8. ELIAN VIIMEINEN TEHTÄVÄ SAMARIAN HOVISSA
(1. Kun. 22:52 – 2. Kun. 1:18)
Aluksi: Ahab kuoli vuonna 853 hallittuaan Israelia 21 vuotta. Kuollessaan hän jätti jälkeensä 70 poikaa, joista Ahasja lienee ollut vanhin. Ahasjan äidin nimeä ei mainita Raamatussa, mutta jakeesta 1. Kun. 22:53 päätellen se on Isebel, joka muuten yhä oli elossa. Ahasja palvoi kultaisia sonnipatsaita, mutta myös Baalia. Elia oli tässä vaiheessa ollut profeettana parikymmentä vuotta ja koettanut kitkeä Baalin palvontaa Israelista. Viimeiset vuodet hän oli opettanut Elisan kanssa kolmessa profeettakoulussa.
Jakeet 22:52-54. "Jerobeamin synti" tarkoittaa sonnipatsaiden palvontaa.
- Millainen jumalakuva oli Ahasjalla, joka palvoi – ehkä Herran ohella – kultaisia vasikoita ja Baalia?
- Ahasja tiesi varmasti kolmesta kuivuuden vuodesta ja Karmelin voimainmittelöstä. Miksi nämä tapaukset eivät näytä vaikuttaneen häneen millään lailla?
Jakeet 2. Kun. 1:1-2. Ekron oli 70 km päässä Samariasta sijaitseva filistealaiskaupunki. Sen temppeli oli suosittu pyhiinvaelluspaikka, koska siellä väitettiin tapahtuvan ihmeitä. Temppelissä olevaa Baalin patsasta kutsuttiin Baal-Zebuliksi, mikä tarkoittaa "Prinssi Baalia". VT:ssä nimi on väännetty Baal-Sebubiksi, "Kärpästen herraksi". Jeesuksen aikaan Saatanaa nimitettiin Belsebuliksi (Matt. 12:24).
- Miettikää eri syitä, miksi Ahasja putosi kattohuoneensa ikkunasta?
- Millaisia vammoja Ahasja ehkä sai; hänhän joutui vuoteen omaksi?
- Jos Ahasja olisi halunnut pyytää apua Herralta, miten hän olisi toiminut?
- Miksei Ahasja pyytänyt Baal-Sebubilta parantumista, vaan vain tietoa sairautensa lopputuloksesta?
- Miksi juutalaiset käyttivät Jeesuksen aikaan epäjumalan nimen väännöstä paholaisen nimenä?
Jakeet 1:3-4
- Millä mielellä luulette Elian lähteneen viemään kovaa viestiään Ahabin pojalle?
- Miettikää, miksi seuraava kysymys toistetaan 1. luvussa kokonaista kolme kertaa: "Eikö Israelissa muka ole Jumalaa, kun teidän pitää käydä kuulemassa Baal-Sebubia." (3, 6 ja 16)?
- Mitä luulette, moniko prosentti suomalaisista pyytää vastaavassa tilanteessa apua Herralta, ja moniko prosentti turvautuu ennustajien, selvänäkijöiden, spiritismin tai new agen apuun?
- Miten ennustajat, selvänäkijät, horoskoopit, spiritismi ja new agen uskonnollisuus vaikuttavat ihmisiin, jotka niihin turvautuvat? (Voiko niihin mielestänne turvautua jumalauskon ohella?)
- Mitä ajattelette siitä, että Jeesusta syytettiin kerran samasta synnistä, kuin mistä Elia nyt syytti Ahasjaa: yhteistyöstä Belsebulin kanssa?
Jakeet 5-8. Tämä on ainoa kohta Raamatussa, jossa puhutaan Elian vaatetuksesta.
- Mistä se kertoo, etteivät lähetit jatkaneet matkaansa Ekroniin, vaan palasivat takaisin Samariaan?
- Miettikää, miksi Elia pukeutui aina taljaan ja nahkavyöhön?
- Mistä se kertoo, että Ahasja tunsi Elian vaatetuksen, mutta Ekronin retkikunta ei sitä tuntenut?
- Miksi Johannes Kastaja pukeutui runsaat 800 vuotta myöhemmin samanlaiseen asuun kuin Elia?
Jakeet 9-12. Huomatkaa, että tuli oli iskenyt Karmelin alttarille Elian rukouksen voimasta. Tässä saattoi olla kysymyksessä salama.
- Miksi Elia jäi istumaan mäen päälle eikä lähtenyt jonnekin muualle?
- Mitä Ahasja luuli voittavansa yrittäessään pidättää Elian?
- Miksi yhtä ainutta profeettaa pidättämässä piti olla kokonaista 51 miestä?
- Kumpi tappoi nuo 50 miestä, Jumala vai Elia? Perustelkaa vastauksenne.
- Mikä sai toisen upseerin lähtemään Elian luo, vaikka hän tiesi ensimmäisen kuolleen?
- Miksi Jumala rankaisi noita sataa miestä noin ankarasti – mikä oli heidän syntinsä?
- Missä tilanteessa sotilaan ei pidä totella esimiehensä käskyä?
Jakeet 13-15
- Mikä oli ero kolmannen upseerin uskossa verrattuna kahden ensimmäisen upseerin uskoon?
- Miksi Elia saattoi lähteä kaikessa rauhassa kolmannen upseerin mukaan?
Jakeet 16-18. Tämä oli muuten Elian viimeinen käynti Samarian hovissa. Edellisen ja ehkä ainoan vierailun hän oli tehnyt silloin, kun hän oli ennustanut Ahabille kuivuuden tuloa.
- Miksi Ahasja ei antanut pidättää Eliaa heti, kun tämä saapui Samarian hoviin?
- Millaisia olivat ehkä Ahasjan viimeiset elinpäivät tai viikot hänen kuultuaan Jumalan tuomion?
- Miksi tämä episodi on kirjoitettu Raamattuun – mikä on sen sanoma jälkipolville?
- Miksi Herra halusi nimittää jokaiselle Israelin ja Juudan kuninkaalle omat profeettansa, kuten hän oli nimittänyt Elian Ahabin suvun profeetaksi?
- Miten arvioisitte Elian onnistuneen Ahabin suvun profeettana?
Jeesuksen opetuslapset pyysivät saada hävittää erään samarialaiskylän taivaasta iskevällä tulella, koska se ei suostunut ottamaan Vapahtajaa vastaan. Jeesus nuhteli heitä sellaisista puheista. (Luuk. 9:51-56.)
- Miksi Jeesus kieltäytyi toimimasta samalla tavalla kuin Elia?
- Mikä on niiden ihmisten erehdys, jotka väittävät Raamattua väkivaltaa ihannoivaksi kirjaksi?
Lopuksi: Jeesusta kohtasi vielä paljon kauheampi rangaistus kuin Ahasjan sotamiehiä: Jumalan vihan salama iski häneen täydellä voimallaan hänen riippuessaan ristillä. Ahasja-parkakin olisi voinut saada syntinsä anteeksi, jos olisi turvautunut oikeaan uhriin ja Jumalan Karitsaan, joka kantoi myöhemmin maailman synnit ristinpuulle. Sen sijaan hän turvautuikin vain tyhjiin epäjumaliin, jotka eivät voineet häntä auttaa.