45. VIIMEISET TERVEISET (2. Tim. 1:8-12; 16-18 ja 2:8-13 ja 4:6-18)
Aluksi: Paavali vapautui Rooman vankeudesta vuonna 62 ja teki vielä matkan perustamiinsa seurakuntiin. (Se käy ilmi mm. Tiituksen kirjeestä.) Kävikö hän Espanjassakin, sitä emme tiedä. Neron vainojen alettua hänet pidätettiin uudelleen. Tämä vankeus oli kovempi kuin ensimmäinen, mutta yhä Paavali sai kirjoittaa kirjeitä ja ottaa vastaan vieraita. Nyt apostoli tajusi kuitenkin loppunsa olevan lähellä ja kirjoitti viimeisen kirjeen hengelliselle pojalleen Timoteukselle, joka toimi silloin Efesoksen seurakunnan paimenena.
Jakeet 1:8-12
- Mikä olisi ehkä saanut Timoteuksen häpeämään todistusta Herrastaan?
- Mikä olisi ehkä saanut Timoteuksen häpeämään Paavalia?
- Jakeissa 9-10 Paavali siteeraa jotain alkukirkon virttä. Se hypätään yli.
- Mikä oli Paavalin oma käsitys siitä, miksi hän joutui kärsimään?
- Katsokaa jaetta 12. Mikä oli Paavalin lohdutus hänen viimeisen vankeutensa aikana? (Mitä hänen haltuunsa oli uskottu ja miten Herra sen varjelisi?)
Jakeet 1:15-18. Monet Aasian maakunnan kristityt häpesivät myöntää olevansa vangitun Paavalin ystäviä.
- Mitä ajattelette siitä hylkäämisestä, jonka Paavali joutui kokemaan ennen kuolemaansa?
- Jakeesta 3:19 saamme tietää, että Onesiforos asui Efesoksessa. Katsokaa karttaa ja miettikää, miksi Onesiforos päätti matkustaa Roomaan saakka ja etsiä Paavalin käsiinsä?
- Mikä sai Onesiforoksen toimimaan tällä tavalla, vaikka hän tiesi voivansa joutua vaikeuksiin?
Jakeet 2:8-10
- Mitä Jeesuksen ylösnousemus merkitsi vankilassa istuvalle Paavalille?
- Mikä ehkä tuntuu pahimmalta siitä kristitystä, jota kohdellaan kuin rikollista?
- Mitä Paavali tarkoittaa sanoessaan, ettei Jumalan sana ole kahleissa?
- Mitä mieltä olette: onko Jumalan sana kahleissa Pohjois-Koreassa? Entä Suomessa?
- Miten Paavalilla on kanttia sanoa jae 10?
Jakeet 4:6-8. Jakeet 7-8 viittaavat olympialaisten juoksukilpailuun, jonka voittajan päähän asetettiin laakeriseppele.
- Mitä Paavali tarkoittaa puhuessaan kuolemastaan uhrikuolemana?
- Mitkä asiat Paavalin elämässä olivat muistuttaneet maratonjuoksua?
- Miksi Paavali mainitsee sen itsestään selvältä tuntuvan asian, että hän on "säilyttänyt uskonsa"?
- Miksi Paavali nimittää voitonseppelettä vanhurskauden seppeleeksi? (Kenen vanhurskaudesta tässä on kysymys? Mistä hyvästä Paavali uskoo saavansa Jeesukselta juuri vanhurskauden seppeleen?)
Jakeet 4:9-13. Timoteus on siis tässä vaiheessa Efesoksen seurakunnan paimen.
- Mitä inhimillisiä piirteitä Paavalista paljastuu näissä jakeissa?
- Katsokaa myös jaetta 21a. Miksi Paavali toivoi Timoteuksen tulevan luokseen ja jättävän toisille tärkeän tehtävänsä Efesoksen seurakunnassa?
- Mistä saattoi johtua, että Paavalin työtoveri Demas oli mieltynyt tähän maailmaan ja jättänyt Paavalin?
- Markus oli ollut Paavalin luona tämän edellisen vankeuden aikana. Millaista apua apostoli ehkä toivoi saavansa häneltä viimeisen vankeutensa aikana?
- Mikä sai Luukkaan pysymään apostolin luona tämän kuolemaan asti? (Vielä kerran: miksei hän kirjoittanut Apostolien tekoihin mitään näistä Paavalin viimeisistä vaiheista?)
- Vanhan testamentin tekstit kirjoitettiin yleensä pergamentille eli eläinten nahalle. Mitä apostolista osoittaa se, että hän kaipasi Raamatun kääröjä Rooman vankisellissäkin?
- Miksi Paavali ei yksinkertaisesti ostanut uutta viittaa suojautuakseen vankisellin kylmyyttä vastaan?
(Jakeet 4:14-15 hypätään yli.)
Jakeet 4:16-18. Tässä tarkoitetaan varmaankin sitä oikeudenkäyntiä, jossa Paavali oli tuomittu viimeiseen vankeuteensa. Rooman lain mukaan syytetyn ystävät saivat puolustaa häntä oikeudenkäynnissä.
- Miten on mahdollista, että ystävät lipesivät Paavalin oikeudenkäynnistä?
- Miten Paavali voi olla katkeroitumatta tästä viimeisestä hylkäyksestä?
- Yhtäältä Paavali tiesi kuolevansa (jae 6), ja toisaalta hän sanoi pelastuvansa (jae 18). Miten tämä ristiriita on selitettävissä? (Miten Herra siis pelasti Paavalin kaikesta pahasta?)
Kokoava kysymys
- Millainen kokonaiskuva teille jäi Paavalista ihmisenä, kristittynä ja lähetystyöntekijänä?
Ilosanoma: Paavalin marttyyrikuolema tapahtui niin, että hänen päänsä lyötiin miekalla poikki. Rooman kansalaista ei näet saanut ristiinnaulita, polttaa roviolla eikä syöttää leijonille areenalla. Eusebius mainitsee Paavalin kuolinajaksi vuoden 67, mutta ilmeisesti hän kuoli jo paria vuotta aikaisemmin. Samaan vainoon ja samaan kaupunkiin päättyi myös Pietarin elämä. Timoteuskin joutui vangiksi pian tämän jälkeen, mutta hänet vapautettiin (Hepr. 13:23). Näin Herra oli siis johtanut kristillistä kirkkoa ja antanut armonsa evankeliumin levitä ympäri maailmaa sen ensimmäisten 30-40 vuoden aikana.
..