16. ELISA PARANTAA SYYRIALAISEN SOTAHERRAN
(2. Kun. 5)
Aluksi: Syyrialainen sotapäällikkö Naaman oli spitaalinen, millä viitataan Vanhassa testamentissa johonkin kauheaan ihosairauteen, joka muutti ihmisen valkoiseksi ja kohtuun kuolleen sikiön näköiseksi. Israelissa spitaalitautiset eristettiin, mutta ilmeisesti Syyriassa ei tehty niin. VT kertoo vain kahden spitaalisen parantumisesta: ensimmäisen paransi Mooses, toisen Elisa. Kuninkaiden nimiä ei tekstissämme mainita.
Jae 1. Syyria = Aram
- Mitä se Herrasta kertoo, että hän käytti Israelin vihollismaan sotapäällikköä aseenaan (vuoden 1992 käännöksen mukaan)?
- Mitä se Herrasta kertoo, että hän halusi pelastaa myös Syyrian sen vihollisilta?
- Miettikää, miten spitaali oli vaikuttanut Naamanin elämään? (Miten sitä oli ehkä yritetty parantaa?)
- Mistä se oli osoitusta, ettei Naamania ei ollut erotettu tehtävästään hänen sairastuttuaan?
Jakeet 2-3. Ilmeisesti heprealaistytön perhe kuului Israelin 7000 tosiuskovaisen joukkoon.
- Mitä tytölle oli ehkä kotona kerrottu Israelin Jumalasta? Entä oikeasta jumalanpalveluksesta?
- Miettikää, miten heprealaistyttö oli päässyt elämänsä suuren katastrofin yli: sen, että oli joutunut ryöstäjien käsiin ja eroon vanhemmistaan?
- Mikä oli pelastanut tytön katkeruudelta ja vihalta ryöstäjiään ja Naamanin perhettä kohtaan?
- Mitä jae 2 kertoo tytön uskosta? (Mistä tyttö oli tuollaisen uskon saanut? Mistä hän oli saanut rakkauden Naamanin perhettä kohtaan?)
- Miksi on äärimmäisen tärkeää, että kristityt opettavat lapsilleen Raamatun kertomuksia?
Jakeet 4-5. 10 talenttia hopeaa = 340 kg. 6000 sekeliä kultaa = 70 kg. Juhlapuvut olivat varmasti kalliita.
- Mikä sai pakanamaan sotapäällikön ja kuninkaan uskomaan heprealaistytön sanoihin?
- Miksi Syyrian kuningas oletti Naamanin menevän suoraan Israelin kuninkaan luo?
- Mitä huippuarvokkaat lahjat tästä matkasta kertovat?
Jakeet 6-8. Israelin kuningas asui Samarian kaupungissa, ja myös Elisa asui siellä aika ajoin. Damaskoksesta Samariaan oli noin 250 km:n matka.
- Miten tällainen väärinkäsitys oli voinut syntyä? Orjatyttöhän oli puhunut profeetasta.
- Mistä se kertoo, ettei Elisa tullut Israelin kuninkaan mieleenkään tässä tilanteessa?
- Mitä Elisan terveiset kuninkaalle hänestä osoittavat?
Jakeet 9-14. Samariasta Jordanille on 60 km.
- Miksi Elisa kohteli syyrialaista sotaherraa niin tylysti, ettei tullut edes tervehtimään häntä?
- Mikä tässä tilanteessa suututti ehkä Naamania kaikkein eniten?
- Miksei Naaman tarjonnutkaan Elisalle rahaa?
- Katsokaa jaetta 11. Mistä Naaman oli saanut päähänsä, että profeetan pitäisi toimia juuri noin?
- Miksi Damaskoksen joet eivät olisi voineet parantaa Naamania (12)? (Missä mielessä Jordanvirta oli Naamanille samaa kuin kaste meille?)
- Millaisesta uskosta palvelijoiden sanat jakeessa 13 kertovat?
- Millaisen uskon varassa Naaman sukelsi Jordaniin? (Mihin Naaman tarkalleen ottaen uskoi? Millainen hänen uskonsa oli vahvuudeltaan? Kenellä tässä luvussa on suuri usko?)
- Jeesus sanoi: "Monta spitaalista miestä oli Israelissa profeetta Elisan aikana, eikä kukaan heistä tullut puhdistetuksi, vaan ainoastaan Naiman, syyrialainen." (Luuk. 4:27*). Miksi yksikään Israelin spitaalinen ei puhdistunut Elisan toiminnan kautta?
Jakeet 15-16. Naaman siis palasi 60 km Jordanilta Samariaan tuomaan Elisalle lahjoja. Olemme jo huomanneet, että profeettakoulut olivat usein taloudellisissa vaikeuksissa.
- Muistamme, että Israelissa palvottiin Herran ohella kahta kultaista sonnia ja Baalia tuohon aikaan. Verratkaa Naamanin uskontunnustusta keskiverto israelilaisen uskontunnutukseen.
- Miksi Elisa kieltäytyi ehdottomasti Naamanin lahjoista?
- Miettikää, mitä kaikkea profeettakouluissa olisi voitu tehdä tuollaisella rahamäärällä?
- Miksi tuollaisen valtavan omaisuuden saaminen olisi voinut olla vahingollista profeettakouluille?
Jakeet 17-19a. Muuli voi kantaa satakunta kiloa selässään, muulipari siis kaksinkertaisen määrän.
- Miten Naaman tajusi kenenkään opettamatta, että epäjumalanpalvelus on syntiä?
- Mikseivät israelilaiset tajunneet samaa kuin Naaman, vaikka heillä oli Jumalan sana ja profeetat keskuudessaan?
- Miksi Naaman halusi raahata 200 kg (?) Israelin multaa mukaansa Syyriaan?
- Miksi Naaman katsoi, että hänen on pakko kumartaa päänsä Rimmonin temppelissä?
- Mitä se kertoo Naamanin uskosta, että hän pyysi jo edeltä käsin kumarrustaan Herralta anteeksi?
- Mitä mieltä olette: voiko kristityn eteen tulla tilanne, jossa hän joutuu toimimaan vastoin vakaumustaan? Perustelkaa kantanne.
- Elisa vastasi Naamanille kahdella sanalla: "Mene rauhassa!" Mitä olisi tapahtunut, jos hän olisi sanonut: "OK, ei kumarrus mitään haittaa"? tai: "Et voi saada kumarrustasi koskaan anteeksi"?
- Miten Naamanin elämä muuttui hänen palattuaan kotiinsa?
- Miettikää, mitä heprealaiselle orjatytölle tämän jälkeen tapahtui?
Luetaan jakeet 19b-27, mutta ei keskustella niistä. Huomatkaa, että 2 talenttia vastaa 70-80 kiloa.
- Missä tässä luvussa on Jeesus?
Lopuksi: Jordanin vesi tässä kertomuksessa on kasteveden ennakkokuva. Pelkkä vesi ei olisi parantanut Naamania eikä se olisi antanut hänelle oikeaa uskoa, mutta veteen liitetty Herran lupaus sen teki. Uskoon tultuaan Naaman ymmärsi, mikä Israelin uskossa oli tärkeintä: uhri, veri, syntien anteeksiantamus. Siihen hän turvautui silloinkin, kun joutui toimimaan vastoin omaatuntoaan.