38. PAAVALI MAAHERRAN PALATSISSA (Apt. 23:25-24:26)
Aluksi: Roomalainen komentaja Claudius Lysias oli pelastanut Paavalin ensin raivoavan väkijoukon, sitten raivoavan suuren neuvoston käsistä. Hän oli myös kuullut salaliitosta Paavalia vastaan ja päätti nyt lähettää hänet roomalaisen maaherra Felixin luo Kesareaan. Felix toimi vuosina 52-59 Juudeassa Rooman edustajana. Hän oli syntynyt orjana, mutta päässyt vapaaksi veljensä avulla ja ylennyt nopeasti urallaan. Aikalaiset pitivät Felixiä omavaltaisena ja väkivaltaisena miehenä. Hän oli ottanut kolmanneksi vaimokseen Herodes Agrippan tyttären Drusillan.
Jakeet 23:25-30
- Minkä kuvan Claudius Lysias antaa Paavalista kirjeessään maaherralle?
- Minkä kuvan Claudius Lysias antaa omasta toiminnastaan?
Jakeet 23:31-35. Jerusalemista Kesareana oli sadan kilometrin matka.
- Mitä Paavali koki matkallaan Jerusalemista Kesareaan, katsokaa jakeita 31-33? Entä sotilaat?
- Millainen oli mielestänne maaherran vastaanotto, kun Paavali tuotiin hänen eteensä?
Jakeet 24:1-9. Huomatkaa, että uskonnolliset juutalaiset eivät mielellään käyneet roomalaisten asuttamassa Kesareassa. Tertullus oli ilmeisesti pakana, mutta taitavan lakimiehen maineessa. Totta on, että juutalaiset olivat saaneet roomalaisilta oikeuden puolustaa temppeliään, vrt. jae 6.
- Mitkä kaikki seikat osoittavat, että Paavalin tuomitseminen oli juutalaiselle eliitille elintärkeä asia?
- Verratkaa Tertulluksen sanoja jakeissa 2-3 siihen luonnehdintaan, joka Felixistä alussa esitettiin.
- Katsokaa jakeita 5-6. Mitä outoa on niissä syytöksissä, joita Paavalia vastaan esitettiin roomalaisen oikeuden edessä? (Mitä roomalaisia lakipykäliä vastaan Paavalin väitetään rikkoneen?)
Jakeet 24:10-16
- Verratkaa Paavalin puhuttelusanoja maaherralle Tertulluksen puhuttelusanoihin jakeissa 2-3.
- Mikä oli Paavalin pointti hänen puolustaessaan itseään?
- Miten Paavali osoitti Felixille, ettei hän ollut mikään uuden kiihkouskonnon perustaja?
- Mitä siihen vaaditaan, että mekin voisimme sanoa samaa kuin Paavali jakeessa 16? (Miten omatuntomme voisi olla puhdas Jumalan edessä? Entä ihmisten edessä?)
Jakeet 17-21. Paavali viittaa tässä kahteen tapaukseen: temppelissä käyntiinsä ja suuren neuvoston istuntoon, joka muuttui fariseusten ja saddukeusten väliseksi tappeluksi. Ylipappi oli saddukeus.
- Miksi ylipappi ei ollut tuonut mukanaan niitä miehiä, jotka olivat ensiksi väittäneet Paavalin saastuttaneen pyhäkön (21:27-29)?
- Miksi Paavali vetää vielä kerran esille fariseusten ja saddukeusten välisen kiistan ruumiin ylösnousemuksesta? (Onko mielestänne mahdollista, että metakka vaivasi Paavalin omaatuntoa?)
Jakeet 22-23. Paavali oli Kesareassa vangittuna kaksi vuotta ilman mitään oikeuden päätöstä. Muistamme, että tuossa kaupungissa oli kukoistava seurakunta, johon hänkin oli tutustunut.
- Claudius Lysiaksen käynnistä Kesareassa ei myöhemmin mainita sanallakaan. Miksi Felix veti komentajan nimen tähän yhteyteen, jollei hän kerran kutsuttanut tätä koskaan paikalle?
- Mitä Ananias ja Tertullus ehkä ajattelivat oikeudenistunnon lopputuloksesta?
- Minkä verran luulette Paavalin kärsineen vapauden menetyksestään? (Mitä hyviäkin puolia vankilavuosiin sisältyi verrattuna lähetysmatkoihin?)
- Millaisia vankeusvuodet olisivat olleet, jos Paavali olisi kapinoinut kohtaloaan vastaan? (Tyyliin: "Voi kun saisin olla saarnaamassa evankeliumia Espanjassa!")
- Miten sinä suhtaudut niihin "kahleisiin", joiden koet estävän sinua täyttämästä tehtävääsi?
- Mitä Kesarean muihin kristittyihin ehkä vaikutti se, että Paavali istui uskonsa tähden vankilassa?
Jakeet 24-27. Felix tunsi hyvin kristinuskoa, ja Drusilla oli juutalainen.
- Miettikää eri syitä, miksi Felix ja Drusilla tahtoivat kuunnella Paavalia?
- Miksi Paavali valitsi puheeseensa juuri ne aiheet, jotka mainitaan jakeissa 24b-25?
- Jos Paavali olisi tahtonut päästä vapaaksi, millaisista asioista hän olisi ehkä saarnannut Felixille?
- Miksi itsensä hillitsemisestä ja tulevasta tuomiosta on vaikea saarnata meidän päivinämme? (Mitä tapahtuu, jos näistä teemoista vaietaan?)
- Mitä se Felixistä osoittaa, että hän luuli saavansa Paavalilta lahjuksia niistä avustusrahoista, jotka tämä oli tuonut mukanaan Jerusalemin köyhille?
- Missä tässä tekstissä on armon evankeliumi?
Lopuksi: Paavali teki kaikkensa ("ahkeroitsi"), että hänellä olisi puhdas omatunto Jumalan edessä. Toisin sanoen: hän tarttui Jeesuksen täytettyyn työhön. Vain sillä tavalla mekin voimme saada puhtaan omantunnon Jumalan edessä. Omatunto puhtaana voimme sitten koettaa elää lähimmäistemme parhaaksi ja Jumalan nimen kunniaksi, kuten Paavali teki.