11. ELISAN IHMEITÄ
(2. Kun. 4:1-7, 38-44, 6:1-7)
Aluksi: Tällä kertaa käsittelemme neljää Elisan tekemää ihmettä. Kaikki ne ovat yhteydessä profeettakouluihin, joista Elisa jäi vastuuseen Elian poistuttua maan päältä. Pääsemme selville, että yhdessä profeettakoulussa saattoi olla jopa satakunta oppilasta, ja että jotkut profeetanoppilaat toivat perheensäkin asumaan noiden koulujen yhteyteen. Elisa toimi siis Pohjoisvaltio Israelin alueella. Juudassa ei ilmeisesti ollut mitään vastaavia kouluja. Siellä opetustyötä hoitivat aaronilaiset papit.
Jakeet 4:1-2
- Millaista tämän naisen elämä oli ehkä ollut aviomiehen vielä eläessä ja perheen asuessa profeettakoulun yhteydessä? (Mitä tämä asumisjärjestely vaikutti vaimon ja lasten [uskon]elämään?)
- Velkoja oli ilmeisesti tyhjentänyt jo talon kaikesta irtaimesta, ks. jae 2b. Miettikää, miten perheenisä-profeetanoppilas oli voinut velkaantua noin pahasti?
- Millä mielellä hurskas profeetanoppilas jätti ehkä tämän maailman tietäessään, että velka jäi lesken ja poikien maksettavaksi?
- Kuvitelkaa, millaista lesken ja hänen poikiensa elämä oli ollut perheenisän kuoltua.
- Mooseksen lain mukaan velkavankeuteen joutunut orja oli päästettävä vapaaksi seitsemän vuoden kuluttua (2. Moos. 21:1-2). Mitä leskiäidille tapahtuisi, jos hänen poikansa vietäisiin muualle orjiksi seuraavien kuuden vuoden ajaksi?
- Mistä se on osoitusta, että leski tunsi Elisan, ja Elisa tunsi lesken?
Jakeet 3-5. Oliiviöljy oli tuohon aikaan suhteessa kalliimpaa, kuin mitä se on nykyisin. Tietynlaista öljyä käytettiin myös ihonhoitoaineena.
- Mitä leski ja pojat ehkä miettivät lainatessaan naapureiltaan astioita? Mitä naapurit ajattelivat antaessaan niitä lainaksi?
- Arvatkaa, monenko litran edestä perhe sai lainatuksi astioita naapureiltaan.
- Miksi tämän ihmeen piti tapahtua suljettujen ovien takana?
Jae 4:6-7
- Missä suhteessa Elisan tekemä ihme muistutti Elian Sarpatissa tekemää ihmettä?
- Mikä ero Jumalan ihmeillä on hokkuspokkus-taitatemppujen kanssa? (Miksi Jumala ei tee sellaista ihmettä, että hän olisi esimerkiksi taikonut kultaharkon lesken pöydälle?)
- Mikä oli tämän ihmeen merkitys muille profeetanoppilaille ja heidän perheilleen?
Jakeet 4:38-41. Elisa siis kiersi koulusta toiseen ja asui välillä Samarian kaupungissa. Huomatkaa, että nälkä oli yksi niistä kirouksista, joilla Herra oli uhannut liittonsa rikkonutta kansaa (5. Moos. 28:18, 23-24).
- Millä eri tavoilla nälänhätä vaikuttaa ihmisten elämään?
- Mistä se kertoo, että Elisa käski pistää padan tulelle tällaisessa tilanteessa?
- Miten kourallinen jauhoja voi muuttaa ruuan maun ja poistaa siitä mahdollisen myrkyn?
- Mikä yhteys on ruuantuotannolla ja Jumalan siunauksella tai kirouksella meidänkin päivinämme?
Jakeet 42-44. Mooseksen lain mukaan ensimmäiset uutisleivät piti viedä temppeliin uhrilahjaksi (3. Moos. 23:14). Koska temppeli oli rajan takana Juudassa, veivät israelilaiset oletettavasti lahjansa kultaisten sonnien palvontapaikoille. Tekstimme mies toi kuitenkin leivät ja jyvät Gilgalin profeettakouluun, jonne Baal-Salisasta oli matkaa useita kymmeniä kilometrejä.
- Mikä sai tuon miehen kulkemaan jopa kahden päivän matkan vain tuodakseen 20 leipää ja paahdettuja jyviä Elisan profeettakouluun?
- Keitä olivat ne ihmiset, jotka tahtoivat tukea Elisan profeettakouluja ja miksi he niin tekivät?
- Miten profeettakouluissa ehkä suhtauduttiin siihen, että ruokaa oli joskus niukasti? Olihan paikalla vaimoja ja lapsiakin.
- Miten Elisa rohkeni sanoa jakeen 43 lupauksen?
- Mitä luulette, muistivatko Jeesuksen opetuslapset tämän kertomuksen jakaessaan viittä leipää ja kahta kalaa 5000 miehelle? Jos muistivat, mitä se heihin vaikutti?
- Miksi Herra antaa monen hyvää työtä tekevän kristillisen järjestön kitkuttaa vararikon partaalla?
- Mistä mekin saisimme uskon siihen, että Herra kyllä pitää meistä huolen elämämme loppuun asti?
Jakeet 6:1-4. Jordanin laaksossa kasvoi setripuita, jotka saattoivat olla korkeitakin.
- Mitä nämä jakeet kertovat meille profeettakoulujen elämästä ja arjesta?
- Miettikää näiden jakeiden valossa, miten suuri oli se koululuokka, joka saatiin nyt rakennetuksi?
- Mitä jakeet 3-4 kertovat meille profeetanoppilaiden ja Elisan suhteesta?
Jakeet 6:5-7. Rauta oli tuohon aikaan kallisarvoista metallia. Useimmilla profeetanoppilailla oli luultavasti vain pronssikirves mukanaan. Vain yksi heistä oli saanut jostain lainatuksi rautakirveen.
- Mitä profeetanoppilaalle olisi ehkä tapahtunut, jollei hän olisi palauttanut kirvestä sen omistajalle?
- Miksi tätä ihmettä on vaikeampi uskoa todeksi kuin monia muita ihmeitä? Millä perusteella voimme kuitenkin uskoa, että se on totta?
- Miten Jeesuksen kävely veden päällä muistuttaa tätä ihmettä?
Kokoavat kysymykset:
- Miksi nämä ihmeet on kirjoitettu Raamattuun?
- Mitä merkitystä on sillä, että kaikki nämä ihmeet tapahtuivat juuri profeettakouluissa?
- Mitä Elisan tekemät ihmeet kertovat meille Jeesuksesta ja hänen ihmeistään?
- Raamatussa ihmeitä tapahtuu vain kolmena ajanjaksona: Mooseksen ja Joosuan aikaan, Elian ja Elisan aikaan sekä Jeesuksen ja alkukirkon aikaan. Miettikää, miksi ihmeitä ei ole tapahtunut samassa määrin koko Jumalan kansan historian aikana?
- (Jos on aikaa:) Kerro joki ihme, jonka olet itse kokenut.
Lopuksi: Profeettakoulussa 20 leipää riitti sadalle miehelle. Jeesuksen aikaan 5 leipää ja 2 kalaa riittivät 5000 miehelle. Jeesuksen antama ehtoollisleipä, hänen oma ruumiinsa, riittää kaikille maailman kristityille maailman loppuun saakka.