20. TAPAHTUI ANTIOKIASSA (Gal. 2:11-14 ja Apt. 13:1-3)
Aluksi: Pietari oli ollut kirkon johtajana yli 15 vuotta, kun hän tuli käymään Antiokiassa. Tämä tapahtui silloin, kun Paavali ja Barnabas toimivat tuon seurakunnan opettajina (vv. 46-47). Juutalaiset eivät aterioineet yhdessä pakanoiden kanssa, koska eivät tahtoneet syödä Mooseksen lain kieltämiä ruokia. Pietari oli kuitenkin jo syönyt roomalaisen Corneliuksen kodissa, ja Jaakobkin oli sen hyväksynyt. Nyt Paavali kertoo galatalaisille, minkä hirveän mokan Pietari teki Antiokiassa käydessään. Huomatkaa, että tässä vaiheessa Paavali oli vasta lähetyskandidaatti ja Pietari kirkon johtaja.
Gal. 2:11-13. Alkukirkossa nautittiin jumalanpalveluksen ja ehtoollisen yhteydessä myös tavallinen ateria. Pietarin eristäytyminen tarkoittanee, ettei hän syönyt yhdessä pakanakristittyjen kanssa.
- Miettikää, miksi Jerusalemissa asuvien juutalaiskristittyjen oli muita vaikeampi luopua Mooseksen lain saastaisuussäännöistä kristityksi käännyttyään?
- Mikä sai Pietarin siirtymään tässä nimenomaisessa tilanteessa pakanoiden pöydästä juutalaisten pöytään – mitä hän pelkäsi Jaakobin taholta?
- Itse asiassa Jaakob oli jo hyväksynyt pakanakristityt kristillisen kirkon jäseniksi (11:18). Myöhemmin hän ilmaisi tämän seikan selvin sanoin (15:19-20). Mistä häntä koskeva väärinkäsitys oli saattanut syntyä?
- Tekikö Pietari mielestänne syntiä tahallaan vai vahingossa? Perustelkaa kantanne.
- Kuvitelkaa tilannetta, kun Pietari siirtyi pakanakristittyjen pöydästä juutalaiskristittyjen pöytään a) pakanakristittyjen kannalta, b) juutalaiskristittyjen kannalta ja c) Pietarin itsensä kannalta.
- Miksi Pyhän Hengen täyteyskään ei ollut vapauttanut Pietaria ihmispelosta?
- Miettikää Barnabaksen motiiveja; hänhän oli toiminut vuoden ajan samojen pakanakristittyjen opettajana, joiden kanssa hän nyt kieltäytyi aterioimasta. Mitkä olivat hänen motiivinsa?
Jae 14. Luetaan jae molemmista käännöksistä.
- Missä mielessä Pietarin ja kumppanien käytös oli "poikkeamista evankeliumin totuuden tieltä"? (Miten heidän käytöksensä vesitti armon evankeliumin?)
- Mitä se osoittaa lähetyskandista, että hän uskalsi nostaa kissan pöydälle kirkon johtajan edessä?
- Mitä alkukirkolle olisi tapahtunut, jollei Paavali olisi puuttunut asiaan?
- Miksi Pietaria piti nuhdella julkisesti, miksei kahdenkeskinen puhuttelu riittänyt?
- Mitä Paavali tarkoittaa sanoessaan, että Pietari "pakotti" pakanakristittyjä elämään juutalaisten tavalla?
- Mitä luulette muiden ehtoollisvieraiden ja koko kristillisen kirkon ajatelleen tästä keskustelusta?
- Mitä tämä tapaus vaikutti Pietariin kirkon johtajana?
- Miettikää tämän tekstin valossa, miten kristittyjen välisiä oppiriitoja pitäisi nykyään käsitellä? (Mitä tapahtuu, jos erimielisyydet lakaistaan maton alle?)
- Mitä tämä jakso opettaa meille kirkon ja kristillisten järjestöjen johtajien vastuusta?
Vetäjä lukee jakeet 2. Piet. 3:15-16. Pietari kirjoitti nämä sanat kaksi vuosikymmentä myöhemmin.
- Miten luulette Pietarin päässeen Antiokian välikohtauksen yli? (Mitä se kirkon johtajasta osoittaa, ettei hän vihoitellut lähetyskandille, joka hyppi hänen nenälleen?)
- Miten Pietari arvioi 20 vuotta myöhemmin Paavalia ja hänen kirjeitään? (Mistä se on osoitusta, että Pietari rinnastaa Paavalin kirjeet Vanhan testamentin pyhiin kirjoituksiin?)
Apt. 13:1. Simeon Niger saattoi olla se Simon Kyreneläinen, joka kantoi Jeesuksen ristiä.
- Mitä voitte päätellä Antiokian seurakunnan viidestä profeetasta ja opettajasta heidän nimiensä perusteella?
- Mitä se osoittaa, että Saul oli listalla viimeisenä?
Jakeet 2-3 Sana "toimittaa palvelusta Herralle" on kreikaksi "leitourgein" ja viittaa jumalanpalvelukseen.
- Miettikää, miksi juuri Antiokia ryhtyi ensimmäisenä lähettämään lähetyssaarnaajia pakanamaille. Miksei Jerusalemin äitiseurakunta?
- Mitä ajattelette siitä, että Pyhän Hengen kutsu tuli seurakunnalle jumalanpalveluksen yhteydessä?
- Miten seurakunnalla oli varaa luopua kahdesta (parhaasta?) työntekijästään lähetystyön hyväksi?
- Missä muodossa lähettävä seurakunta saa aina takaisin sen, mistä luopuu?
- Mitä tämä teksti opettaa meille lähetyskutsusta: kuka sen antaa, kenelle ja miten? Katsokaa myös jaetta 4?
- Verratkaa jaetta 3 Jeesuksen sanoihin Paavalille tämän kääntymyksen yhteydessä: "Mene, sillä minä lähetän sinut kauas pakanoiden tykö." (22:21*) Mikä on Jumalalta tulevan sisäisen kutsun ja seurakunnalta tulevan ulkoisen kutsun suhde? (Miksi kenenkään ei pidä lähteä liikkeelle ilman lähettävää seurakuntaa?)
- Kertokaa, miten itse olette saaneet lähetyskipinän ja miten osallistutte tähän tärkeään työhön?
- Missä tässä tekstissä on armon evankeliumi?
Lopuksi: On armoa, että Pyhä Henki on lähettänyt ja lähettää lähettejä koko maailmaan julistamaan evankeliumia. On armoa, että yksi irlantilainen munkki totteli hänen kutsuaan tuhat vuotta sitten ja tuli tänne Suomenkin raukoille rajoille.