23. PALUU ANTIOKIAAN, JUDAISTIEN MYYRÄNTYÖ (Apt. 14:21-15:4, Gal. 1:5-10 ja 3:1-5)
Aluksi: Paavali ja Barnabas olivat kiertäneet ensimmäisellä lähetysmatkallaan Etelä-Galatian seurakuntia aina Derbeen saakka. Sieltä ei olisi ollut linnuntietä kuin 300-400 kilometriä Antiokiaan. Lähetit päättivät kuitenkin kulkea pari kolme kertaa pitemmän reitin ja käydä tervehtimässä perustamiaan seurakuntia, ennen kuin nousivat laivaan. Useimmista noista kaupungeista heidät oli ajamalla ajettu pois.
Jakeet 14:21-23
- Miksi lähetit eivät palanneet suorinta tietä Antiokiaan, vaan kiersivät uudelleen ne seurakunnat, joissa heitä oli vainottu ja pahoinpidelty?
- Yleensä lähetyskentillä kestää vuosikausia, jollei vuosikymmeniä, ennen kuin nuori kirkko on taloudellisesti itsenäinen. Miten on mahdollista, että tämä kehitys tapahtui Paavalin perustamissa seurakunnissa muutamassa kuukaudessa?
- Miettikää, miksi itsenäistyminen on ollut kovin hidasta länsimaisten järjestöjen lähetyskentillä?
- Mitä ominaisuuksia ja vahvuuksia seurakuntien johtajilta vaadittiin tuossa tilanteessa?
- Miksi nuorille seurakunnille piti sanoa jakeen 22 sanat? (Miksi ahdistuksista puhumista kutsutaan tässä "rohkaisuksi"?)
- Mitä nuorille kristityille tapahtuu, jos heidän annetaan ymmärtää Jumalan ratkaisevan kaikki heidän ongelmansa? (Onko kokemusta?)
Jakeet 14:24-28. Katsokaa kartasta lähettien kulkema reitti.
- Montako kilometriä maitse ja meritse lähetit kulkivat paluumatkallaan?
- Miksi lähetit palasivat Antiokiaan, eivätkä Jerusalemiin?
- Millä mielellä luulette Antiokian kristittyjen kuunnelleen lähettien matkakertomusta?
- Miltä teistä tuntuu kuunnella Jumalan valtakunnan työntekijää, joka kertoo niistä suurista teoista, joita Herra on hänen kauttaan tehnyt? (Mitä tapahtuu, jollei lähetti voi kertoa lähettävälle seurakunnalle rehellisesti sekä voitoistaan että tappioistaan?)
Jakeet 15:1-4. Ympärileikkausta vaativia juutalaiskristittyjä nimitetään yleensä judaisteiksi. He olivat siis kastettuja Jerusalemin seurakunnan jäseniä. Myöhemmin käy ilmi, etteivät seurakunnan johtajat olleet valtuuttaneet heitä näihin matkoihin (15:24).
- Mikä oli judaistien motiivi, kun he läksivät Antiokiaan? (Mitä heistä osoittaa, että he alkoivat kierrellä muiden perustamissa seurakunnissa?)
- Mikä judaistien sanomassa oli suorastaan shokeeraavaa?
- Mihin judaistit katsoivat tarvitsevansa Jeesusta?
- Mitä armon evankeliumille tapahtuu, jos siihen lisätään yksikin ehto?
- Mitä Paavali ja Barnabas ehkä sanoivat väitellessään kiivaasti judaisteja vastaan?
- Mikä Jumalan johdatus sisältyi siihen seikkaan, että tämä riita puhkesi vasta 1. lähetysmatkan jälkeen (3,4)?
- Miksi asiaa ei voitu ratkaista Antiokiassa, miksi lähettien piti lähteä Jerusalemiin?
Gal. 1:6-9 Judaistit jatkoivat matkaansa myös Galatian seurakuntiin, joista lähetit olivat juuri palanneet. Paavali pääsi selville, että hänen vaivalla synnyttämänsä seurakunnat olivat kääntyneet häntä ja hänen opetustaan vastaan. Tässä tilanteessa hän kirjoitti ensimmäisen kirjeensä eli Galatalaiskirjeen.
- Mikä Paavalia ehkä haavoitti kaikkein eniten hänen kuullessaan, että Galatian kristityt olivat kääntyneet hänen julistustaan vastaan?
- Paavali oli määritellyt sanan "evankeliumi" jakeessa 1:4: "Jeesus uhrasi itsensä meidän syntiemme tähden pelastaakseen meidät." Millainen siis oli "toisenlainen evankeliumi"?
- Jos enkeli tulisi julistamaan sinulle evankeliumia, uskoisitko häntä, vai testaisitko ensin hänen puheensa Raamatun sanan valossa?
- Mikä toisessa evankeliumissa oli niin kauheaa, että Paavali kirosi sen julistajat kahteen kertaan?
- Mitä olisi tapahtunut, jos Paavali olisi suostunut yhteistyöhön toisen evankeliumin julistajien kanssa sillä perusteella, että ovathan he kuitenkin kastettuja kristittyjä?
- Millaisia "toisia evankeliumeja" meidän päivinämme julistetaan ja miten meidän pitäisi taistella niitä vastaan?
Gal. 3:1-5
- Miksi sanoma ristiinnaulitusta Kristuksesta ei ole koskaan ollut ihmiskunnan, eipä edes kristikunnan, enemmistön mielen mukainen?
- Minkä hämmästyttävän asian Paavali sanoo jakeissa 2 ja 5?
- Mitä meidän siis pitää tehdä tämän tekstin mukaan, jos haluamme täyttyä Pyhällä Hengellä?
- "Te aloititte Hengessä, lihassako nyt lopetatte?" (jae 3, vanha käännös.) Millainen on Paavalin mukaan "lihallinen kristitty"? (Miksi se on "lihallisuutta", että ihminen yrittää tehdä kaikkensa voidakseen pelastua?)
Lopuksi: Paavali kirjoittaa Galatalaiskirjeessä näin: "Vapauteen Kristus meidät vapautti. Pysykää siis lujina älkääkä alistuko uudelleen orjuuden ikeeseen. Minä, Paavali, sanon teille: jos annatte ympärileikata itsenne, teille ei ole Kristuksesta mitään hyötyä. ... Te, jotka pyritte vanhurskauteen lakia noudattamalla, olette joutuneet eroon Kristuksesta, armon ulkopuolelle." (Gal. 5:1-4)