7. ITKEVÄ PRONSSIMUURI (Jeremia 12:1-6, 14:17-22 ja 15:10-21)
Taustaa: Muut Raamatun profeetat julistivat sanomaa, jonka olivat Herralta saaneet. Vain Jeremia kertoi myös sen, miltä sanoman välittäminen kovakorvaiselle kansalle oli hänestä tuntunut. Seuraavissa jakeissa kohtaamme itkevän pronssimuurin ‐ miehen, joka itkee ja kiistelee Jumalansa kanssa kutsumuksestaan, mutta ei sitä pakene.
Alustavat kysymykset
- Miten meidän kulttuurissamme suhtaudutaan miesten itkemiseen ihmisten edessä?
- Mistä johtuu, ettei Jeremia salannut itkujaan, vaan jopa kirjoitti ne muistiin Herralta saamiensa sanomien sekaan?
- Mitä Jeremialle olisi ehkä tapahtunut, jollei hän olisi osannut itkeä?
Jakeet 12:1-4 ja 6
- Mistä Jeremia tahtoisi syyttää Jumalaa, jos vain kehtaisi sen tehdä?
- Miten te suhtaudutte siihen tosiseikkaan, että jumalattomat menestyvät ja hurskaat joutuvat kärsimään paljon?
- Mitä Jeremian sanat jakeessa 3 tarkoittavat?
- Mitä jae 4 osoittaa meille Jeremian suhteesta luontoon?
- Miksi Jeremian sukulaisetkin toimivat salakähmäisesti häntä kohtaan?
- Miksi Herra katsoi tehtäväkseen paljastaa Jeremialle, mitä hänen sukunsa hänestä ajatteli?
Jakeet 14:17-18. Jeremia itkee nähdessään sielunsa silmillä Juudan tulevan tuhon.
- Jae 18. Mitä kaikkea kauheaa Juudalle tapahtuisi, kun vihollinen hyökkäisi sen kimppuun?
- Jae 17 kuvaa Jeremian, mutta myös Herran, kyyneliä. Mikä on sen seikan merkitys, että profeetta saarnaa Jumalan kostoa ja synnin rangaistusta kyynelet silmissään?
- Mikä on sen seikan merkitys, että Jumala itkee lähettäessään kansalleen synnin rangaistuksen?
Jae 14:19
- Millaisia kysymyksiä profeetan mieleen nousee hänen ajatellessaan Juudan tulevaa kohtaloa?
- Onko Jeremia mielestänne oikeassa pelätessään Herran hylänneen kansansa? Miksi on, miksi ei?
Jakeet 14:20-21. Tässä viitataan kuninkaan valtaistuimeen, mutta myös liiton arkkuun, Herran valtaistuimeen.
- Mitä se osoittaa Jeremiasta, että hän sisällyttää itsensäkin synnintunnustukseensa?
- Mihin kahteen asiaan Jeremia vetoaa pyytäessään Herralta kansalleen armoa?
- Millä tavalla Herra pysyi katastrofien keskelläkin uskollisena sille liitolle, jonka hän oli solminut Abrahamin ja Daavidin kanssa?
- Millä tavalla Jumala on uskollinen sille kasteen liitolle, jonka hän on solminut kanssamme?
Jakeet 15:10-11
- Millaiseen kriisiin Jeremia on joutunut julistajan tehtävässään?
- Miksi Jeremia ei syytä asiantilasta Jumalaa, vaan äitiään?
- Miten Herra lohduttaa profeettaansa?
- Soveltakaa jae 11 omaan elämäänne. Mitä se niin luettuna teille sanoo?
Jae 15:15
- Mitä ajattelette Jeremian sanoista tässä jakeessa?
- Mitä ajattelette siitä, että Herran profeetta päätyy rukoilemaan kostoa ahdistajilleen?
Jae 15:16
- Mitä Jumalan sana merkitsee yksinäiselle ja vainotulle profeetalle?
- Jos olet joskus kokenut samaa kuin Jeremia suhteessasi Raamattuun, kerro siitä.
Jakeet 15:17-18
- Verratkaa jaetta 17 jakeeseen 16. Mistä tällaiset mielialan vaihtelut voisivat johtua?
- Mitä Jeremia tarkoittaa nimittäessään Herraa kuivuvaksi puroksi, joka pettää janoisen?
- Saako uskova mielestänne syyttää Jumalaa, kuten Jeremia häntä tässä syyttää? Jollei saa, niin mitä hänen sitten pitää tehdä sydämessään kuohuvalle katkeruudelle?
Jakeet 15:19-21
- Mikä on Herran toinen vastaus Jeremiaalle?
- Miksi Jeremian pitää kaikesta huolimatta tehdä parannus siitä, että hän on syyttänyt Herraa?
- Miksi Herra toistaa kriisiin joutuneelle profeetalle sen lupauksen, jonka hän oli antanut tälle jo 20 vuotta aikaisemmin (1:18-19)?
- Oliko Jeremia itkuvirsiä sepittäessäänkin mielestänne luja pronssimuuri? Perustelkaa vastauksenne.
- Mitä jakeiden 20-21 sisältämät lupaukset merkitsisivät Jeremialle tulevina vainon ja piirityksen vuosina?
- Jeesuskin itki Jerusalemia saapuessaan sinne viimeisen kerran (Luuk. 19:41-44). Mitä valoa hänen kyynelensä luovat Jeremian kyyneliin?
Lopuksi: Jeesus näki Jerusalemin piirityksen ja tuhon 40 vuotta ennen sen tapahtumista, aivan kuten Jeremiakin sen näki. Jeesus itki kaupunkia, joka ei ollut suostunut ottamaan häntä vastaan. Omaa tuhoaan hän ei itkenyt, sillä hän tiesi avaavansa ristinsä kautta syntisille oven uuteen Jerusalemiin ‐ kaupunkiin, jota ei koskaan tuhottaisi.