10. MARTTYYRIEN VERI ON SIEMEN (Apt. 7:51-8:3)
Aluksi: Kuolemantuomio oli oikeastaan roomalaisten päätettävissä, mutta näyttää siltä, kuin Kesareassa asuva Pilatus ei olisi aina jaksanut puuttua kaikkiin juutalaisten edesottamuksiin. Kivittämiskuolema ei tule nopeasti eikä helposti; se saattaa kestää pitkänkin aikaa. Aikaisemmin on jo kerrottu, että Stefanoksen kasvot näyttivät aivan enkelin kasvoilta (6:15).
Jakeet 7:51-53. Stefanos oli pitänyt pitkän puheen kansansa historiasta ja lausui nyt sen loppusanat. Syytetty käänsi oikeudenkäynnin päälaelleen syyttäessään syyttäjiään hirveästä rikoksesta.
- Mitä syytöksiä Stefanos heitti päin kuulijoittensa kasvoja? Mistä hän syytti kuulijoittensa esi-isiä?
- Mitä Stefanos tarkoitti puhuessaan kuulijoittensa ympärileikkaamattomista korvista ja sydämestä?
- Mitä mieltä olette: tiesikö Stefanos nämä syytökset lausuessaan, mikä niistä seuraisi?
Jae 7:54-55. VT puhuu paljon Jumalan kirkkaudesta, joka ilmestyi ilmestysmajassa ja temppelissä.
- Mitä kuulijoiden reaktio Stefanoksen puheeseen heistä paljastaa?
- Miksi Herra antoi Stefanokselle oikeudenkäynnin päätteeksi tällaisen näyn?
- Yleensä Raamatussa kerrotaan Jeesuksen istuvan Isänsä oikealla puolella. Miksi hän nyt seisoi?
- Mitä kaikkea Stefanos näki Jeesuksen kasvoissa?
Jakeet 56-57. Kuullessaan sanat "Ihmisen Poika" kaikki tajusivat Stefanoksen viittaavan Danielin näkyyn: [Ihmisen poika] saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä. (Dan. 7:13-14*)
- Minkä viestin Stefanoksen sanat jakeessa 56 sisältävät suurelle neuvostolle?
- Miksi Ihmisen Poika, jolla on valta, kunnia ja valtakunta, ei puolusta tässä valeoikeudenkäynnissä uskollista todistajaansa – vai puolustaako hän?
- Mitkä kaikki seikat teitä ihmetyttävät jakeessa 57?
Jakeet 57-60. VT:n viimeinen marttyyri (heprealaisessa Raamatussa) oli hurskas pappi Sakarias, jonka omat maanmiehet kivittivät kuoliaaksi temppelin pihalla. Hän sanoi viimeisiksi sanoikseen: "Herra nähköön ja kostakoon!" (2. Aik. 24:22*)
- Miksi hurskaan Sakariaan ja hurskaan Stefanoksen viimeiset rukoukset olivat niin erilaisia?
- Miten Stefanos jäljitteli ristillä riippuvaa Herraansa ja miksi hän sen teki?
- Stefanos ei ajatellut viimeisillä hetkillään omaa kohtaloaan, vaan vainoojiensa kohtaloa. Mikä sai hänet asennoitumaan heihin sillä tavalla?
- Miten kivien ruhjoma Stefanos pystyi vielä huutamaan suurella äänellä?
- Miksi Luukas ei sano Stefanoksen kuolleen, vaan että hän "nukkui pois"?
- Mitä siihen vaaditaan, että me voisimme rukoilla Stefanoksen tavoin niiden puolesta, jotka ovat tehneet meille eniten pahaa?
- Mitä mieltä olette: voiko Stefanoksen kuolema olla tekemättä vaikutusta hänen kivittäjiinsä ja ympärillä seisoviin ihmisiin (6:15, 7:54, 57)?
Jakeet 7:58-8:1a. Tässä esiintyy ensimmäistä kertaa Saulin (myöhemmin Paavalin) nimi. Tiedämme, että hän oli diasporajuutalainen, syntynyt Tarsoksessa. Todistajien piti heittää ensimmäiset kivet, mikä oli niin kova homma, että päällysviitta oli parasta riisua pois sitä ennen.
- Mitä se osoittaa nuoresta Saulista, että hän lupasi vartioida Stefanoksen kivittäjien vaatteita?
- Saul oli nähnyt Stefanoksen enkelinkasvot, kuullut hänen puheensa ja todisti nyt hänen kuolemaansa. Voiko hän sydämensä syvyyksissä olla vakuuttunut siitä, että toimi oikein? Perustelkaa vastauksenne.
Jakeet 8:1b-3
- Juutalaiset eivät yleensä sallineet pitää hautajaisia kivitetyille rikollisille. Miten on mahdollista, että Stefanokselle voitiin järjestää suuret hautajaiset?
- Mikä sai apostolit pysymään Jerusalemissa vainosta huolimatta?
- Verbiä "raastaa" käytetään kreikaksi petoeläimistä niiden raadellessa uhriaan. Mikä sai nuoren Saulin tuollaisen kiihkon valtaan?
- Miksi Saul pidätti naisiakin eikä antanut heidän jäädä kotiin lastensa luo?
Myöhemmin Paavali kertoo jopa ruoskittaneensa pidättämiään ihmisiä (22:19). Ja näin: "Kerran toisensa jälkeen minä synagogissa rankaisin heitä ja yritin pakottaa heidät herjaamaan Jeesusta" (26:11).
- Kuinka usein luulette Saulin onnistuneen saamaan jonkun kristityn kiroamaan Jeesusta?
- Mitä tällainen raakuus ehkä vaikutti nuoren fariseuksen psyykeen? Voiko hän unohtaa nuo näyt?
Kokoavat kysymykset
- Mitä hyötyä Paavalille oli myöhemmin hänen kokemuksistaan seurakunnan vainoajana?
- Miten Pyhä Henki toimi tässä tilanteessa?
- Mistä tästä tekstistä löytyy armon evankeliumi?
Lopuksi: Neljännesvuosisata myöhemmin Paavali kirjoitti näin muistellessaan aikaa, jolloin hän oli vainonnut kristittyjä: "Tämä sana on varma ja vastaanottamisen arvoinen: Kristus Jeesus on tullut maailmaan pelastamaan syntisiä, joista minä olen suurin. Mutta minut armahdettiin, jotta Kristus Jeesus juuri minussa osoittaisi, kuinka suuri hänen kärsivällisyytensä on. Näin olisin myös vastedes esimerkkinä niille, jotka uskovat häneen ja saavat ikuisen elämän." (1. Tim. 1:15-16.)