12. ILOSANOMA VIEDÄÄN AFRIKKAAN (Apt. 8:26-40)
Taustaa: Etiopialla tai Nubialla tarkoitetaan tässä tekstissä Assuanin ja Khartoumin välistä aluetta. Siellä oli juutalainen siirtokunta, jonka kautta tekstimme hoviherrakin oli varmaan kuullut näkymättömästä Jumalasta. Ilmeisesti hän oli "jumalaapelkäävä" eli uskoi juutalaisten Jumalaan mutta ilman ympärileikkausta. Kandake oli kuningataräidin arvonimi. Hoviherra oli eunukki, jolle oli tehty kastraatioleikkaus. (Usein köyhät perheet myivät poikiaan hoviin rahaa saadakseen.) Mooseksen laki julisti karusti, ettei yhtäkään kastroitua saa ottaa Herran kansan jäseneksi (5. Moos. 23:2). Matka Assuanista Jerusalemiin on 1400 km Niiliä ja Meren tietä pitkin. Yhteensä matkaan meni vähintään puoli vuotta.
Jakeet 26-27. Vanha käännös sanoo, että eunukki lähti Jerusalemiin rukoilemaan. VT:sta löytyy lupaus, että Jumala kuulee pakanoidenkin rukoukset, jos ne rukoillaan hänen temppelissään. (1. Kun. 8:41-43)
- Mitä luulette Filippoksen ajatelleen, kun enkeli käski hänen lähteä Samarian herätyksen keskeltä yli sadan kilometrin päähän autiolle tielle?
- Millainen pitää olla sen ihmisen, joka pääsee jonkin kuningashuoneen omaisuuden hoitajaksi?
- Miten luulette eunukkien kokeneen sen, etteivät he voineet perustaa perhettä ja saada jälkeläisiä?
- Mitä hoviherra mahdollisesti ajatteli elämänsä tarkoituksesta?
- Etiopialla oli omat jumalansa. Miettikää eri syitä, miksi juutalaisten näkymätön Jumala oli alkanut kiehtoa hoviherraa?
- Millaisia valmisteluja hoviherran oli tehtävä, ennen kuin hän voi lähteä puolentoista tuhannen kilometrin päähän vähintään puoli vuotta kestävälle matkalle?
- Miten hoviherra ehkä perusteli matkansa tarpeellisuutta kuningattarelle pyytäessään tältä puolen vuoden lomaa?
- Mitä hoviherra aikoi rukoilla Jerusalemin temppelissä?
Jae 28. Temppelissä hoviherraa ei päästetty pakanoiden esipihaa pitemmälle, koska hän ei ollut ympärileikattu. Salomon pylväskäytävässä pakanoiden pihan reunalla oli kauppoja, joissa myytiin myös kreikankielisiä VT:n kirjakääröjä.
- Mitä luulette hoviherran ajatelleen Israelin Jumalasta, kun hän seisoi kolmen kuukauden hankalan matkan päätteeksi temppelin suljetun portin edessä?
- Mitä se osoittaa hoviherrasta, että hän kuitenkin osti itselleen Vanhan testamentin kirjakääröjä?
- Millä mielellä hoviherra lähti ehkä pitkälle ja hankalalle kotimatkalle?
Jakeet 29-31
- Mitä Filippos tajusi nähdessään vaunut autiolla tiellä ja kuullessaan afrikkalaisen hoviherran lukevan ääneen Jesajan 53. lukua?
- Mitä hoviherra ehkä ajatteli, kun tuntematon mies juoksi hänen vaunujensa vieressä ja esitti hänelle tämän kysymyksen?
Jakeet 32-33. Lukekaa jakeet molemmista käännöksistä. Hoviherra oli varmasti nähnyt uhrilampaita Jerusalemin temppelialueella.
- Mikä teki Jesajan sitaatista vaikeasti ymmärrettävän? (Mikä uhrieläimessä oli epätavallista?)
- Miten hoviherra voi ehkä itse samastua näihin jakeisiin?
Jakeet 34-35 (Vilkaistaan vielä myös jakeita 32-33). Sana "evankeliumi" tarkoittaa ilosanomaa.
- Miettikää, millä sanoilla Filippos julisti etiopialaiselle hoviherralle evankeliumia tästä tekstistä? (Mitä jae 32 kertoo Jeesuksen kärsimyksistä? Mitä muuta jae 33 kertoo Jeesuksesta?)
- Hoviherra oli luullut, että hänen on mahdotonta päästä Jumalan kansan jäseneksi kahdesta syystä: koska hän on pakana ja koska hän on kastroitu. Miten hoviherra nyt tajusi, että Jeesus rakastaa häntä sellaisena kuin hän on?
Jae 36
- Mistä syystä luulette hoviherran esittäneen Filippokselle jakeen 36 kysymyksen?
- Tavallisesti pakanoiden pitää käydä kastekoulu. Miksi tämä mies voitiin kastaa ilman sitäkin?
- Mitä hoviherra ehkä ajatteli nyt "vammastaan", joka oli tehnyt hänet kykenemättömäksi elämään normaalia elämää?
- Miten meidänkin sielulliset ja ruumiilliset vammamme voivat kääntyä meille siunaukseksi?
Jakeet 38-40 (Jätämme jakeen 37 pois, koska se puuttuu vanhimmista käsikirjoituksista.)
- Miksi oli tärkeää, että hoviherra kastettiin ennen kotiin paluutaan?
- Minkä muutoksen kaste toi tämän miehen elämään ja Jumala-suhteeseen?
- Mikä teki hoviherran iloiseksi?
- Millaiset vaikeudet odottivat ehkä uskontonsa vaihtanutta hoviherraa hänen kotimaassaan?
- Etiopian ortodoksikirkko pitää tätä hoviherraa kirkkonsa perustajana. Jos se pitää paikkansa, millaisia valmiuksia hoviherralla oli kirkon perustamiseen?
Kokoavat kysymykset
- Mitä tämä teksti opettaa meille lähetystyöstä?
- Missä tässä tekstissä on armon evankeliumi?
Lopuksi: Päästyään Jesajan 56. lukuun hoviherra luki tämän lohdutuksen: "Älköön sanoko muukalainen, joka on liittynyt Herraan: 'Herra erottaa minut peräti kansastansa', älköönkä kuohittu sanoko: 'Minä olen kuiva puu.' " (Jes. 56:3*). Jollei tämä mies olisi ollut eunukki, ei hän olisi ehkä janonnut vastauksia elämänsä ongelmiin eikä lähtenyt Jerusalemiin. Silloin Jeesus olisi jäänyt häneltä kohtaamatta. Elämän suurin onnettomuus kääntyi siis hänen kohdallaan elämän suurimmaksi siunaukseksi. Sama voi tapahtua meidänkin kohdallamme.