9. STEFANOKSEN SUURI PUOLUSTUSPUHE (Apt. 7:1-50)
Aluksi: Kun diakoni Stefanos oli voittanut väittelyn hellenistirabbien kanssa Jerusalemissa, häntä oli ruvettu syyttämään Mooseksen ja temppelin vähättelystä ja Jumalan pilkasta. Niistä laki määräsi kuolemanrangaistuksen. (2. Moos. 22:27, 3. Moos. 24:11-) Luku 7 sisältää Stefanoksen pitkän puolustuspuheen.
Jakeet 1-8.
- Miettikää, millaista vastausta ylipappi ehkä odotti kysymykseensä, joka v. 1992 käännöksen mukaan kuului: "Pitääkö syytös paikkansa?"
- Miksi Stefanos ei vastannut lyhyesti kysymykseen, vaan piti piiiitkän puheen kansansa historiasta?
- Miksi Stefanos aloitti puolustuspuheensa juuri Abrahamista?
- Oliko näissä jakeissa yhtään asiaa, jota Stefanoksen kuulijat eivät olisi tienneet? Jos oli, niin mitä?
- Mitä Stefanos tahtoi sanoa näiden jakeiden kautta koskien häntä vastaan esitettyä syytöstä?
Jakeet 9-16. Stefanos vetää tässä mutkat suoriksi. Vain Joosefin luut haudattiin Sikemiin, Jaakob sen sijaan oli haudattu Hebronin lähelle Makpelan luolaan. Sen haudan oli Abraham maksanut.
- Miksi Stefanos otti Joosefin historian mukaan puolustuspuheeseensa?
- Millainen Jumalan johdatus sisältyi Joosefin elämään?
- Miten Joosefin kohtelu muistutti Jeesuksen ja apostolien osakseen saamaa kohtelua?
- Mitä nämä jakeet sanovat kristitylle, jota hänen läheisensä ovat kohdelleen kaltoin?
Jakeet 17-22
- Mitä nämä jakeet sanovat meille kristityn ja esivallan välisistä konflikteista?
- Millainen Jumalan johdatus sisältyi Mooseksen lapsuuteen ja nuoruuteen?
- Miksi Stefanos otti nämä asiat mukaan puolustuspuheeseensa, mikä oli niiden sanoma ylipapille ja suurelle neuvostolle?
Jakeet 23-29
- Miksi israelilaiset eivät huolineet Moosesta vapahtajakseen? (Miksi vapahtajaa voi joskus olla vaikea tunnistaa?)
- Mitä yhteistä näillä Mooseksen elämänvaiheilla on Jeesuksen elämänvaiheiden kanssa?
- Mitä yhteistä oli Mooseksen ajan israelilaisilla ja Stefanoksen kuulijoilla?
Jakeet 30-36
- Mitä nämä jakeet kertovat Jumalan sydämen asenteesta kansaansa kohtaan?
- Mitä yhteistä oli Mooseksen ja Jeesuksen lähettämisellä?
- Mitä jae 34 sanoo sinulle henkilökohtaisesti?
- Ks. jaetta 35. Vanhan käännöksen sana "lunastaja" on tarkempi kuin uuden käännöksen "vapauttaja". Missä mielessä Mooses oli lunastaja? Entä Jeesus?
- Mitä nämä jakeet sanovat kristityille johtajille?
- Miksi Stefanoksen kuulijat eivät pysäyttäneet hänen puhettaan tässä vaiheessa, vaikka tunsivat ennestään kaikki ne asiat, joista hän kertoi?
Jakeet 37-41
- Miksi Stefanos ei sanonut suoraan, että Jeesus oli tuo Mooseksen kaltainen profeetta?
- Mitä yhteistä oli Jeesuksella ja sillä Mooseksella jota jae 38 kuvaa?
- Miksi epäjumalanpalvelus oli suuri houkutus Israelille jo autiomaassa ja myöhemmin satojen vuosien ajan?
- Stefanoksen kuulijat ylpeilivät Israelin historialla ja pitivät pakanoita huonompina ihmisinä kuin mitä he itse olivat. Mitä näiden jakeiden olisi pitänyt heille paljastaa?
Jakeet 42-43. Stefanos siteeraa tässä Aamoksen kirjaa (5:24-27) VT:n kreikankielisestä käännöksestä.
- Mitä tapahtuu, kun Jumala hylkää jonkin kansan sen epäjumalanpalvonnan tähden?
- Miettikää, mitä Suomelle tapahtuu, jos Jumala hylkää meidät samasta syystä kuin hän hylkäsi Israelin?
Jakeet 44-50. Stefanosta oli syytetty temppelin halveksimisesta. Jakeessa 49 hän siteeraa Jes. 66:1-2.
- Miten Jesaja ja Stefanos voivat väittää, ettei Jumala asu rakennuksissa, kun hän kuitenkin oli käskenyt rakentaa temppelin ja luvannut asua siinä?
- Mitä nämä jakeet puhuvat Jeesuksesta? (Miten Jeesus oli täyttänyt temppelin ja uhrikultin tarkoituksen?)
- Miten näitä sanoja voitiin käyttää Stefanosta vastaan?
- Miksi Stefanos ei puolustanut itseään pitkässä puheessaan – vai puolustiko hän?
- Miten Pyhä Henki toimii tässä luvussa?
Lopuksi: Stefanoksen puhe osoittaa, että alkukirkko löysi jokaiselta Vanhan testamentin sivulta Jeesuksen. Jumala oli lähettänyt Jeesuksen lunastajaksi, ostamaan omalla verellään kansansa ja koko maailman vapaaksi synnin, kuoleman ja paholaisen vallasta. Hänen kansansa kapinoi koko ajan häntä vastaan – mitä tekee meidän kansamme?