8. SEITSEMÄN DIAKONIN VALINTA, STEFANOS (Apt. 6)
Aluksi: Jerusalemin seurakunta eli siis aluksi yhteistaloudessa, mutta sitten yhteys alkoi säröillä. Kristittyjen keskuudessa käytettiin kahta kieltä: "heprealaiset" puhuivat arameaa ja "hellenistit" kreikkaa. Jälkimmäiset olivat diasporasta takaisin isiensä maalle palanneita juutalaisia. Tässä tilanteessa apostolit päättivät valita seitsemän veljeä "pöytäpalveluun". Myöhemmin tällaisia tehtäviä hoitavia miehiä alettiin nimittää diakoneiksi (Fil. 1:1). Heillä oli usein myös julistustehtäviä.
Jae 1
- Mitä kahden kielen käyttö vaikutti ehkä alkuseurakunnan toimintaan?
- Tavallisesti suku elätti vanhuksensa. Miettikää eri syitä, miksi jotkut lesket olivat jääneet seurakunnan elätettäviksi?
- Jos hellenistijuutalaiset olivat valituksessaan oikeassa, mistä heidän syrjimisensä saattoi johtua? Jos hellenistijuutalaiset taas olivat väärässä, mistä väärinkäsitys voi johtua?
Jakeet 2-4. Vanhan käännöksen "pöytäpalvelus" voi tarkoittaa paitsi ruuan myös avustusten jakelua. "Pöytä" tarkoittaa näet kreikan kielessä myös "pankkitiskiä".
- Mitä seurakunnalle olisi tapahtunut, jollei diakoneja olisi valittu?
- Mitä voimme huomata valinnan kriteereistä ja valitsemisen tavasta?
- Minkä verran sinun oma seurakuntasi tai kirkkokuntasi satsaa diakoniaan verrattuna Jumalan sanan julistukseen?
- Miksi myös rukous on seurakunnan johtajan työtä? (Mitä tapahtuu, jos johtajilla on niin kiire, etteivät he ehdi rukoilla?)
Jakeet 5-6
- Nimestä päätellen kaikki diakoniksi valitut miehet valittiin kreikkaa puhuvien joukosta? Miksi niin?
- Mikä merkitys diakoneille ja koko seurakunnalle oli apostolien rukouksella ja kätten päällepanemisella?
Jae 7. Huomatkaa, että vanhan liiton pappien pääasiallinen työ oli uhrien uhraaminen.
- Mitä diakonien valinta vaikutti ehkä kirkon kasvuun?
- Mikä veti pappeja kristinuskoon ja millainen muutos tapahtui heidän elämässään kasteen jälkeen?
Jakeet 8-10. Libertiinit olivat vapautettuja orjia. Kyrene ja Aleksandria sijaitsivat Pohjois-Afrikassa, Kilikia Välimeren koilliskulmassa, Aasia nykyisen Turkin länsiosassa. Kaikki väittelijät olivat siis hellenistijuutalaisia.
- Missä kaikissa suhteissa Stefanos oli hyvin erityinen mies (5,8,10)? (Huomatkaa, että ihmeitä olivat tehneet tähän asti vain apostolit. Mitä se osoittaa, että Stefanoskin pystyi niitä tekemään?)
- Miten on mahdollista, että Stefanos kykeni pitämään puoliaan monia oppineita rabbeja vastaan?
- Saul eli Paavali oli Kilikiasta kotoisin. Jos hän oli mukana tuossa väittelyssä, mitä Stefanoksen ylivoimaisuus häneen ehkä vaikutti?
Jakeet 11-12. Stefanoksen pidätys tapahtui vain pari kolme vuotta Jeesuksen pidätyksen jälkeen. Jumalanpilkasta Mooseksen laki langetti kuolemantuomion. (2. Moos. 22:27; 3. Moos. 24:11-)
- Miksi teologista kiistaa ei ratkaistu argumenttien ja raamatunsitaattien avulla?
- Mistä johtuu, että kun argumentit loppuvat, kivet alkavat lentää – myös kirkossa ja somessa?
- Mitä Stefanokselle ehkä merkitsi se, että Jeesus oli kulkenut saman tien ennen häntä?
Jakeet 13-14
- Miten Stefanoksen oikeudenkäynti muistutti Jeesuksen oikeudenkäyntiä?
- Mikä totuuden siemen sisältyi väärien todistajien väitteisiin, ja mikä niissä oli silkkaa valhetta?
- Mistä motiiveista toimivat ne hurskaat miehet, jotka suostuivat valaehtoisesti valehtelemaan Stefanoksen päälle?
- Mistä motiiveista toimivat ne ihmiset, jotka koettavat meidän aikanamme saada kristityt huonoon huutoon ja vetävät heitä oikeuteen?
Jae 15
- Miettikää, millaiset ovat "enkelin kasvot"?
- Mitä "enkelin kasvot" kertovat Stefanoksen mielentilasta tuolla hetkellä? (Miten ihminen voi olla rauhallinen uhkaavan kivityskuoleman edessä?)
- Varmaan juuri Saul (eli Paavali) kuvasi Luukkaalle neljännesvuosisata myöhemmin Stefanoksen kasvoja. Mitä se hänestä osoittaa, että hän muisti ne yhä?
Kokoavat kysymykset
- Mitä diakonien valinta vaikutti pitkällä tähtäimellä kirkon työhön ja historiaan?
- Mistä tästä tekstistä löytyy armon evankeliumi?
Lopuksi: Jeesus antoi palvelevan rakkauden esimerkin diakoneille pestessään opetuslastensa likaiset jalat. Näinkin hän sanoi: "Joka tahtoo teidän joukossanne tulla suureksi, se olkoon toisten palvelija, ja joka tahtoo tulla teidän joukossanne ensimmäiseksi, se olkoon kaikkien orja. Ei Ihmisen Poikakaan tullut palveltavaksi, vaan palvelemaan ja antamaan henkensä lunnaiksi kaikkien puolesta." (Mark. 10:43-45.)