6. ETIOPIAN VALTIOVARAINMINISTERI (luku 8)
Aluksi: Stefanoksen kuolemasta alkaa
ensimmäinen varsinainen vainon aika kristikunnan historiassa.
Ensimmäinen vaino rajoittuu Jerusalemiin, mistä uuden tien kulkijoiden –
apostoleita lukuunottamatta – on paettava. He hajaantuvat ympäri Juudeaa ja
Samariaa ja levittävät kulkiessaan evankeliumin sanomaa. Samariassa syntyy
suuri herätys diakoni Filippoksen johdolla. Apostolit tulevat Jerusalemista piispantarkastukselle
Samariaan. Heidän pannessaan kätensä vastakääntyneiden ja -kastettujen pään
päälle, nämä saavat Pyhän Hengen, aivan kuten juutalaisetkin olivat helluntaina
saaneet (8:1-25).
Tekstimme hoviherra on afrikkalainen ja kuuluu siis mustaan rotuun. Afrikassa
asui jo tuolloin juutalaisia, joiden kautta tämä mies oli ehkä ensimmäisen
kerran juutalaisten uskonnosta kuullut. Sana eunukki (27) tarkoittaa
miestä, jolle on tehty kastraatioleikkaus. Hoviherrat olivat ennen vanhaan
eunukkeja monenkin maan haaremissa. Vanha testamentti julistaa karusti, ettei
yhtäkään kastroitua saa ottaa Herran kansan jäseneksi (5. Moos. 23:2). Voidaan
olettaa, että jokin köyhä perhe oli myynyt poikansa hoviin rahaa saadakseen.
Hoviherra on jumalaapelkäävä, mikä tarkoittaa, että hän uskoo
juutalaisten Jumalaan, vaikka ei voikaan itse kääntyä juutalaisuuteen. Mies on
nyt tulossa Jerusalemista joiltakin juhlilta. Temppeliin häntä ei ole päästetty
ulommaista esipihaa pitemmälle. Temppelialueella riippui näet kylttejä, joissa
kiellettiin ankarasti kolmella kielellä pyhälle alueelle pääsy muilta kuin
Jumalan kansan jäseniltä. Eunukki oli kuitenkin ostanut itselleen
kreikankielisen Vanhan testamentin eli Septuagintan, jota hän luki ääneen
kotimatkallaan. (Jätämme jakeen 37 keskustelun ulkopuolelle.)
8:26-40
1. | - Mitä
osoittaa hoviherrasta se, että Etiopian kuningatar päästi hänet 400 km
pituiselle ja monta kuukautta kestävälle matkalle Jerusalemiin (27)?
|
2.
| - Miten
luulette eunukkien kokeneen tuohon aikaan sen, että heidän oli mahdotonta elää
normaalia seksuaalielämää, perustaa perhettä ja saada jälkeläisiä?
- Mitä
hoviherra mahdollisesti ajatteli elämänsä tarkoituksesta?
- Ketä/
keitä kohtaan tämä mies ehkä tunsi katkeruutta?
|
3. | -
Etiopialla oli omat uskontonsa ja omat jumalansa. Miettikää eri syitä, miksi juutalaisten
Jumala oli alkanut kiinnostaa tätä hoviherraa? (Mikä näkymättömässä Jumalassa
häntä kiehtoi? Entä yksijumalaisuudessa?)
|
4. | - Miltä
luulette hoviherrasta tuntuneen, kun hän seisoi temppelin suljetun portin
edessä?
- Mitä
osoittaa, että mies kuitenkin osti Jerusalemista Vanhan testamentin
kirjakäärön (28)?
|
5. | - Filippos
oli tuolla hetkellä keskellä Samarian suurta herätystä (5-8). Mitä hänestä ehkä
tuntui, kun Jumala komensi hänet yli sadan kilometrin päähän autiolle tielle
(26)?
- Miksi
Jumala ei lähettänyt Filipposta Jerusalemiin silloin, kun hoviherra
epätoivoisena seisoi suljetun temppelin portin edessä?
|
6. | - Mitä
erityistä on Filippoksen ja hoviherran kohtaamisessa Gazan autiolla tiellä –
keksikää mahdollisimman monta asiaa (29-31)?
- Miksi
eunukki ei voinut ymmärtää Vanhaa testamenttia ilman Filippoksen selitystä
(30-31)?
|
7. | - Mitä
jakeet 32-34 sanovat Jeesuksesta?
- Hoviherra
oli varmasti nähnyt uhrilampaita vietävän temppeliin – mitä hän tajusi nyt
niiden merkityksestä (32)?
- Mistä hoviherra
tajusi, että Jeesus rakasti häntä sellaisena kuin hän on, ulkomaalaisena ja
eunukkina?
|
8. | - Mistä
syystä luulette hoviherran esittäneen Filippokselle jakeen 36 sisältämän kysymyksen?
- Miksi oli
niin tärkeää, että hoviherra myös kastettiin ennen kotiin paluutaan (38)?
- Mikä teki
hoviherran iloiseksi (39)?
|
9. | - Millaiset
vaikeudet odottivat uskontonsa vaihtanutta hoviherraa hänen kotimaassaan?
- Mitä
hoviherra ehkä tässä vaiheessa ajatteli vammastaan, joka oli tehnyt hänet
kykenemättömäksi elämään normaalia elämää?
|
Kokoavat kysymykset
- Etsi tästä
tekstistä kaikki kohdat, jotka näyttävät sattumalta, mutta ovatkin Pyhän
Hengen työtä?
- Mikä oli
tämän tapauksen merkitys maailmanlähetykselle?
- Missä
tässä tekstissä on armon evankeliumi?
Lopuksi: Etiopian ortodoksikristityt
pitävät tätä hoviherraa kirkkonsa perustajana.
Läksy: Luku
9