6. SIUNAUS JA KIROUS 3:1-14
A. PYHÄ HENKI Jakeet 1-5
Taustaa: Risti oli tuohon aikaan
kuin kirosana, jota sivistyneet ihmiset eivät käyttäneet ollenkaan. Jos heidän
piti puhua rististä, he sanoivat "tuo kirottu puu".
- Miksi sanoma
ristiinnaulitusta Kristuksesta ei ole koskaan ollut ihmiskunnan enemmistön
mielen mukainen (1)?
- Minkä
hämmästyttävän asian Paavali sanoo jakeissa 2 ja 5?
- Mitä judaistit
opettivat Pyhän Hengen saamisesta, entä Paavali?
- Mitä sinun
pitää tämän tekstin mukaan tehdä, jos haluat täyttyä Pyhällä Hengellä?
- Vertaa Paavalin
oppia Pyhän Hengen saamisesta ja täyteydestä niihin opetuksiin, joita itse
olet tästä aiheesta kuullut (jakeet 2 ja 5).
- Arvioi näiden
jakeiden perusteella meidän aikamme parantamiskokouksia (2, 5)?
- "Te aloititte Hengessä, lihassako nyt
lopetatte?" (Jae 3, vanha käännös) Millainen on tämän tekstin mukaan
"lihallinen kristitty"? Miten se poikkeaa siitä mielikuvasta, mikä sinulla
tähän asti on lihallisesta kristitystä ollut?
- Miksi se on
"lihallisuutta", että ihminen yrittää tehdä kaikkensa voidakseen pelastua?
B. MITEN AABRAHAMIN SIUNAUS SAADAAN?
3:6-9
Taustaa: Vetäjä lukee 1.
Moos. 15:5-6. Abraham oli jo vanha mies kuullessaan tämän Jumalan lupauksen.
Totesimme jo edellä, että sana vanhurskas
(dikaios) on oikeastaan lakitermi, joka merkitsee syytöntä. UT:ssa vanhurskauttaminen tarkoittaa aina
vanhurskaaksi julistamista (lukemista, katsomista), ei vanhurskaaksi tekemistä.
Uusi käännös on tässä suhteessa joskus epätarkka.
Siunaus tarkoittaa Vanhassa
testamentissa jälkeläisten ja oman maan saamista. Uudessa testamentissa se
tarkoittaa Jumalan valtakuntaan ja lopulta uuteen luomakuntaan pääsyä.
Juutalaiset unohtivat, että Abrahamin siunaus oli luvattu kaikille maailman
kansoille, ei vain heille.
- Miettikää
Aabrahamin jumala-kuvaa. Millaiseen Jumalaan hän uskoi (6)?
- Miksi
vanhurskaaksi lukeminen*/ katsominen ja vanhurskaaksi tekeminen on
pidettävä erillään kristillisessä opetuksessa?
- Miksi juuri
Aabrahamista tuli kristillisen uskon isä (7-8)?
- Millä
perusteella mekin voimme sanoa kuuluvamme valittuun kansaan (7-8)?
- Katso, mitä
yllä on kirjoitettu siunauksesta, ja vertaa sitä aikamme kristittyjen
käsitykseen siitä, mitä siunaus on.
- Miten siunaus
ja evankeliumi kuuluvat yhteen (8-9)?
- Voitko sinä
sanoa olevasi siunattu ihminen ja jos voit, niin millä perusteella? (Voit
vastata myös hiljaa mielessäsi.)
Huomio: Jakeessa 8
sanotaan, että Jumala oli ilmoittanut edeltä käsin Abrahamille hyvän sanoman
(proseuangelomai, sana esiintyy vain tässä). Jeesuksen mukaan Abraham oli
todellakin nähnyt hänen päivänsä ja iloinnut niistä (Joh. 8:56).
C. JUMALAN KIROUS 3:10-12
Taustaa: Kuten siunaus tarkoittaa Raamatussa maan
perimistä, niin kirous tarkoittaa
karkotusta pois luvatusta maasta, Jumalan valtakunnasta ja lopulta uudesta
luomakunnasta.
- Miksi Jumala
kiroaa ihmisen, joka ei noudata kymmentä käskyä pilkulleen (10, 12)?
- Mitä
Jumala-kuvalle tapahtuu, jos ihmisille ei puhuta mitään Jumalan
kirouksesta, vaan aina vain hänen siunauksestaan?
- Lause "uskosta
vanhurskas saa elää"/ "vanhurskas on elävä uskosta"* on otettu Habakukin
kirjasta ja sitä lainataan kolme kertaa Uudessa testamentissa. Miettikää,
miksi juuri nämä sanat avasivat Lutherin sydämen ymmärtämään
uskonvanhurskauden (11)?
- Millä
perusteella sinä toivot saavasi iankaikkisen elämän? (Voit vastata hiljaa
mielessäsi.)
D. KIROTTU KRISTUS 3:13-14
Taustaa: Lunastus on kauppatermi, jota
käytettiin, kun esim. sotavanki, orja tai kuolemaantuomittu ostettiin vapaaksi.
- Miksi Jeesus
ristillä riippuessaan oli Jumalan kiroama, vaikka ei ollut koskaan mitään
pahaa tehnyt (13)?
- Mistä Jeesus
osti meidät vapaaksi ja millä valuutalla (13)?
- Pyhä Henki on
tässä vaihtokaupassa ikään kuin kauppakirjaan painettu sinetti. Selitä jae
14 omin sanoin katsoen vanhaa käännöstä.
- Selitä jakeen
13-14 perusteella, millaisesta vaihtokaupasta Jeesuksen ja syntisen
välillä on kysymys.
- Miten nämä
kaksi jaetta osoittavat sen, että judaistit olivat väärässä?
E. KOKOAVAT KYSYMYKSET. Ensin luetaan koko teksti 3:1-14 vielä kerran
hiljaa läpi.
- Mikä oli
mielestäsi tämän tekstin pääasia?
- Mikä oli tämän
tekstin tärkein anti sinulle henkilökohtaisesti?