38. PRONSSIKÄÄRME
(4. Mooses 21 ja Johannes 3:14-16)
Taustaa: Israelilaiset olivat tulossa omaan maahansa 40 vuoden erämaataipaleen jälkeen. Negevissä he joutuivat sotaan ensimmäisen kerran ja vihkivät Aradin kaupungin asukkaat tuhon omaksi. Katsokaa Arad kartalta. Voitostaan huolimatta Israel ei jatkanut matkaa Hebroniin, vaan valmistautui kulkemaan Kuolleen meren itäpuolta pohjoiseen. Kiertääkseen Edomin sen oli tehtävä noin 400 km pituinen, hikinen lenkki etelään Eilatiin ja taas pohjoiseen. Tätä tekstiä on mahdotonta ymmärtää karttaa katsomatta.
Jakeet 1-3. "Herralle kuuluva uhri" tai "tuhon omaksi vihkiminen" tarkoittavat, että viholliset hävitetään viimeiseen mieheen, naiseen ja lapseen. Tämä on se asia, johon ei-kristityt ja kristityt loukkaantuvat kaikkein useimmin Raamatussa.
- Jos israelilaisten sodankäyntitapa on mielestäsi puolusteltavissa, niin miten sitä voisi puolustaa?
- Oliko tämä sota mielestänne hyökkäyssota vai puolustussota? Perustelkaa kantanne.
- Kanaanilaiset harjoittivat epäjumalanpalvelusta, lapsiuhreja ja kaikenlaisia seksuaalisia perversioita. Mitä nämä heidän syntinsä ehkä vaikuttivat tuhon omaksi vihkimiseen?
- Mikä oli Herran osuus tässä sodassa?
- Mitä ajattelette siitä, että jos joku yksityinen kanaanilainen siirtyi Israelin puolelle (kuten portto Rahab Jerikossa), hänet kaikesta päätellen otettiin hyvin vastaan?
- Mitä olisi tapahtunut, jos Aradin kaupunki olisi antautunut israelilaisille ja luvannut ihan vakavissaan omaksua heidän uskontonsa?
Jakeet 4-6. Tämänkertaiset napisijat olivat syntyneet matkalla tai olleet alle 20-vuotiaita Egyptistä lähdettäessä. Koska Edom piti kiertää, niin Israelin oli palattava etelään Eilatiin ja kuljettava siitä pohjoiseen Araban tietä eli Itä-Afrikan hautavajoamaa pitkin, yhteensä noin 400 km. Seutu on erityisen kuumaa ja vaikeakulkuista.
- Miettikää, miksi Israel ei jatkanut matkaansa Hebroniin ja siitä pohjoiseen, vaan päätyi kulkemaan luvattuun maahan Kuolleen meren itäpuolisia teitä?
- Mikä oli vaikeinta, kun kuljettiin kivikkoisia wadeja ylös ja alas hirveässä helteessä lampaiden ja lasten kanssa?
- Mikä meni pieleen, kun myös uusi sukupolvi alkoi suoltaa suustaan jakeen 5 sanoja?
- Mikä tämänkertaisessa kapinassa loukkasi Herraa ihan erityisesti?
- Aaron oli juuri kuollut ja Mooses johti yksin kansaa. Miltä tämä kapina hänestä ehkä tuntui?
- Jos joku tietää käärmeistä jotakin, valistakoon muita: mitä tapahtuu, kun käärme pistää, onko kipua, kuinka nopeasti kuolema tulee, ketkä kuolevat helpommin kuin toiset jne.?
- Kuvittele tilannetta, että asuisit lastesi kanssa teltassa, jonne tunkisi joka lävestä myrkkykäärmeitä. Mitä tekisit?
- Paavali nimittää tätä israelilaisten syntiä Herran kiusaamiseksi: "Älkäämme myöskään kiusatko Herraa, niin kuin muutamat heistä kiusasivat ja saivat käärmeiltä surmansa." (1. Kor. 10:9*) Mikä on oikean ja luvallisen valituksen (esim. Valitusvirsien) ja Jumalan kiusaamisen ero?
Jakeet 7-9
- Miksei kansa rukoillut itse Jumalaa, vaan pyysi Moosesta rukoilemaan?
- Mitä Mooses ehkä mietti valaessaan kaikessa kiireessä pronssista käärmeen kuvaa? (Mitä se osoittaa Mooseksesta, että hän totteli Herran käskyä mitään kyselemättä?)
- Mikä idea siinä oli takana, että käärmeen puremaksi tulleen ihmisen piti katsoa käärmeeseen?
- Mitä käärmeen myrkky symbolisoi tässä tekstissä?
- Mikä teki Herran antamaan parannuskeinoon uskomisen vaikeaksi?
- Mikä sai jotkut ryömimään ulos teltastaan ja katsomaan käärmettä? Mikä taas sai jotkut muut pysymään teltassaan tuhoisin seurauksin?
- Mitä tämä raamatunpaikka opettaa meille uskosta ja epäuskosta?
Jakeet Joh. 3:14-16. Raamatussa käärme on aina muulloin Saatanan vertauskuva paitsi tässä kohdassa se on Jeesuksen vertauskuva.
- Miksi Jeesus rinnastaa itsensä juuri käärmeeseen, Saatanan vertauskuvaan?
- Mitä yhteistä oli ristillä riippuvalla Jeesuksella ja Mooseksen pystyttämällä pronssikäärmeellä?
- Mitä yhteistä on uskomisella ja katsomisella? (Mitä sen ihmisen päässä pyöri, joka katsoi pronssikäärmettä? Entä sen ihmisen, joka katsoo ristiä? Miten Jeesus siis hankki ihmiskunnalle vastamyrkyn käärmeen puremaan?)
- Mitä ihmisen on tämän raamatunkohdan mukaan tehtävä, että hän saisi iankaikkisen elämän? (Miten pelastuminen voi olla näin helppoa?)
- Palataan vielä jakeisiin 1-3. Miten niiden tulkintaan vaikuttaa se tosiasia, että Jumala antoi ainoan Poikansa kärsimään omissa nahoissaan saman rangaistuksen kuin kanaanilaiset kaupungit olivat kärsineet – hänetkin vihittiin tuhon omaksi?
Jakeet 10-20 hypätään yli. Näissä jakeissa kuvataan, miten israelilaiset kulkivat pikkuteitä pohjoiseen Pisga-vuorelle asti joutuessaan kiertämään, ei vain Edomin, vaan myös Moabin maan.
Jakeet 21-24 ja 33-35. Katsokaa kartalta amorilaiskuninkaiden Sihonin ja Ogin valtakunnat. Og kuului muuten niihin jättiläisiin, joita vakoojat olivat niin kovasti kauhistelleet.
- Oliko näissä kahdessa sodassa mielestänne kysymys hyökkäys- vai puolustussodasta?
- Miten amorilaiskuninkaat arvioivat israelilaisia ryhtyessään taistelemaan heitä vastaan?
- Kuinka ison alueen israelilaiset valloittivat, montako kilometriä se oli laidasta laitaan?
- Miettikää, miten huhut näistä voitoista vaikuttivat naapurikansoihin, myös Kanaanin maan alkuperäisiin asukkaisiin?
Lopuksi: Ristillä riippuva Jeesus "joka ei synnistä tiennyt, tehtiin meidän tähtemme synniksi, että me hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi" (2. Kor. 5:21). Jeesuksen syyksi luettiin pitkäperjantaina koko maailman synti – kanaanilaisten lapsiuhrit, israelilaisten napina ja kaikki sinunkin syntisi. Siksi Vapahtaja näytti ristillä riippuessaan Jumalan ja ihmisten silmissä yhtä inhottavalta kuin se vanha käärme, jota perkeleeksi ja Saatanaksi kutsutaan.