3. KENEN EVANKELIUMI? 1:11-24
A. PAAVALIN VAI KRISTUKSEN OPPI 1:11-14
Taustaa: Paavali oli
kuullut Jeesuksen elämän tapahtumat ja hänen saarnojensa sisällön muilta, mutta
itse pelastusopin – sen miten taivaaseen päästään – hän oli saanut suoraan
Jeesukselta. Jakeessa 12 käytetään kreikan sanaa apokalypsis, ilmoitus – verho siirretään syrjään.
- Mitä
tarkoittaa, ettei oikea evankeliumi ole "ihmismielen/ ihmisten* mukaista"
(11)?
- Millä tavalla
meidän aikanamme evankeliumista koetetaan tehdä enemmän ihmisille
kelpaavaa (11)?
- Miksi Paavali
korostamalla korostaa sitä, etteivät toiset apostolit ole opettaneet
hänelle evankeliumia (12)?
- Kenellä on
oikeus määritellä, mitä oikea evankeliumi on?
- Mikä ero on
kristinuskon ja muiden uskontojen syntymisessä (vrt. "apokalypsis")?
- Arvioikaa
jakeen 12 perusteella tätä yleisönosaston kirjoitusta: "En voi ymmärtää
kristillistä omaatuntoa, joka nojautuu jonkun ihmisen mielipiteeseen,
vaikka tämä olisi Paavalin kaltainen suuri ja merkittävä henkilö. ...
Hänellä kuten meilläkin näyttää olleen omat kompleksinsa. Ei tehdä niistä
uskonkappaleita..." (Uusi Tie 7.9.06)
- Millä tavalla
Jeesus ilmoittaa nykyisin ihmisille evankeliuminsa?
- Miettikää, mitä
nuorella Paavalilla oli ollut yhteistä judaistien kanssa (13-14)?
- Sopiiko nuoreen
Sauliin mielestänne sana "luonnevikainen"? Miksi, miksi ei?
- Miten voimme
erottaa toisistaan oikean innon ja sairaalloisen kiihkon, kun on kyse
uskonasioista?
B. KAKSI VIIKKOA JERUSALEMISSA 1:15-24
Taustaa: Jakeessa 16
esiintyy taas tuo kreikan sana apokalypsis:
"antoi Poikansa ilmestyä minulle" –
uusi käännös on parempi kuin vanha. Vieraat kansat = pakanat*. Keefas on arameaa ja tarkoittaa
"kalliota"; se oli siis Jeesuksen opetuslapsen Simon Pietarin nimi.
- Mitä jakeet
15-16a opettavat meille uskoontulosta ja Jumalan valinnasta?
- Mitä jae 15 sanoo
sinusta ja sinun elämästäsi?
- Lue vielä
jakeet 12 ja 16, joissa esiintyy kreikan sana "apokalypsis", ilmoitus.
Mitä nämä jakeet opettavat meille Jumalan ilmoituksesta?
- Mitä olisi
tapahtunut, jos Paavali olisi lähtenyt heti uskoon tultuaan Jerusalemiin
(16-17)?
- Jakeista 17-18
käy ilmi, että Paavali vietti noin kolme vuotta Arabian erämaassa.
Miettikää, millaisia asioita uskova voi oppia erämaan hiljaisuudessa ja
yksinäisyydessä?
- Miksi Paavali
halusi tutustua nimenomaan Pietariin kolmen vuoden kuluttua (18-20)?
- Miettikää,
mistä Paavali ja Pietari keskustelivat kahden yhdessä viettämänsä viikon
aikana?
- Mitä Paavali
tahtoi todistaa Galatian kristityille jakeiden 21-24 kautta?
Lopuksi: Juuri tämän
Jerusalemissa käynnin aikana Paavali kohtasi Jeesuksen uudelleen ja sai häneltä
toisen kerran kutsun pakanoiden apostoliksi. Juutalaisten vainon tähden hän
joutui kuitenkin palaamaan kotikaupunkiinsa Tarsoon vielä melkein
vuosikymmeneksi. Mitä hän siellä teki, sitä meille ei kerrota (Apt. 9:26-30 ja
22:17-21).
C. KOKOAVAT KYSYMYKSET. Ensin luetaan koko teksti 1:11-24 vielä kerran
hiljaa läpi.
- Mikä oli
mielestäsi tämän tekstin pääasia?
- Mikä oli tämän
tekstin tärkein anti sinulle henkilökohtaisesti?