32. PISTIN LIHASSA (2. Kor. 12:1-10)
Aluksi: Paavali kirjoitti 2. Korinttilaiskirjeen kolmannella lähetysmatkallaan Efesoksesta noin vuonna 56 jKr.. Korintissa vaikuttivat silloin ns. superapostolit, jotka kehuivat ihmeillään, kokemuksillaan ja armolahjoillaan, ja arvostelivat Paavalia näiden Hengen vaikutusten puutteesta. Edellisessä luvussa Paavali oli kertonut siitä, millaisiin vaikeuksiin ja vainoihin hän oli joutunut lähetystyössä.
Jae 1
- Miksi Paavali katsoi, ettei kerskaileminen eli itsensä kehuminen ole kristitylle hyödyllistä. (Miten hyvä omanarvontunto ja itsekehu eroavat toisistaan?)
- Mitä hyvää, mitä huonoa siitä voi seurata, jos uskova kertoo muille ihmeellisistä ilmestyksistään ja kokemuksistaan?
Jakeet 2-5. 14 vuotta aikaisemmin Paavali oli ollut kotikaupungissaan Tarsoksessa, jossa hän vietti 10 vuotta kääntymyksensä ja lähetystyöhön lähdön välillä.
- Miettikää eri syitä, miksi Paavali puhuu näissä jakeissa itsestään yksikön kolmannessa persoonassa?
- Koettakaa hahmotella jakeiden 2-5 perusteella, missä Paavali oikein kävi ja mitä hän siellä koki.
- Tiedämme, millaisia puheita Paavali piti lähetysmatkoillaan juutalaisille ja pakanoille. Minkä vaikutuksen jakeissa 2-4 kuvatun "taivasmatkan" kuvaus olisi ehkä tehnyt kuulijoihin?
- Mitä jae 5 tarkoittaa?
Jae 6
- Mikä ajoi Paavalin tässä tilanteessa kertomaan, vaikkakin vastentahtoisesti, Korintin kristityille kolmannessa taivaassa käynnistään?
- Paavali oli tehnyt "taivasmatkansa" noin v. 42 viettäessään välivuosia kotiseudullaan Tarsoksessa. Miksi Jumala antoi hänelle tuon ihmeellisen kokemuksen 10 vuotta hänen uskoontulonsa jälkeen?
- Tarvitseeko tavallinen kristitty mielestänne tuollaista kokemusta ja jos tarvitsee, niin mihin?
Jae 7
- Mitä mieltä olette, olisiko ehkä Paavali ylpeillyt taivasmatkallaan, jollei hänelle olisi annettu pistintä? Perustelkaa vastauksenne.
- Miksi Jumala ei tahtonut kirjoitettavan Raamattuun, mikä Paavalin pistin oli?
- Miksi Paavali tahtoi päästä eroon pistimestään? (Millä tavoin pistin saattoi haitata hänen työtään.)
- Miksi Paavali kutsuu pistintään Saatanan enkeliksi? (Mistä tiedämme, ettei kysymys ollut riivaustilasta?)
Jae 8
- Miksi Paavali ei puhunut asiasta Saatanalle, vaan vain Jeesukselle?
- Missä mielessä Saatana on vain "Jumalan kahlekoira" kristityn elämässä (Lutherin sanoin)?
- Mitä Paavalin sydämessä ehkä tapahtui, kun hän rukoili ensimmäistä kertaa pistimestä pääsy? Entä toista kertaa?
Jae 9
- Mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan, että hänen armonsa riittäisi Paavalille? Mihin se riittäisi?
- Miksi Paavali lopetti rukouksensa nimenomaan kolmanteen kertaan?
- Mitä me voisimme oppia tästä Paavalin rukoustaistelusta?
- Oliko Jeesuksen vastaus mielestänne myönteinen vai kielteinen? Katsokaa sanamuotoa jakeessa 9.
- Miten Jumalan voima voi tulla täydelliseksi kristityn heikkoudessa?
- Kuvittele, että Jeesus sanoisi jakeen 9a sanat sinun pistintäsi tarkoittaen. Mitä hänelle vastaisit?
- Jos katsot elämääsi taaksepäin, voitko sanoa, että Herran armossa oli sinulle kylliksi kaikissa tilanteissa? Miksi voit, miksi et voi?
Jae 10
- Mitä pitäisi tapahtua, että sinä voisit allekirjoittaa tämän jakeen sanat?
- Miltä luulette Korintin superapostolien ajatelleen, kun he lukivat nämä sanat Paavalin kirjeestä? Entä mitä rivikristityt niistä ajattelivat?
Kokoavat kysymykset
- Mikä on tämän tekstin tärkein asia sinulle?
- Miten Paavalin pistin on vaikuttanut maailmanlähetykseen?
- Missä tässä tekstissä on armon evankeliumi?
Lopuksi: Paavali rukoili kolme kertaa tuskasta pääsyä – aivan kuten Jeesus Getsemanessa. Kumpikin tyytyi Jumalan tahtoon. Ero oli vain siinä, että Jeesus oli ansaitsemassa Paavalille – ja meille – sitä armoa, jonka avulla saamme syntimme anteeksi ja jaksamme elää uskossa ja toivossa pistintämme kantaen.