17. SAULIN VALMISTUSVUODET (Apt. 9:23-31 ja Gal. 1:15-20)
Aluksi: Saul oli siis kääntynyt kristityksi Damaskoksessa noin vuonna 33. Hän oli aloittanut saarnatoimintansa välittömästi ja saattanut sekä Damaskoksen että Jerusalemin juutalaiset hämmennyksiin. Mitä hänelle sitten tapahtui, siitä keskustelemme tämän päivän raamattupiirissä.
Jakeet Apt. 9:23-25
- Mitä Saulin erikoinen pako Damaskoksesta osoittaa a) hänestä itsestään ja b) Damaskoksen kristityistä?
- Vanhan käännöksen mukaan Saulin pelastaneet kristityt olivat hänen opetuslapsiaan. Miettikää, miten hän oli ehtinyt saada itselleen jo opetuslapsia?
- Saul kertoo itse paostaan seuraavaa: "Damaskoksessa kuningas Aretaksen alainen päällikkö antoi vartioida kaupunkia pidättääkseen minut." (2. Kor. 11:32.) Miettikää, miten maallinen esivaltakin saatiin sotketuksi tähän murhayritykseen?
Gal. 1:15-17. Runsaan sadan kilometrin päässä Damaskoksesta itään levisi suuri autiomaa, Arabia. Saul vietti siellä yhtä pitkän ajan kuin muut apostolit olivat viettäneet Jeesuksen seurassa.
- Mitä lisävaloa jae 15 tuo Paavalin kääntymykseen?
- Saul tiesi, että Herra oli kutsunut hänet lähetyssaarnaajaksi pakanoiden pariin. Miksi hän siis vetäytyi autiomaahan kokonaista kolmeksi vuodeksi?
- Mitä olisi ehkä tapahtunut, jos Saul olisi lähetetty lähetystyöhön heti kääntymyksensä jälkeen?
- Millaisia asioita Jeesus opetti Saulille noiden kolmen vuoden aikana, katsokaa jakeita 1:11-12?
- Tuona aikana Saul oppi erottamaan lain ja evankeliumin toisistaan. Mitä tapahtuu sen julistajan kuulijoille, joka sotkee ne keskenään?
Gal. 1:18-20
- Minkä riskin Saul otti palatessaan Jerusalemiin?
- Miksi Saul halusi Jerusalemiin palattuaan tutustua erityisesti juuri Keefaaseen eli Pietariin?
- Mistä luulette noiden kahden keskustelleen kahden viikon aikana? Mitä Pietari kertoi Saulille, entä mitä Saul kertoi Pietarille?
- Miksi Saul halusi tutustua myös Jaakobiin, Marian poikaan ja Jeesuksen pikkuveljeen?
- Miksi Paavali esitti jakeen 20 vannotuksen?
Apt. 9:26-27. Josef Barnabaksesta on kerrottu aikaisemmin, että hän oli Kyprokselta kotoisin oleva leeviläinen, joka oli myynyt maansa ja lahjoittanut rahat seurakunnalle. Apostolit olivat antaneet hänelle lisänimen Barnabas, rohkaisija (4:36-37). Huomatkaa, että Saulilla oli paljon parempi koulutus kuin kellään 12 apostolista. Jakeen 26 sanonta "yritti liittyä" tarkoittaa päättäväistä ja jatkuvaa pyrkimystä.
- Mitä Saul oli ehkä odottanut ja toivonut alkuseurakunnalta Jerusalemiin palatessaan?
- Miksi Paavali ei kerro Galatalaiskirjeessä siitä kohtelusta, jonka kohteeksi hän Jerusalemissa joutui?
- Miten on mahdollista, etteivät Jerusalemin kristityt uskoneet Saulin kääntymyksen aitouteen vielä kolmen vuoden kuluttuakaan? (Mitä opetuslapset pelkäsivät vältellessään Saulia?)
- Mitä se osoittaa Barnabaksesta, että hän meni Saulin luo ja kuunteli, mitä tällä on sanottavanaan?
- Miksi kuuntelemisen taito on erityisen tärkeä taito kristillisessä seurakunnassa?
Apt. 9:28-29
- Miten Saul ehkä koki sen, ettei Jerusalemin seurakunta antanut hänelle mitään työtehtävää senkään jälkeen, kun kaikki jo uskoivat hänen kääntymyksensä aitouteen?
- Miksi Saul ei voinut lopettaa Jeesuksesta todistamista hetkeksikään?
- Tämä on jo toinen Sauliin kohdistunut murhayritys. Miksi juuri hellenistijuutalaiset vihasivat Saulia kuin myrkkyä? Mikä oli Saulin rikos heidän mielestään?
Apt. 9:30. Voimme päätellä Gal. 2:1 perustella, että Saul vietti Tarsoksessa 8-10 vuotta. Kaupungissa oli tuohon aikaan yliopisto ja suuri kirjasto. "Tarsoksen seurakuntaa" ei mainita apostolien teoissa eikä kirjeissä, sen sijaan "Kilikian seurakunnat" mainitaan.
- Mitä tämä jae sanoo tarkalleen ottaen Saulin Tarsokseen lähdöstä?
- Miten fariseus-isä ja muut sukulaiset mahtoivat ottaa kristityksi kääntyneen Saulin vastaan?
- Paavali kertoo saaneensa juutalaisilta viisi ruoskintaa, jotka ilmeisesti tapahtuivat juuri Tarsoksen vuosina. (2. Kor. 11:24). Mitä valoa tämä seikka tuo hänen valmistusvuosiinsa?
- Ehkä Saul opiskeli Tarsoksen yliopistossa; hän näet siteeraa puheissaan kolme kertaa kreikkalaisia runoilijoita. Mitä hyötyä hänelle oli kreikkalaisen kulttuurin tuntemisesta lähetysmatkoillaan?
- Mitä osoittaa se, että maailman suurin lähetyssaarnaaja tarvitsi tehtäväänsä valmistautumiseen yli 10 vuotta? (Miten Jumalalla on varaa laittaa lahjakas lähetti syrjään noin pitkäksi aikaa?)
- 2. Korinttilaiskirjeestä käy ilmi, että Saul-Paavali sai juuri näinä vuosina sen vaivan, jota hän nimittää "pistimeksi lihassaan" (12:2,7). Miettikää, mitä se vaikutti noihin valmistusvuosiinsa?
- Missä näissä teksteissä on armon evankeliumi?
- Mitä opimme Pyhän Hengen toiminnasta näiden tekstien kautta?
Lopuksi: Näin Paavali kirjoittaa näin Galatalaiskirjeessä siitä, mitä hän oli oppinut Arabian ja Tarsoksen vuosina: "Kun tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen, olemme mekin uskoneet Jeesukseen Kristukseen, jotta tulisimme vanhurskaiksi häneen uskomalla emmekä tekemällä lain vaatimia tekoja. Eihän kukaan ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä mitä laki vaatii." (Gal. 2:16).