13. IES SELÄSSÄ (Jeremia 27-28)
Taustaa: Oli vuosi 593 eKr. Nuori kuningas Jojakin, 10000 ammattimiestä ja profeetta Hesekiel oli viety pakkosiirtoon toisen piirityksen jälkeen neljä vuotta aikaisemmin. Nebukadnessar oli asettanut valtaistuimelle Josia-vainajan nuorimman pojan, 21-vuotiaan Sidkian ja pakottanut hänet vannomaan uskollisuuden valan. Sidkian neljäntenä hallitusvuonna oli Babyloniassa kuitenkin syntynyt kapinahanke suurkuningasta vastaan. Nyt olivat viiden naapurimaan edustajat tulleet Jerusalemiin neuvottelemaan kapinaan liittymisestä. Tässä tilanteessa Jeremia esitti taas yhden näytellyistä vertauksistaan. (Taustatietoa vetäjälle 2. Aik. 36:11-16.)
Jakeet 27:1-3. Tässä ei ole kysymys Jojakimista, vaan Sidkiasta, vrt. jae 3. Ies on härän kaulaan asetettava poikkipuu, jolla härkä voidaan kiinnittää toiseen härkään tai auraan. Jae 3: katsokaa karttaa.
- Kuvitelkaa, miltä näyttää ihminen, joka kantaa vetojuhdan iestä selässään.
- Miten luulette Jeremian ottaneen vastaan tämän Herran käskyn?
- Miten ohikulkijat ‐ varsinkin lapset ‐ ehkä reagoivat iestä kantavaan profeettaan?
- Jeremian piti lähettää lähettiläiden mukana kunkin maan kuninkaalle ikeenkappale ja siihen liittyvä sanoma. Miksi sanoma ei riittänyt, miksi Herra tahtoi lähettää sen mukana myös esineen?
Jakeet 27:4-8. Tuolloin ajateltiin, että kunkin kansan jumala hallitsi vain yhden kansan aluetta.
- Mikä jakeiden 5-6 sanomassa hämmästytti ehkä naapurimaiden pakanakuninkaita eniten?
- Miksi Herra tahtoi ilmoittaa tulevista maailman tapahtumista myös noille viidelle kuninkaalle?
- Mitä Jeremian kantaman ikeen oli määrä julistaa Juudan ja naapurimaiden kuninkaille, jae 8?
Jakeet 27:9-11
- Miten on mahdollista, että kaikki kuuden maan profeetat ja tietäjät olivat saaneet saman sanoman?
- Mistä keskiverto jerusalemilainen voi tietää, kuka profeetta oli oikeassa, kuka väärässä?
- Mitä seurauksia profeettojen ja tietäjien sanomalla oli heidän omalle kansalleen?
Jakeet 27:12-13
- Miksi nuoren kuningas Sidkian oli vaikea ottaa vastaan tällaista sanomaa?
Jakeet 27:14-17. Juudassa kaivattiin 10000 pakkosiirtolaista ja myös Babyloniaan vietyjä pyhiä esineitä.
- Mitä arvelette: uskoivatko nämä juutalaiset profeetat saaneensa sanomansa Herralta, vai valehtelivatko he tahallaan? Perustelkaa vastauksenne.
- Miten on mahdollista, että joku voi julistaa valhetta uskoen olevansa Jumalan asialla?
Jakeet 28:1-4. Tämä tapahtui temppelissä samana vuonna eli 593 eKr. Jeremia kantoi yhä iestä selässään.
- Mitä kaikkea hyvää Hananja lupasi temppelivieraille?
- Miksi Hananja esitti tämän sanoman Jeremian nenän edessä?
Jakeet 28:5-9
- Mitä ajattelette Jeremian reaktiosta Hananjan sanomaan (jae 6)?
- Mistä johtuu, että oikeat profeetat ovat kautta aikojen julistaneet onnettomuutta, mutta väärät profeetat ovat luvanneet pääsääntöisesti onnea?
- Mitä meidän pitäisi sanoa niistä aikamme profeetoista, joiden ennustukset eivät ole käyneet toteen? (Voiko heitä mielestänne puolustella sanomalla, että kaikki profetoiminen on vajavaista?)
Jakeet 28:10-11
- Miksi Jeremia ei vastustellut, kun Hananja särki hänen ikeensä ja kumosi hänen ennustuksensa?
- Mitä paikalla olevat temppelivieraat ehkä ajattelivat tästä kaksintaistelusta? Mitä siitä kerrottiin kotona ja kaupungilla?
Jakeet 28:12-17
- Mikä olisi ollut Lähi-idän kansoille puinen ies, ja mikä tulisi olemaan heille rautainen ies?
- Mikä oli Hananjan suurin synti, jonka tähden hänen oli kuoltava?
- Jae 16 sisältää ensimmäisen Jeremian ennustuksen, joka toteutui nopeasti, jo kahden kuukauden kuluttua. Miten luulette ihmisten reagoineen, kun he kuulivat Hananjan kuolemasta?
- Miksi väärät profeetat eivät lopettaneet toimintaansa, vaikka olivat kuulleet ja nähneet Jeremian ennustuksen ja Hananjan kuoleman?
- Miten luulette Juudan asukkaiden suhtautuneen näihin profeettoihin vuonna 591, kun kaksi vuotta oli kulunut, eikä Nebukadnessar palauttanutkaan temppelin astioita ja pakkosiirtolaisia?
- Miten me voisimme varjeltua lopun ajan väärien profeettojen ja Antikristuksen eksytyksiltä?
Kokoavat kysymykset
- Hiljaa vastattavaksi: Mikä on se ies, jonka alle sinun pitäisi taivuttaa niskasi sen sijaan että koko ajan kapinoit sitä vastaan?
- Jeesus sanoo: "Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt" (Matt. 11:30). Mitä eroa on Nebukadnessarin antamalla ikeellä ja Jeesuksen antamalla ikeellä?
Lopuksi: Jeesus kantoi niskassaan vielä tuhat kertaa raskaamman ikeen kuin Jeremia, nimittäin Juudan kansan ja meidän kaikkien syntitaakkamme. Sitä ei meidän tarvitse enää koskaan kantaa, jos uskomme häneen ja jos meidät on hänen nimeensä kastettu.