21. ENSIMMÄISET LÄHETYSSAARNAAJAT (Apt. 13:4-41)
Aluksi: Oli menossa vuosi 46 tai 47. Jeesus oli antanut lähetyskäskynsä 16-17 vuotta aikaisemmin ja Paavalikin saanut lähetyskutsun 14 vuotta aikaisemmin. Nyt hän oli jo nelikymppinen. Pietari oli kastanut Corneliuksen yli 10 vuotta aikaisemmin, ja Antiokian seurakuntakin oli jo muutaman vuoden vanha. Vasta tässä vaiheessa Antiokiassa havahduttiin lähettämään ensimmäiset varsinaiset lähetyssaarnaajat maailmalle. Barnabas oli leeviläinen, kotoisin Kyprokselta, ja Johannes Markus oli hänen serkkunsa (Kol. 4:10). Markuksen äiti Maria oli puolestaan Jerusalemin seurakunnan keskeisiä henkilöitä (12:12).
Jakeet 4-5. Kyprokselle evankeliumi oli levinnyt jo aikaisemmin. Katsokaa karttaa.
- Miten luulette ensimmäisten lähetyssaarnaajien päättäneen, mihin suuntaan he lähtisivät?
- Mikä teki Kyproksella kulkemisen suhteellisen helpoksi noille kolmelle?
- Miettikää, mikä oli Johannes Markuksen tehtävä tässä tiimissä? (Miksi häntä ei siunattu lähetystyöhön?)
Jakeet 6-8. 200 km pitkä Kypros kuljettiin päästä päähän. Sergius Paulus oli prokuraattori, Rooman tärkein virkamies saarella.
- Mitä jae 7 osoittaa roomalaisesta käskynhaltijasta ja hänen kiinnostuksensa kohteista?
- Mitä tarkoitusta varten luulette roomalaisen käskynhaltijan pitäneen luonaan juutalaista noitaa?
- Miksi Barjeesus koetti estää Sergius Paulusta omaksumasta kristillistä uskoa?
Jakeet 9-12
- Mitä ajattelette sanoista, jotka Pyhää Henkeä täynnä oleva Paavali sanoi Barjeesukselle? (Mitä olisi tapahtunut, jos Paavali ja Barnabas olisivat vain saarnanneet evankeliumia, mutta eivät olisi sanoneet noidalle suoria sanoja?)
- Missä tilanteessa meidänkin pitää sanoa suorat sanat kristinuskon vastustajille? Vai pitääkö?
- Mitä merkillistä oli ensimmäisessä ihmeessä, jonka Luukas kertoo Paavalin tehneen?
- Mitä luulette Barjeesukselle tapahtuneen tämän jälkeen?
- Miksi Sergius Paulus ihmetteli vain "Herran oppia" nähtyään Barjeesuksen sokeutumisen?
- Miettikää, miksi Sauloksen heprealainen (kuninkaan) nimi muuttui juuri tässä vaiheessa kreikankieliseksi Paulokseksi (="pieneksi") ja miksi hänestä tuli saman tien myös tiiminvetäjä?
Jae 13. Perge sijaitsi mantereen puolella, kuumalla rannikkokaistaleella, joka oli malariasääskien saastuttama. Matkalaisten silmien edessä kohosivat nyt 2-3 km korkuiset Taurusvuoret. Siellä tiedettiin olevan paljon maantierosvoja.
- Ehkä lähetit tunsivat kiusausta jäädä perustamaan seurakuntia Kyprokselle nyt, kun käskynhaltijakin oli tullut uskoon. Mikä sai heidät jatkamaan matkaansa Vähän Aasian puolelle?
- Miettikää, miksi niin harvat lähetysjärjestöt menevät koko ajan eteenpäin sellaisille alueille, joilla evankeliumia ei ole vielä julistettu?
- Lähetyssaarnaajat eivät olleet kokeneet mitään varsinaista vainoa tähän mennessä. Mikä siis sai Markuksen palaamaan maitojunalla kotiinsa?
Jakeet 14-21. Pergestä kiivettiin 1200-1500 metriä Anatolian ylätasangolle. Matkaa Pisidian Antiokiaan, seudun tärkeimpään kaupunkiin, kertyi 200 km. Sen synagogassa Paavali piti ensimmäisen puheensa, joka löytyy Apostolien teoista. Siitä pääsemme selville, millä tavalla apostoli evankelioi maanmiehiään.
- Mitä ajattelette puheen aloituksesta?
- Jos Paavali aikoi julistaa maanmiehilleen evankeliumia Jeesuksesta, miksi hän aloitti puheensa kovin vanhoista asioista?
- Miksi Paavali ei kerro tässä saarnassa eikä muissakaan saarnoissaan omaa uskoontulotarinaansa?
Jakeet 22-25. Johannes Kastajan tunsivat kaikki diasporajuutalaisetkin ja pitivät häntä arvossa.
- Mitä Paavali tahtoi sanoa maanmiehilleen Jeesuksesta Daavidin esimerkin kautta (22-23)?
- Mitä Paavali tahtoi sanoa Jeesuksesta Johannes Kastajan esimerkin kautta (24-25)?
Jakeet 26-37. Paavali siteeraa tässä vapaasti psalmeja 2 ja 16 sekä Jesajan lukua 55, 3. jaetta.
- Mikä ilosanoma sisältyy näihin jakeisiin juutalaisten kannalta katsottuna? Entä jumalaapelkäävien kreikkalaisten kannalta?
- Miten Paavali todistelee kuulijoilleen Jeesuksen ylösnousemusta ja hänen jumaluuttaan?
- Miten Paavali osoittaa sen, ettei ole kysymys uudesta uskonnosta, vaan juutalaisten uskon täyttymyksestä?
Jakeet 38-41. Vanhurskauttaminen on oikeustermi. Se tarkoittaa, että tuomari julistaa tuomittavan syyttömäksi ja vapauttaa hänet. Mooseksen lain mukaan Jumala ei koskaan julista syyllistä syyttömäksi. Hän voi vanhurskauttaa vain sellaisen ihmisen, joka noudattaa lakia täydellisesti.
- Millainen on Paavalin vanhurskauttamisoppi jakeiden 38-39 mukaan? (Kenet Jumala vanhurskauttaa ja millä perusteella? Miten pyhä Jumala voi julistaa syyttömäksi ihmisen, joka itse asiassa on syyllinen?)
Lopuksi: Raamatun tärkein sanoma on se, että Jumala vanhurskauttaa jumalattoman uskon kautta Jeesukseen. Siinä tapahtuu autuas vaihtokauppa: jumalaton saa itselleen Jeesuksen vanhurskauden ja Jeesus sai kannettavakseen jumalattoman synnit
.