28. PUHE ATEENAN FILOSOFEILLE (Apt. 17:15-34)
Aluksi: Paavali saapui toisella lähetysmatkallaan Ateenaan, jota hän jäi evankelioimaan yksin. Hän oli näet jättänyt matkatoverinsa Beroiaan pitämään huolta vasta perustetusta seurakunnasta. Ateenan suuruuden aika oli ohi, mutta yhä sinne lähetettiin nuoria roomalaisia opiskelemaan filosofiaa. Tekstimme käsittelee kristinuskon yhteentörmäystä tuon ajan kahden filosofian, epikurolaisuuden ja stoalaisuuden, kanssa.
Alustava kysymys
- Millaiset ihmiset ovat yleensä kiinnostuneita filosofiasta?
Jae 15
- Miksi Paavali halusi yhtäkkiä Silaksen ja Timoteuksen tulevan luokseen Ateenaan? Mihin hän tarvitsi heitä enemmän kuin Beroian vainottu seurakunta heitä tarvitsi?
Jakeet 16-17
- Jos olette nähneet epäjumalia tai epäjumalanpalvelusta, minkä vaikutuksen ne teihin tekivät?
- Millä tavalla kristityn pitäisi mielestänne suhtautua epäjumalankuviin ja palvontavälineisiin?
- Paavali oli nähnyt epäjumalia ennenkin. Mikä häntä järkytti erityisesti Ateenan epäjumalankuvissa?
- Miksi Paavali ei saarnannut Ateenan toreilla ja turuilla, vaan keskusteli ihmisten kanssa?
Jakeet 18-21. Ks. jakeen 17 alaviite 1992 käännöksestä. Epikurolaiset filosofit opettivat, että elämän tarkoitus on onni ja nautinto. Stoalaiset taas opettivat, että elämän tarkoitus on luonteen kasvattaminen ja himojen hillitseminen.
- Vaikuttavatko ateenalaiset mielestänne vilpittömiltä totuudenetsijöiltä? Perustelkaa kantanne.
- Mitä ajattelette siitä ateenalaisten elämäntavasta, jota jae 21 kuvaa? (Ks. käännös 1938.)
Jakeet 22-23 (myös jae 16)
- Miksi Paavali aloitti juuri tällä tavalla puheen aikansa filosofeille? (Mitä olisi tapahtunut, jos Paavali olisi aloittanut puheensa sanomalla: "Kaikki tämän kaupungin jumalat ovat vääriä jumalia.")
- Miettikää, miksi alttari tuntemattomalle jumalalle oli alun perin pystytetty ja millaiset ihmiset sitä olivat tarvinneet?
- Tarkoittiko Paavali mielestänne, että kaikkien epäjumalien palvonta on samalla myös oikean Jumalan palvontaa? Perustelkaa kantanne.
Jakeet 24-27a
- Mikä on elävän Jumalan ja epäjumalien ero?
- Mikä on elävän Jumalan palvonnan ja epäjumalanpalvonnan ero?
Jakeet 27b-29. Jae 28 sisältää lainauksen kreikkalaiselta runoilijalta, Epimenidekseltä.
- Mitä Paavali tahtoo sanoa Ateenan filosofeille näiden jakeiden kautta?
- Miksi Paavali ei siteeraa puheessaan Raamatun kirjoituksia vaan kreikkalaisia runoilijoita?
- Paavali siteeraa Kreikan kirjailijoita puheissaan ja kirjeissään kolmesti. Milloin luulette hänellä olleen aikaa niitä opiskella, ja miksi hän oli niitä opiskellut?
Jakeet 30-31. Huomatkaa, että Paavalin sanotaan julistaneen "evankeliumia Jeesuksesta ja ylösnousemuksesta" Ateenan toreilla (18b).
- Miten Paavali kuvaa Jeesusta, vaikkei mainitsekaan hänen nimeään?
- Minkä vastauksen ruumiin ylösnousemus ja tuomio antavat a) epikurolaiselle filosofialle, b) stoalaiselle filosofialle ja c) meidän aikamme filosofialle, esimerkiksi identiteettiajattelulle?
- Loppuiko Paavalin puhe mielestänne kesken, vai saiko hän sanotuksi kaiken, mitä oli aikonutkin? Perustelkaa vastauksenne.
- Miten ateenalaiset olisivat ehkä reagoineet, jos Paavali olisi saarnannut heille: "Uskokaa Herraan Jeesukseen, niin pelastutte"?
Jakeet 32-34. Muutamat kuulijat siis hakeutuivat Paavalin seuraan ja tahtoivat kuulla enemmänkin hänen opetustaan.
- Mikä ero oli ateenalaisten suhtautumisessa Paavalin julistukseen verrattuna niihin kaupunkeihin, joissa apostoli oli käynyt 1. ja 2. lähetysmatkallaan? (Muistin varassa)
- Mitä se osoittaa, että Luukas mainitsee kaksi uskoon tullutta ateenalaista nimeltä, vaikkei hän itse ollut Ateenassa mukana?
- Miten todennäköistä on mielestänne, että Ateenaan perustettiin jo tässä vaiheessa kristillinen seurakunta?
Kokoavat kysymykset
- Miksi teologeilla on kautta kirkkohistorian ollut kiusaus mukautua aikansa filosofiaan ja luopua Raamatun opeista? Miksi ajan henkeä on niin vaikea vastustaa?
- Missä tässä tekstissä on armon evankeliumi?
Lopuksi: Raamattu kertoo meille, mistä todellinen viisaus löytyy: "Herran pelko on viisauden alku, Pyhän tunteminen on ymmärryksen perusta." (Snl. 9:10). "[Jeesuksessa] kaikki viisauden ja tiedon aarteet ovat kätkettyinä" (Kol. 2:3).