www.raamattupiiri.fi    

6. ETIOPIAN VALTIOVARAINMINISTERI (luku 8)

Aluksi: Stefanoksen kuolemasta alkaa ensimmäinen varsinainen vainon aika kristikunnan historiassa. Ensimmäinen vaino rajoittuu Jerusalemiin, mistä uuden tien kulkijoiden – apostoleita lukuunottamatta – on paettava. He hajaantuvat ympäri Juudeaa ja Samariaa ja levittävät kulkiessaan evankeliumin sanomaa. Samariassa syntyy suuri herätys diakoni Filippoksen johdolla. Apostolit tulevat Jerusalemista piispantarkastukselle Samariaan. Heidän pannessaan kätensä vastakääntyneiden ja -kastettujen pään päälle, nämä saavat Pyhän Hengen, aivan kuten juutalaisetkin olivat helluntaina saaneet (8:1-25).

Tekstimme hoviherra on afrikkalainen ja kuuluu siis mustaan rotuun. Afrikassa asui jo tuolloin juutalaisia, joiden kautta tämä mies oli ehkä ensimmäisen kerran juutalaisten uskonnosta kuullut. Sana eunukki (27) tarkoittaa miestä, jolle on tehty kastraatioleikkaus. Hoviherrat olivat ennen vanhaan eunukkeja monenkin maan haaremissa. Vanha testamentti julistaa karusti, ettei yhtäkään kastroitua saa ottaa Herran kansan jäseneksi (5. Moos. 23:2). Voidaan olettaa, että jokin köyhä perhe oli myynyt poikansa hoviin rahaa saadakseen.

Hoviherra on jumalaapelkäävä, mikä tarkoittaa, että hän uskoo juutalaisten Jumalaan, vaikka ei voikaan itse kääntyä juutalaisuuteen. Mies on nyt tulossa Jerusalemista joiltakin juhlilta. Temppeliin häntä ei ole päästetty ulommaista esipihaa pitemmälle. Temppelialueella riippui näet kylttejä, joissa kiellettiin ankarasti kolmella kielellä pyhälle alueelle pääsy muilta kuin Jumalan kansan jäseniltä. Eunukki oli kuitenkin ostanut itselleen kreikankielisen Vanhan testamentin eli Septuagintan, jota hän luki ääneen kotimatkallaan. (Jätämme jakeen 37 keskustelun ulkopuolelle.)

8:26-40

1.
  • Mitä osoittaa hoviherrasta se, että Etiopian kuningatar päästi hänet 400 km pituiselle ja monta kuukautta kestävälle matkalle Jerusalemiin (27)?
2.
  • Miten luulette eunukkien kokeneen tuohon aikaan sen, että heidän oli mahdotonta elää normaalia seksuaalielämää, perustaa perhettä ja saada jälkeläisiä?
  • Mitä hoviherra mahdollisesti ajatteli elämänsä tarkoituksesta?
  • Ketä/ keitä kohtaan tämä mies ehkä tunsi katkeruutta?
3.
  • Etiopialla oli omat uskontonsa ja omat jumalansa. Miettikää eri syitä, miksi juutalaisten Jumala oli alkanut kiinnostaa tätä hoviherraa? (Mikä näkymättömässä Jumalassa häntä kiehtoi? Entä yksijumalaisuudessa?)
4.
  • Miltä luulette hoviherrasta tuntuneen, kun hän seisoi temppelin suljetun portin edessä?
  • Mitä osoittaa, että mies kuitenkin osti Jerusalemista Vanhan testamentin kirjakäärön (28)?
5.
  • Filippos oli tuolla hetkellä keskellä Samarian suurta herätystä (5-8). Mitä hänestä ehkä tuntui, kun Jumala komensi hänet yli sadan kilometrin päähän autiolle tielle (26)?
  • Miksi Jumala ei lähettänyt Filipposta Jerusalemiin silloin, kun hoviherra epätoivoisena seisoi suljetun temppelin portin edessä?
6.
  • Mitä erityistä on Filippoksen ja hoviherran kohtaamisessa Gazan autiolla tiellä – keksikää mahdollisimman monta asiaa (29-31)?
  • Miksi eunukki ei voinut ymmärtää Vanhaa testamenttia ilman Filippoksen selitystä (30-31)?
7.
  • Mitä jakeet 32-34 sanovat Jeesuksesta?
  • Hoviherra oli varmasti nähnyt uhrilampaita vietävän temppeliin – mitä hän tajusi nyt niiden merkityksestä (32)?
  • Mistä hoviherra tajusi, että Jeesus rakasti häntä sellaisena kuin hän on, ulkomaalaisena ja eunukkina?
8.
  • Mistä syystä luulette hoviherran esittäneen Filippokselle jakeen 36 sisältämän kysymyksen?
  • Miksi oli niin tärkeää, että hoviherra myös kastettiin ennen kotiin paluutaan (38)?
  • Mikä teki hoviherran iloiseksi (39)?
9.
  • Millaiset vaikeudet odottivat uskontonsa vaihtanutta hoviherraa hänen kotimaassaan?
  • Mitä hoviherra ehkä tässä vaiheessa ajatteli vammastaan, joka oli tehnyt hänet kykenemättömäksi elämään normaalia elämää?

Kokoavat kysymykset

Lopuksi: Etiopian ortodoksikristityt pitävät tätä hoviherraa kirkkonsa perustajana.

Läksy: Luku 9

© www.raamattupiiri.fi