www.raamattupiiri.fi    

13. IES SELÄSSÄ (Jeremia 27-28)

Taustaa: Oli vuosi 593 eKr. Nuori kuningas Jojakin, 10000 ammattimiestä ja profeetta Hesekiel oli viety pakkosiirtoon toisen piirityksen jälkeen neljä vuotta aikaisemmin. Nebukadnessar oli asettanut valtaistuimelle Josia-vainajan nuorimman pojan, 21-vuotiaan Sidkian ja pakottanut hänet vannomaan uskollisuuden valan. Sidkian neljäntenä hallitusvuonna oli Babyloniassa kuitenkin syntynyt kapinahanke suurkuningasta vastaan. Nyt olivat viiden naapurimaan edustajat tulleet Jerusalemiin neuvottelemaan kapinaan liittymisestä. Tässä tilanteessa Jeremia esitti taas yhden näytellyistä vertauksistaan. (Taustatietoa vetäjälle 2. Aik. 36:11-16.)

Jakeet 27:1-3. Tässä ei ole kysymys Jojakimista, vaan Sidkiasta, vrt. jae 3. Ies on härän kaulaan asetettava poikkipuu, jolla härkä voidaan kiinnittää toiseen härkään tai auraan. Jae 3: katsokaa karttaa.

Jakeet 27:4-8. Tuolloin ajateltiin, että kunkin kansan jumala hallitsi vain yhden kansan aluetta.

Jakeet 27:9-11

Jakeet 27:12-13

Jakeet 27:14-17. Juudassa kaivattiin 10000 pakkosiirtolaista ja myös Babyloniaan vietyjä pyhiä esineitä.

Jakeet 28:1-4. Tämä tapahtui temppelissä samana vuonna eli 593 eKr. Jeremia kantoi yhä iestä selässään.

Jakeet 28:5-9

Jakeet 28:10-11

Jakeet 28:12-17

Kokoavat kysymykset

Lopuksi: Jeesus kantoi niskassaan vielä tuhat kertaa raskaamman ikeen kuin Jeremia, nimittäin Juudan kansan ja meidän kaikkien syntitaakkamme. Sitä ei meidän tarvitse enää koskaan kantaa, jos uskomme häneen ja jos meidät on hänen nimeensä kastettu.

© www.raamattupiiri.fi