22. TAPAHTUI GALATIASSA (Apt. 13:42-14:20)
Aluksi: Paavali ja Barnabas olivat kulkeneet rannikkokaupunki Pergestä parisataa km ylämäkeä Etelä-Galatiassa sijaitsevaan Pisidian Antiokiaan. Siellä he olivat osallistuneet synagogajumalanpalvelukseen. Paavalia oli pyydetty pitämään saarna, jonka pääkohtana oli ollut vanhurskauttaminen uskon kautta. Kuulijoiden joukossa oli ollut sekä juutalaisia että jumalaapelkääviä kreikkalaisia, jotka uskoivat Herraan, mutta eivät olleet kääntyneet juutalaisuuteen. Kerrataan vielä saarnan loppuhuipennus, jakeet 38-39.
Jakeet 13:42-43
- Mitä jakeen 42 pyyntö osoittaa Pisidian Antiokian juutalaisista tässä vaiheessa?
- Millaista raamattukoulua Paavali ja Barnabas pitivät ehkä seuraavalla viikolla heitä seuranneille ihmisille?
Jakeet 13:44-49. Seuraavana sapattina väkeä kokoontui tuhatmäärin synagogan ympärille.
- Lähetyssaarnaajien ei kerrota tehneen ihmeitä Pisidian Antiokiassa. Mikä siis veti "koko kaupungin" – myös pakanat – heitä kuulemaan?
- Mistä juutalaiset raivostuivat noin silmittömästi, ja miksi he eivät suostuneet asialliseen väittelyyn Paavalin kanssa, vaan herjasivat häntä?
- Miksi Paavali teki juuri tässä vaiheessa sen ratkaisun, että hän siirtäisi evankelioimistyönsä painopisteen pakanoiden puolelle?
- Mistä tuli se ilo, josta jakeet 48 ja 52 puhuvat?
- Mikä sai kristillisen kirkon leviämään nopeasti koko maakuntaan?
Jakeet 13:50-52. Lähetit viettivät Pisidian Antiokiassa monta kuukautta, ehkä koko talven.
- Miten jumalaapelkäävät ylhäiset naiset saatiin ehkä mukaan tähän vainoon?
- Miksi Paavali ja Barnabas halusivat suorittaa pölynpudistusseremonian juuri Pisidian Antiokiasta lähtiessään? Jeesus oli käskenyt sen tehdä, jollei opetuslapsia otettaisi jossain paikassa vastaan?
- Miten Pisidian Antiokian vastakääntyneet kristityt voivat iloita, vaikka lähetit olivat lähteneet pois heidän luotaan?
14:1-3. Pisidian Antiokiasta johti Ikonioniin roomalaisten rakentama, 150 km pitkä Via Sebasten tie. Ikonion on nykyäänkin olemassa Konia-nimisenä kaupunkina Turkissa.
- Paavali oli sanonut edellisessä etapissa aikovansa vastedes mennä pakanoiden luo. Miksi hän siis meni Ikonionissakin ensiksi synagogaan?
- Miten ihmeet vahvistivat juuri apostolien saarnaamaa "armon sanaa"?
Jakeet 4-7. Tässä lähettejä, myös Barnabasta, kutsutaan ensimmäistä kertaa apostoleiksi.
- Mikä näissä jakeissa hämmästyttää teitä eniten?
- Miksi kiviä lentelee meidänkin aikanamme somessa ja mediassa kristittyjen päälle? Miksi vain harvat ovat valmiita asialliseen keskusteluun?
Jakeet 8-10. Ikonionista Lystraan oli vajaat 50 km. Kaupunki oli kuulunut vanhaan Lykaonian kuningaskuntaan, mutta oli nyt osa roomalaista Galatian maakuntaa. Lystrassa ei asunut juutalaisia.
- Millaista oli tämän syntymästään asti ramman miehen elämä ehkä ollut siihen asti?
- Mikä sai ramman miehen uskomaan ensimmäistä kertaa elämässään, että hän voisi parantua?
Jakeet 11-13. Ovidius kertoo runossaan vanhan tarinan siitä, miten Zeus ja Hermes olivat vierailleet noilla seuduilla. Heidät oli ottanut kotiinsa vain köyhä pariskunta. Siitä kiitokseksi nuo jumalat olivat muuttaneet pariskunnan majan temppeliksi; heidät torjuneet perheet Zeus oli upottanut tulvaan.
- Mitä tuo vanha tuttu tarina ehkä vaikutti Paavalin ja Barnabaksen kohteluun?
Jakeet 14-18. Tässä Paavali puhuu pakanoille ja epäjumalanpalvojille ja sanoo julistavansa "hyvää sanomaa" (15). Sehän tarkoittaa, että hänen puheeseensa oli sisältynyt myös sanoma Jeesuksesta.
- Miten Paavali rohkeni nimittää Zeusta ja Hermestä "tyhjänpäiväisiksi" tai "turhiksi" jumaliksi?
- Mitä oikea Jumala oli jo ilmoittanut itsestään lystralaisille?
- Miksi lystralaisten saama "yleinen ilmoitus" Jumalasta ei riittänyt pelastamaan heitä?
Jakeet 19-20
- Paavali oli kaikkea muuta kuin terve mies jo ennen kivitystäkin. Millaisia vammoja kivittäminen ehkä hänelle aiheutti? (Mikä sai aikaan tajuttomuustilan? Miltä hän ehkä näytti kivityksen jälkeen?)
- Mitkä olivat ehkä vastakääntyneiden kristittyjen tunnelmat, kun he luulivat Paavalin kuolleen?
- Mitä se Paavalista osoittaa, että hän palasi vielä yhdeksi yöksi Lystraan, jonka asukkaat olivat juuri päässeet kivittämästä hänet puolikuoliaaksi
- Miten Paavali voi olla vihaamatta maanmiehiään, jotka tahtoivat yhä uudelleen tappaa hänet?
- Miettikää, miten Paavali selvisi heti kivityksen jälkeen 70-80 km matkan Derbeen?
- Mahdollisesti Paavali viittaa kivityksessä saamiinsa vammoihin kirjoittaessaan galatalaisille: "Tiedätte, että julistin teille ensimmäisen kerran evankeliumia sairastumiseni vuoksi. Vaikka ruumiillinen tilani pani teidät koetukselle, ette halveksineet ettekä inhonneet minua, vaan otitte minut vastaan kuin Jumalan enkelin, kuin Kristuksen Jeesuksen" (Gal. 4:13-14). Miten kommentoisitte näitä sanoja?
Lopuksi: "Herran armon sana" (3) tarkoittaa sanaa rististä, joka on Jumalan voima niille, jotka pelastuvat (Room. 1:18). Vain se sana käännytti suuren joukon galatalaisia ja sytytti herätyksen tulen heidän kaupunkeihinsa.