19. KRISTITYN TOIVO 2. Piet. 3
Aluksi: Viimeisillä riveillään Pietari varoittaa
kristillisen kirkon sisällä esiintyvistä pilkkaajista, jotka kieltävät
Jeesuksen ruumiillisen paluun. Heitä oli siis olemassa jo Pietarin eläessä,
mutta heitä tulee olemaan eniten lopun aikana, vaikka Jeesuksen paluu on
silloin jo ovella.
1-4. Muistakaa, että luotettavan perimätiedon mukaan
Pietari oli kirjoittanut Markuksen kanssa yhden evankeliumeista.
- Miten hyvin kristillinen kirkko on
mielestänne onnistunut muistamaan Vanhan testamentin profeettojen ja Uuden
testamentin apostolien sanoja viimeisen 2000 vuoden aikana (1-2)?
- Mikä on tunnusomaista lopunajan
harhaopettajille (3-4)?
- Ensimmäinen Raamatun totuus, jonka
liberaaliteologit kumosivat, oli Jeesuksen paluu. Miksi juuri sitä on niin
vaikea uskoa todeksi?
- Jakeessa 4 mainitut "isät" ovat joko
VT:n patriarkkoja tai kirkon ensimmäisiä marttyyreita Stefanoksesta
alkaen. Kumpi selitys on teidän mielestänne todennäköisempi?
- Mistä pilkkaajat luulevat
tietävänsä, ettei Jeesus tule takaisin (4)?
- Kuinka usein sinä olet viime
aikoina kuullut julistusta Jeesuksen paluusta?
- Mikä on sinun suhteesi Jeesuksen
paluuseen, odotatko sitä vai pelkäätkö sitä? Miksi?
5-7
- Mistä me huomaamme, ettei kaikki
ole ollut entisellään ja muuttumattomana luomisesta asti (5-6)?
- Mitä ajattelette siitä Pietarin
väitteestä, että se pohjimmainen ja lopullinen periaate, mikä pitää
maailmaa koossa, on Jumalan sana (7)?
8-10. Sanonta "Herran päivä" esiintyy usein Vanhan
testamentin profeetoilla. Se tarkoittaa päivää, jolloin Herra tulee pelastamaan
omansa ja tuomitsemaan jumalattomat. Lukekaa jae 10 molemmista käännöksistä, se
voidaan nimittäin suomentaa näillä kahdella tavalla.
- Mikä on Jumalan ja ajan suhde (8)?
- Mieti omaa perhettäsi ja
ystäväpiiriäsi ja sovella jae 9 heihin. Miltä tämä jae tuntuu näin
luettuna?
- Vanhassa käännöksessä mainitut
"alkuaineet" tarkoittivat joko taivaankappaleita tai tulta, vettä, ilmaa
ja maata. Miten tieteen kuvaama maailman loppu ja jae 10 sopivat yhteen?
Katsokaa myös jakeen 12 loppuosaa.
- Uuden käännöksen mukaan tuli ei
polta koko maata poroksi, vaan paljastaa sen, mitä ihminen on saanut
aikaan maan päällä. Mitä tämä voisi tarkoittaa? (Jos on aikaa, lukekaa
1. Kor. 3:12-15 ja verratkaa tuota tekstiä näihin Pietarin sanoihin.)
11-13
- Miettikää ajan- ja rahankäyttöänne
maailmanlopun valossa (11-12).
- Miten Herran päivän tulemista
voidaan jouduttaa (9,12)?
- Keskustelkaa seuraavasta:
Kannattaako tehdä enää tiedettä ja taidetta, kannattaako istuttaa
omenapuita, jos kaikki kohta palaa poroksi?
- Millä tavalla uusi taivas ja uusi
maa ovat samanlaisia ja millä tavalla erilaisia kuin nykyinen taivas ja
maa (13)?
- Mikä osoittaa, ettei Pietari
näissä jakeissa puhu tuhatvuotisesta valtakunnasta?
- Kumman paikan valitsisit
ikuisuutesi viettopaikaksi, jos voisit valita: taivaanko vai tämän vanhan
maan uudelleen luotuna? Miksi?
- Minkä vastauksen uusi luomakunta
antaa ilmastonmuutosta pelkääville nuorillemme?
14-16. Jotkut kommentaarit ovat sitä mieltä, että
Pietarin kirjeen mukana lähti matkaan myös jonkin Paavalin kirjeen kopio.
- Miten me voisimme odottaa
maailmanloppua ja uutta maata moitteettomina ja sydän rauhallisena (14)?
- Mikä kiinnittää huomiotasi, kun
luet Pietarin arvion Paavalin kirjeistä (15-16)?
- "Muut kirjoitukset" jakeessa 16
viittaavat Vanhaan testamenttiin. Mitä osoittaa se, että Pietari rinnastaa
Paavalin kirjeet ja Vanhan testamentin kirjoittaessaan viimeistä kirjettään
60-luvun puolessa välissä?
17-18. Nämä ovat viimeiset Pietarin sanat, jotka ovat säilyneet
jälkipolville asti.
- Mitä nämä sanat Pietarin uskosta
osoittavat?
- Pian tämän jälkeen Pietari kuoli
marttyyrikuoleman. Arvioikaa tämän sangviinisen opetuslapsen ja
kirkonjohtajan elämää kokonaisuudessaan.
Lopuksi: Uudet taivaat ja uusi maa on luvattu Jesajan
kirjassa, ja niistä puhuu myös Raamatun toisiksi viimeinen luku. Kreikkalainen
filosofia (dualismi) hämärsi tämän kristillisen opin vuosisadoiksi. Dualismi
piti nimittäin henkeä tärkeämpänä kuin ainetta, ja teki iankaikkisesta elämästä
pilvenreunalla istumista ja harpun soittoa. Mutta me emme odota pilvenreunaa,
vaan uudeksi luotua maata, jota synti ja saaste eivät enää turmele. Miten
vapauttava sanoma tämä onkaan ilmastonmuutosta pelkääville nuorillemme ja
lapsillemme!