4. MURHAYRITYKSIÄ (Jeremia 26:1-24 ja 11:18-23)
Taustaa: Tämän päivän teksti jatkuu siitä, mihin viimeksi jäimme. Hurskas Josia oli kuollut pari vuotta aikaisemmin, ja hänen jumalaton poikansa Jojakim oli noussut valtaistuimelle. Jeremia oli juuri pitänyt saarnan ja uhannut temppeliä tuholla, koska temppelivieraat eivät suostuneet tekemään parannusta synneistään. Nyt pääsemme selville siitä, minkä vaikutuksen profeetan temppelisaarna teki kuulijoihinsa.
Jakeet 26:1-6. Tästä keskustelimme viimeksi, joten sivuutamme nämä jakeet nopeasti.
- Katsokaa jaetta 3. Mikä oli ollut Herran motiivi, kun hän oli lähettänyt Jeremian pitämään temppelisaarnaäansa?
Jakeet 7-9
- Miksi kuulijat eivät vain kohauttaneet olkapäitään ja nimittäneet Jeremiaa hulluksi tai harhaoppiseksi? Miksi he reagoivat hänen saarnaansa noin valtavalla vihalla?
- Miksi papit ja profeetat kieltäytyivät uskomasta, että Jumala voisi hävittää oman temppelinsä ja kaupunkinsa?
- Minkä lakipykälän nojalla papit, profeetat ja väkijoukko aikoivat tuomita Jeremian kuolemaan?
- Miten tekstimme tilanne muistuttaa nykypäivän cancel-kulttuuria?
Jakeet 10-11. Porttiin kokoonnuttiin päättämään tärkeistä asioista ja ratkaisemaan oikeusjuttuja.
- Mistä se kertoo, ettei maan hallitus ollut temppelissä juhlapäivänä?
- Miksi juuri papit ja profeetat ottivat itselleen syyttäjän roolin?
- Mikä saa aikaan sen, että papit ja piispat voivat nykyäänkin olla Jumalan sanan julistajien kiihkeimpiä syyttäjiä?
Jakeet 12-15
- Mikä oli Jeremian puolustuspuheen pointti?
- Miten Jeremia saattoi olla varma siitä, että hänen sanomansa oli tullut Herralta?
- Näyttääkö mielestänne siltä, kuin Jeremia olisi pelännyt tässä tilanteessa? Jollei pelännyt, miksi ei?
Jakeet 16-19. Jakeesta 21 käy ilmi, että myös kuningas Jojakim oli samaa mieltä kuin Jeremian syyttäjät, vaikkei ollut paikalla tämän tapahtuessa.
- Miksi poliittiset johtajat ymmärsivät Jeremiaa paremmin kuin uskonnolliset johtajat?
- Jakeissa 17-18 jotkut vanhimmat lainaavat profeetta Miikan sanoja. Mistä he voivat tietää, mitä Miika oli julistanut sata vuotta aikaisemmin? (Mitä tämä seikka osoittaa meille Raamatun kirjojen kirjoittamisajankohdasta ja niiden luotettavuudesta?)
- Mikä on siis maallikoiden ‐ meidän jokaisen ‐ velvollisuus, kun jotakuta kristittyä syytetään epäoikeudenmukaisesti tai maallistunut kirkko hyökkää muuten oikeaa uskoa vastaan?
- Mikä oli yhtäältä sata vuotta sitten hallinneen Hiskian ja toisaalta Juudan senhetkisen kuninkaan Jojakimin suurin ero?
Jakeet 20-23
- Mitä Urian olisi mielestänne pitänyt tehdä, kun hän tajusi joutuneensa hengenvaaraan?
- Miksi Jeremia ei paennut tajuttuaan joutuneensa kuninkaan epäsuosioon ja hengenvaaraan?
- Mikä oli kuninkaan motiivi, kun hän tapatti Urian?
- Miksi Jumala ei suojellut Uriaa, joka oli kuitenkin julistanut hänen sanaansa?
Jae 24. Safan oli ollut kirjurina (=pääministerinä) hurskaan Josian hallituksessa. Hänen poikansa Ahikam kuului ilmeisesti nykyisen kuninkaan Jojakimin hallitukseen. Safanin perhekunta oli kaikesta päätellen onnistunut säilyttämään oikean uskon jumalattomuuden keskellä.
- Miten Safanin perhe oli pysynyt oikeassa uskossa sekä hyvien että huonojen hallitsijoiden aikana?
- Miten Ahikam olisi voinut puolustautua, jollei hän olisi puuttunut Jeremian kohteluun?
- Millä tavalla Ahikam ehkä suojeli Jeremiaa?
- Vaikuttaa siltä, kuin Ahikam ei olisi menettänyt asemaansa Jojakimin hallituksessa tämän jälkeenkään. Miten se on mahdollista?
Jakeet 11:21 ja 18-20. Jeremia olisi kävellyt suoraan johonkin ansaan, jollei Herra olisi varoittanut häntä. Huomatkaa, että Anatot oli sekä pappiskaupunki että Jeremian kotikaupunki.
- Mistä se on osoitusta, että naapurit, sukulaiset ja entiset koulutoverit halusivat tappaa Jeremian?
- Mitä murhayritykseen vaikutti se seikka, että Anatot oli pappiskaupunki?
- Mitä Jeremia tarkoitti sanoessaan, että hän oli kuin kesy karitsa, joka viedään teurastettavaksi?
- Miksi tämä murhasuunnitelma oli suurempi shokki Jeremialle kuin temppelissä tehty murhayritys?
- Mitä ajattelette jakeesta 20 ja siitä, että Jeremia rukoili kostoa murhansa suunnittelijoille?
- Vielä kerran: miten anatotilaisten toiminta muistuttaa meidän aikamme cancel-kulttuuria?
Jakeet 11:22-23. Anatotin asukkaat joutuivat sodan jalkoihin neljännesvuosisata myöhemmin, kun Babylonian sotajoukko asettui piirittämään Jerusalemia. Pakkosiirtolaisuudesta anatotilaisia palasi kotimaahan vain 128 henkeä.
- Onko Herran kosto mielestänne oikeassa suhteessa anatotilaisten pahoihin tekoihin? Perustelkaa vastauksenne.
- Missä näissä teksteissä on Jeesus?
Lopuksi: Myös Jeesus joutui kokemaan sen, että oman kaupungin väki, entiset naapurit ja luokkatoverit, koettivat hänet tappaa. (Lk. 4:16-30.) Syy oli sama kuin Jeremiankin kohdalla: he tahtoivat vaientaa hänen julistuksensa. Jeesuksen reaktio oli kuitenkin erilainen kuin Jeremian: hän kantoi ristille nasaretilaistenkin synnit, kun hänet vietiin teurastettavaksi kesyn karitsan tavoin.