15. VAPAAN SEKSIN HOUKUTUS (4. Moos. 25)
Taustaa: Amorilaiskuninkaat Sihon ja Og oli voitettu. Sen jälkeen oli tultu pohjoisesta takaisin Moabin arolle, vastapäätä Jerikoa, ja nyt odotettiin pääsyä joen yli omaan maahan. Katsokaa paikka kartasta. Silloin joutuivat israelilaiset ensimmäistä kertaa tekemisiin kanaanilaisen kulttiseksin kanssa. Arkeologiset kaivauksetkin osoittavat, että epäjumalien palvontaan kuului Kanaanin maassa tuohon aikaan seksuaalisia menoja. Mooseksen laissa oli säädetty kuolemantuomio sekä epäjumalanpalveluksesta että aviorikoksesta.
Alustavat kysymykset
- Minkä verran ihmiskunnan moraali on mielestänne muuttunut 3300 vuodessa?
- Israelilaisille oli opetettu 40 vuotta käskyä "Älä tee huorin". Miten sitä olisi pitänyt opettaa, että asia olisi mennyt paremmin perille?
- Missä tilanteessa ihmisten uskonnollisuus ja seksuaalisuus saattavat sekoittua keskenään?
Jakeet 1-3. Lukekaa nämä jakeet molemmista käännöksistä.
- Mitä nämä jakeet opettavat meille Jumalan kansan käytöksestä ennen ja nyt?
- Mikä oli moabilaisten uhrijuhlan viehätys israelilaisille?
- Millaisista suhteista jae 1 näyttää puhuvan?
- Miettikää eri syitä, miksi moabilaisnaiset alkoivat tuntua israelilaisista miehistä paremmilta kuin israelilaisnaiset?
- Miten israelilaisnaiset kokivat sen, että heidän miehensä, sulhasensa ja poikansa menivät Moabin uhrijuhliin?
- Mitähän israelilaiset miehet olisivat sanoneet, jos heidän vaimonsa ja morsiamensa olisivat menneet mukaan näihin orgioihin?
- Mitä moabilaisnaisten luona käyminen vaikutti israelilaisten avioliittoihin? Entä poikamiesten elämään?
Jakeet 4-5. Katsokaa molemmat käännökset.
- Millaisesta rangaistuksesta vanha käännös näyttäisi puhuvan, entä uusi?
- Miettikää, miksi Herra vaati juuri tällaista rangaistusta tällaisesta synnistä?
- Miksi rangaistuksen piti olla julkinen?
- Miksi johtajien vastuu oli ja on suurempi kuin rivimiesten?
Jakeet 6, 9 ja 14 ja 15. Herra ei jäänyt odottamaan ihmisten kostoa, vaan lähetti leiriin jonkin vitsauksen.
- Miettikää, mikä oli se vitsaus, joka tappoi lyhyessä ajassa 24000 ihmistä?
- Jos kysymyksessä oli kulkutauti, kuolivat lapset ja vanhukset ensimmäisenä. Mitä ajattelette siitä, että niitäkin rangaistiin, jotka eivät olleet osallistuneet synnin tekemiseen?
- Millä tavalla kansa oli ehkä jakaantunut: ketkä osallistuivat orgioihin ja ketkä itkivät pyhäkköteltan edessä?
- Mitä luulette kansan itkeneen pyhäkköteltan ovella: syntiä vai synnin seurauksia?
- Mitä Mooses ehkä ajatteli tästä viimeisestä vitsauksesta, joka tapahtui aivan luvatun maan porteilla?
- Tähän asti syntiä oli tehty leirin ulkopuolella. Mitä voimme päätellä Simristä, joka toi ulkomaalaisen naisen telttaansa vitsauksen raivotessa ja muiden katsellessa?
- Millainen nainen oli midianilainen Kosbi, mitä voimme hänestä päätellä?
- Katsokaa myös jaetta 18. Mitä valoa se tuo Kosbin luonteeseen?
Jakeet 7-8 ja 11-13. Pinehas oli tuleva ylipappi. Hänen isänsä Eleasar oli vähän aikaisemmin saanut Horinvuorella papin tehtävät. Lukekaa jakeet molemmista käännöksistä.
- Mitä itkijät ehkä ajattelivat nähdessään Pinehaan marssivan keihäs kädessä Simrin telttaan?
- Mitä olisi ehkä tapahtunut, jollei Pinehas olisi tehnyt mitään?
- Minkä palkinnon Pinehas sai kiivailustaan?
- Millaisia erilaisia vitsauksia tulee meidän kansallemme löyhästä moraalista?
- Miten meidän pitäisi kiivailla Jumalan puolesta aikamme moraalittomuuden keskellä?
Jakeet 17-18. Baal-Peor
- Moabilaisten ja midianilaisten käytöksen takaa paljastuu salajuoni. Mikä se oli?
- Mitä osoittaa Kosbista se, että hän oli suostunut tuollaiseen juoneen?
- Mitä luulette midianilaisten ajatelleen, kun he kuulivat Kosbin kuolemasta?
Ilosanoma: Tässä tekstissä kerrotaan, että syylliset lävistettiin ja vitsaus taukosi. Jeesus suostui lävistettäväksi syyttömänä, että me saisimme anteeksi moraalittomat tekomme, sanamme ja ajatuksemme, eikä meidän tarvitsisi kohdata ikuista vitsausta, helvetin tulta.