39. PAAVALI VETOAA KEISARIIN (Apt. 24:27 ja luku 25)
Aluksi: Paavali jäi siis Kesarean vankilaan ilman oikeuden päätöstä. Ystävät saivat kuitenkin käydä häntä katsomassa. Kahden vuoden kuluttua maaherra Felix palasi epäsuosiossa Roomaan; keisari Nero ei näet ollut tyytyväinen siihen tapaan, millä hän oli käsitellyt juutalaisten ja syyrialaisten välisiä mellakoita. Uudeksi maaherraksi tuli Porcius Festus. Hän oli ehkä vähän viisaampi hallitsija kuin edeltäjänsä.
Jae 24:27
- Miten Jumalalla on varaa pistää tähtilähetyssaarnaaja syrjään kahdeksi vuodeksi?
- Miten Paavali ehkä koki sen, että häntä pidettiin poliittisena pelinappulana, ja hän joutui istumaan linnassa ilman oikeudenkäyntiä ja mitään pätevää syytöstä?
Jakeet 25:1-5
- Miettikää, mitkä kaikki asiat tekivät maaherran työn Juudeassa vaikeaksi?
- Mitä se osoittaa, että juutalaisten ensimmäinen uudelle maaherralle esittämä asia koski Paavalia?
- Miksi juutalaiset halusivat ehdottomasti saada Paavalin pois päiviltä?
Jakeet 6-8. Jae 8 kertoo, mistä kolmesta asiasta Paavalia oli aikaisemmin syytetty.
- Miksi juutalaiset jatkoivat syyttämistä, vaikka tiesivät, etteivät pysty todistamaan syytöksiään?
- Mitä yhteisiä piirteitä juutalaisten toiminnalla on niiden oikeudenkäyntien kanssa, joita Suomessa on käyty kristittyjen sananvapaudesta?
- Mitä ajattelette Paavalin puolustautumisesta jakeessa 8? (Kuka toimi Paavalin puolustusasianajajana?)
Jakeet 9-12. Kaksi vuotta aikaisemmin Jeesus oli ilmestynyt Paavalille ja luvannut hänelle, että hän saa todistaa Vapahtajastaan myös Roomassa. Vain Rooman kansalaiset saivat vedota keisariin. Tuohon aikaan Rooman keisarina oli Nero (AD 37-68).
- 10 päivää aikaisemmin Festus oli kieltäytynyt viemästä Paavalia Jerusalemiin. Mitä ajattelette siitä, että hän muutti mielensä niin nopeasti?
- Mitä se osoittaa Festuksesta, että hän kysyi asiaa Paavalilta?
- Millaisia ajatuksia Paavalin sanat jakeissa 10-11 teissä herättävät? (Tiesikö Paavali, että hänet aiotaan surmata Jerusalemissa? Perustelkaa vastauksenne.)
- Miksi Paavali vetosi keisariin – mitä hän arveli sillä voittavansa? (Oliko hän ehkä miettinyt tätä mahdollisuutta aiemminkin? Mitä Jeesuksen lupaus Roomaan pääsystä ehkä vaikutti asiaan?)
- Mitä luulette Festuksen ajatelleen, kun hän kuuli Paavalin vetoavan keisariin?
Jakeet 13-21. Herodes Agrippa II oli sen Agrippan poika, joka oli vuosia sitten tapattanut Jaakobin ja vanginnut Pietarin. Berenike oli hänen sisarensa. Vaientaakseen juorut insestisuhteesta Berenike oli ollut pari kertaa naimisissakin, mutta palannut aina veljensä luo. Kaikista titteleistä hyvin perillä oleva Luukas jättää ne kuin häpeillen Bereniken nimen edestä pois...
- Miksi maaherra rupesi puhumaan Paavalin tapauksesta Agrippalle ja Berenikelle?
- Miten arvioisitte niitä roomalaisen oikeuden periaatteita, jotka on kirjattu jakeeseen 16?
- Mitä siihen tarvitaan, että Suomen oikeuslaitos voisi säilyä oikeudenmukaisena tulevaisuudessakin?
- Verratkaa Festuksen selostusta asiain kulusta siihen, mitä todella oli tapahtunut. (Miksi ei ole uskottavaa, että Paavali olisi vaatinut sotilasvartiota turvakseen? Vrt. vanha käännös, jae 21?)
Jakeet 22-27. Luukas oli varmaan mukana yleisölehterillä.
- Miksi Agrippa ja Berenike halusivat pukeutua juhlallisesti Paavalin kuulemistilaisuuteen?
- Miksi myös kaupungin johtomiehet halusivat osallistua Paavalin kuulemistilaisuuteen?
- Myöhemmin käy ilmi, että Paavali oli saliin tuotaessa kahleissa (26:29). Verratkaa hänen ulkoista olemustaan kuulustelijoiden olemukseen? Mitä salissa olijat voivat lukea vangin kasvoista?
- Millaiseen pulmatilanteeseen Festus oli itsensä ajanut? (Miten keisari suhtautuisi todennäköisesti syytöksiin, jotka tulevat ilmi jakeessa 19? Entä todistusaineiston puuttumiseen? Mitä Paavalin lähettäminen keisarin eteen voisi vaikuttaa Festuksen ja keisarin suhteeseen?)
- Miten tämän sählingin keskellä näkyy Jumalan johdatus?
- Miten Jumalan johdatus näkyy sinun elämäsi sählingin keskellä?
- Missä tässä luvussa on armon evankeliumi?
Lopuksi: Varmaan Paavali oli rohkealla mielellä muistaessaan nämä Jeesuksen sanat: "Teitä viedään tuomiolle synagogiin, teitä teljetään vankilaan, te joudutte kuninkaiden ja maaherrojen eteen minun nimeni tähden. Näin te saatte tilaisuuden todistaa minusta. Painakaa vain mieleenne, että teidän ei tule etukäteen miettiä, miten itseänne puolustatte. Minä annan teille viisauden puhua niin, ettei yksikään vastustajanne kykene kiistämään eikä kumoamaan sanojanne." (Luuk. 21:12-15) Koko tämä tilanne oli siis Jumalan johdatusta – niin myös se tilanne, jossa sinä olet tällä hetkellä.