34. KYYNELEISET JÄÄHYVÄISET (Apt. 20:13-38)
Aluksi: Vuosi on 57 jKr., kun Paavali lähtee kotimatkalle kolmannelta lähetysmatkaltaan. Hänellä on paljon rahaa mukanaan, koska hän on kerännyt avustusta Jerusalemin seurakunnan köyhille. Me-muoto jatkuu; Luukas siis pysyy seurueen mukana. Katsokaa kartalta seurueen kulkema reitti Troaksesta Miletokseen (linnuntietä 300 km). Mitylene sijaitsi Lesbos-saarella. Miletoksesta Efesokseen oli maitse matkaa 50 km.
Jakeet 13-17
- Miksi Luukas tahtoi mainita joka ikisen pysähdyspaikan ollessaan Paavalin mukana?
- Miettikää, miksi Paavali tahtoi tavata Efesoksen vanhimmat vielä kerran? Katsokaa myös jaetta 25.
Jakeet 18-19 ja 31. Paavalia kertoi kirjeessään Korinttilaisille joutuneensa Efesoksessa ylivoimaisiin vaikeuksiin ja jopa taistelleensa siellä petojen kanssa.
- Miksi Paavali aloitti lähtöjuhlapuheensa tällä tavalla? (Mitä apostoli tahtoi sanoa itsestään ja toiminnastaan Efesoksesta heti puheensa aluksi?)
- Mitä ajattelette siitä, että Paavali mainitsee kyyneleensä kaksi kertaa, jakeissa 19 ja 31? (Miksi Efesoksen vanhimpia oli pitänyt neuvoa ja opastaa "kyynelsilmin"?)
- Mitä ajattelette siitä, mitä Paavali puhuu jakeessa 19 omasta nöyryydestään?
Jakeet 20-21 ja 27
- Millaisista asioista julistaja ehkä tuntee kiusausta vaieta?
- Paavalin päämääränä oli käännyttää juutalaisia ja pakanoita kristinuskoon. Miksi sanalla "käännytystyö" on nykyään niin huono maine?
- Mitä etua siitä oli, että Paavali oli pitänyt luentoja Tyrannoksen koulussa ja kierrellyt samalla kristittyjen kodeissa?
- Missä suhteessa Paavalin toiminnan pitäisi olla esimerkkinä meidän aikamme pastoreille?
Jakeet 22-24. Vain paria kuukautta aikaisemmin Paavali oli kirjoittanut roomalaisille kristityille tahtovansa kulkea Rooman kautta Espanjaan uudelle lähetysmatkalle.
- Mitä Paavali tarkoittaan sanoessaan, että hän matkusti "hengessä sidottuna" tai "Pyhän Hengen sitomana" Jerusalemiin?
- Millä tavalla luulette Pyhän Hengen ilmoittaneen joka kaupungissa (siis Tessalonikassa, Filipissä ja Troaksessa) Paavalille, että tämä joutuisi kohta kahleisiin?
- Miten Paavali suhtautui tuleviin ahdistuksiinsa ja mahdolliseen väkivaltaiseen kuolemaansa?
- Miten apostoli voi luopua haaveestaan Espanjan evankelioimisesta?
- Mitä siihen vaaditaan, että kristitty voi sanoa kuollessaan: täytin tehtävän, jonka Jeesukselta sain?
Jakeet 25-27. Luetaan jae 26 molemmista käännöksistä. Sanonta "viaton jonkun vereen" on otettu Hesekieliltä (3:18).
- Paavali oli kokenut monta kertaa, että nuoret seurakunnat kääntyivät häntä vastaan. Mitä mahdollisia syytöksiä vastaan hän tässä puolustautuu?
- Mitä tapahtuu, jos aikamme julistajat unohtavat näihin jakeisiin sisältyvän vastuun?
Jakeet 28-31
- Miksi Paavali neuvoo seurakunnan työntekijöitä pitämään huolta itsestään? Miten se tapahtuu?
- Miten seurakunnan työntekijän on pidettävä huolta laumastaan?
- Mikä tekee lauman arvokkaaksi seurakunnan työntekijälle?
- Miten on mahdollista, että kristittyjen keskuudesta voi nousta susia, jotka eivät laumaa säästä?
- Miten seurakuntien sudet toimivat ja mitkä ovat niiden motiivit?
- Mitä sanomista näillä jakeilla on meidän aikamme kristikunnalle?
Jakeet 32-35
- Mitä tarkoittaa, että Paavali jätti Efesoksen vanhimmat "Jumalan ja hänen armonsa sanan haltuun"? Miksi ei vain "Jumalan haltuun"?
- Miksi juuri armon sanassa on voima rakentaa kristittyjä niin, että he saavat ikuisen perintöosan?
- Miksi Paavali haluaa käsitellä puheensa lopuksi raha-asioita? (Millaisen esimerkin apostoli tahtoi jättää raha-asioiden hoidosta Efesoksen vanhimmille ja meillekin?)
- Mikä oli ollut Paavalin motiivi, kun hän oli ryhtynyt suuritöiseen diakoniakeräykseensä?
Jakeet 36-38
- Mikä oli saanut efesolaiset kristityt rakastamaan Paavalia niin paljon, kuin näistä jakeista käy ilmi?
- Missä tässä tekstissä on armon evankeliumi?
Lopuksi: Evankeliumin julistaminen Jumalan armosta, oli se tehtävä, jonka Paavali oli Jeesukselta saanut (24). Juuri sen armon sanan haltuun hän nyt jätti seurakuntansa. Apostoli tiesi, että vain armon sanassa on voima pitää kristityt uskossa ja viedä heidät perille saakka (32). Ja armohan tarkoittaa ilmaista lahjaa, jonka joku toinen on maksanut. Toisin sanoen: jonka Herra Jeesus on maksanut omalla verellään (28).