31. EFESOS, TAIKAUSKO KÄRSII TAPPION (Apt. 19:1-22)
Aluksi: Paavali käväisi Efesoksessa palatessaan Jerusalemiin toiselta lähetysmatkaltaan, ja lupasi tulla uudemman kerran ajan kanssa. Niin hän tekikin kolmannella lähetysmatkallaan vuonna 52 tai 53. Efesos oli Aasian maakunnan pääkaupunki. Siellä oli noin 300000 asukasta, ja siellä sijaitsi yksi antiikin seitsemästä ihmeestä, Artemiksen temppeli. Efesoksen asukkaat olivat erityisen kiinnostuneita noituudesta ja okkultismista. Nyt mietimme, mitä siihen tarvitaan, että tuollaiseen kaupunkiin voi syntyä herätys.
Jakeet 1-7. Nämä miehet olivat varmaan tulleet uskoon Apolloksen vaikutuksesta.
- Jakeessa 1 kutsutaan opetuslapsiksi ihmisiä, joilla ei ollut Pyhää Henkeä. Roomalaiskirjeessä Paavali sanoo: "Jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa." (8:9). Miten selittäisitte tämän ristiriidan?
- Miten Paavali älysi esittää tuollaisen kysymyksen noille 12 miehelle, jae 2?
- Mitä se osoittaa, että Paavali kysyi jakeen 3 jatkokysymyksen?
- Mitkä ovat Johanneksen kasteen ja kristillisen kasteen erot?
- Miksi kristillisen kasteen pitää ehdottomasti tapahtua Jeesuksen ja kolmiyhteisen Jumalan nimeen?
- Miksi tämä tapaus on kirjoitettu Raamattuun?
Jakeet 8-10. Tällä kertaa Paavalia ei ajettu pois synagogasta, vaan hän lähti sieltä itse. Luultavasti Tyrannoksen koulua saatiin vuokrata vain siestan ajaksi. Kreikaksi jakeesta 9 puuttuu sana "opetti". 400 vuotta aikaisemmin elänyt kreikkalainen filosofi Sokrates oli opettanut oppilaitaan kyselemällä, keskustelemalla sekä kumoamalla ristiriitaisia uskomuksia, ja Paavali teki nyt sitä samaa.
- Miksi Paavali ei jäänyt jatkamaan juutalaisten evankelioimista, vaan lähti pois synagogasta?
- Miten on mahdollista, että kaikki Aasian maakunnan asukkaat saivat kuulla Jeesuksesta kahdessa vuodessa?
- Miksi juuri keskusteleva opetus Tyrannoksen koulussa oli niin tuloksellista?
- Luuletteko, että Paavali oli saanut vaikutteita juuri Sokratekselta? Perustelkaa vastauksenne.
- Miten Paavalin uskalsi antaa nuorille kristityille ja "maallikoille" vastuun uusien seurakuntien perustamisesta?
Jakeet 11-12
- Oletteko koskaan lukeneet tai kuulleet, että pahat henget olisivat lähteneet jostakusta ihmisestä vaatekappaleen avulla? Mikä tällaisessa toiminnassa on erityisen outoa ja ihmeellistä?
- Paavalia kritisoitiin noihin aikoihin Korintissa hengellisten kokemusten puutteesta. Miksi hän ei maininnut korinttilaisille kirjoittamissaan kirjeissä mitään näistä ihmeistä?
- Mikä oli Paavalin kautta tapahtuneiden ihmeiden merkitys taikauskoisille efesolaisille?
Jakeet 13-17
- Miten on mahdollista, ettei seitsemän miestä saanut yhtä miestä taltutetuksi? Miten riivattu voi repiä heiltä vaatteetkin päältä?
- Miksi tämä tapaus on kirjoitettu Raamattuun?
- Miksi Skeuaan pojat eivät saaneet pahoja henkiä karkotetuksi, vaikka käyttivät Jeesuksen nimeä?
- Kenelle ja missä tilanteessa Jeesuksen nimen käyttö on vaarallista?
- Miksi tämä tapaus sai aikaan pelkoa sekä juutalaisten että kreikkalaisten parissa?
- Mitä ajattelette siitä, että jotkut vaihtoehtoparantajat käyttävät meidänkin aikanamme Jeesuksen nimeä toiminnassaan? (Miksei Jumala kohtele heitä samalla tavalla kuin Skeuaan poikia?)
Jakeet 18-20. Kirjat olivat antiikin aikana arvokkaita, koska ne kopioitiin käsin. Yksi hopearaha vastasi noin neljän päivän keskivertopalkkaa. Efesolaiset taikakirjat tunnettiin koko Rooman valtakunnassa.
- Mitä efesolaiset ajattelivat kuullessaan, että kristityt tunnustivat viranomaisille rikoksia, joista eivät olleet jääneet kiinni, ja maksoivat sakkoja tai istuivat linnassa jonkin aikaa?
- Miksi noituus ja okkultismi eivät levitä ympärilleen iloa ja valoa, vaan pimeyttä ja pelkoa?
- Mikä sai juuri noidat vakuuttuneiksi siitä, että kristinusko on totta?
- Paljonko olisivat arvoisia roviolla poltetut kirjat meidän valuutassamme?
- Miksi kristityiksi kääntyneet noidat halusivat polttaa taikakirjansa keskellä toria, kaikkien nähden? (Miksi kirjoja ei myyty, vaikka sillä rahalla olisi voitu rakentaa vaikkapa suuri kirkko?)
- Mitä taikauskoiset efesolaiset ehkä ajattelivat katsellessaan tuota roviota?
- Arvioikaa, montako noitaa tuli Efesoksessa uskoon näiden kahden vuoden aikana?
Jakeet 21-22 ja Room. 15:22-24. Paavali aikoi käydä Kreikassa ja Makedoniassa noutamassa Jerusalemin köyhille tarkoitetun keräyksen tulot. Siksi hän lähetti kaksi työtoveriaan valmistelemaan rahojen luovutusta, mutta jäi itse vielä Efesokseen.
- Paavali oli tehnyt tähän mennessä lähetystyötä Rooman valtakunnan itäosissa kymmenisen vuotta. Mitä hän tarkoittaa sanoessaan, ettei hänellä ole enää tilaa tai tehtävää niillä seuduilla?
- Mitä meillä on oppimista Paavalin lähetysstrategiasta?
- Espanja oli tuohon aikaan tunnetun maailman raja. Miksi Paavali ei jättänyt sen evankelioimista muiden tehtäväksi, vaan halusi mennä sinne itse?
Lopuksi: Paavali kirjoitti Efesolaiskirjeessä: "Emmehän me taistele ihmisiä vastaan vaan henkivaltoja ja voimia vastaan, tämän pimeyden maailman hallitsijoita ja avaruuden pahoja henkiä vastaan." (Ef. 6:12). Meidän ei kuitenkaan tarvitse pelätä Saatanaa eikä pahoja henkivaltoja, koska Jeesus on ne kaikki voittanut.