14. PAKKOSIIRTOLAISTEN TULEVAISUUS JA TOIVO (Jeremia 29)
Taustaa: Ies-episodin jälkeen kuningas Sidkia lähetti Babyloniaan pari hovimiestään, joista toinen oli Safanin hurskaan ystäväperheen vesa, Eleasa. Noiden kahden mukana Jeremia puolestaan lähetti kirjeen sinne jo viedyille Juudan pakkosiirtolaisille.
Jakeet 1-3a. Jekonja = Jojakin = pakkosiirtoon viety nuori kuningas.
- Katsokaa jakeista 1-2 keitä muitakin oli viety pakkosiirtoon paitsi Jojakin?
- Mistä kaikesta pakkosiirtoon viedyt juutalaiset olivat joutuneet luopumaan jättäessään kotimaansa?
- Miettikää, millaisiin uusiin asioihin pakkosiirtolaisten oli pitänyt totutella Babyloniassa?
- Mitä pakkosiirtolaiset ehkä ajattelivat tulevaisuudestaan?
Jakeet 3b-7
- Mitä yllättävää on niissä ohjeissa, jotka Herra antoi pakkosiirtolaisille Jeremian kautta?
- Katsokaa jakeita 4 ja 7. Miten se vaikuttaisi pakkosiirtolaisten elämäänsä, jos he uskoisivat pakkosiirron tapahtuneen a) Herran tahdosta, tai b) Nebukadnessarin tahdosta?
- Mikä ero siinä on, ottaako kristitty elämänsä tragediat Jumalan kädestä vai pahojen ihmisten tai Saatanan kädestä?
- Mitä nämä ohjeet ovat vaikuttaneet juutalaisten diasporaan 2500 vuoden aikana?
- Mitä tapahtuu Suomeen tulleille pakolaisille ja maahanmuuttajille, jos he toimivat näiden ohjeiden mukaisesti? Entä jos he toimivat niiden vastaisesti?
Jakeet 8-9. Pappeja ja profeettoja oli siis tullut muiden pakkosiirtolaisten mukana Babyloniaan, vrt. jae 1.
- Millaista sanomaa juutalaiset profeetat kaikesta päätellen julistivat pakkosiirtolaisille?
- Miten Jeremian ennustuksiin uskovan pakkosiirtolaisen elämä erosi väärien profeettojen ennustuksiin uskovan pakkosiirtolaisen elämästä Babyloniassa?
Jae 10. Jokainen pakkosiirtolainen toivoi pääsevänsä pian kotimaahansa. 70 vuotta tarkoitti sitä, etteivät kirjeen saaneet juutalaiset näkisi Juudaa koskaan enää.
- Miten pakkosiirtolaiset ehkä ottivat vastaan sen tiedon, etteivät he pääsisi koskaan enää kotiin? Miten siihen suhtautuivat seuraava ja sitä seuraava sukupolvi, jotka olivat syntyneet Babyloniassa?
- Mikä hyvä uutinen tähän ennustukseen joka tapauksessa sisältyi?
- Hesekielin kirjasta käy ilmi, että viiden vuoden päästä pakkosiirrosta (592) profeetta asui jo omassa talossaan. Mistä tämä tosiseikka on osoituksena?
- Kun pakkosiirtolaiset saivat luvan palata kotimaahansa 70 vuoden kuluttua, valtaosa heistä päätti jäädä Babyloniaan. Miettikää, miksi niin tapahtui?
- Miksi väärillä profeetoilla ei ollut mitään muuta sanomaa kuin että pakkosiirto päättyy pian?
- Miksi väärä profeetta ei yleensäkään pysty lohduttamaan sitä ihmistä, jonka kärsimys ei häviä? (Joka ei esimerkiksi parane sairaudestaan.)
Jakeet 11-14. Alun perin kirjeen vastaanottajat olivat olleet yhtä jumalattomia kuin muutkin juutalaiset.
- Mitä Herra tarkoitti luvatessaan pakkosiirtolaisille tulevaisuutta ja toivoa?
- Millainen muutos tapahtuisi Babyloniaan joutuneiden pakkosiirtolaisten jumalasuhteessa?
- 14A. Mitä tarkoittaa, että Herra antaisi juutalaisten löytää itsensä (siis Herran) juuri pakkosiirrossa?
- Sovella jakeet 11-13 omaan elämääsi. Mitä hyvää sinun "pakkosiirtolaisuutesi" on saanut aikaan sinun elämässäsi?
Jakeet 15-19. Daavidin valtaistuimella Jerusalemissa istui tuolloin nuori Sidkia.
- Kotimaahan jääneet juutalaiset luulivat olevansa onnellisemmassa asemassa kuin ne, jotka oli viety Babyloniaan. Miksi heidän tilanteensa oli Herran mielestä huonompi kuin pakkosiirtolaisten?
Jakeet 29:20-23. Ahabin ja Sidkian aviorikoksista tiesi ehkä vain Herra yksin. Nyt se paljastui kaikille.
- Jeremia oli ennustanut kirjeessään, miten Ahabille ja Sidkialle tulisi käymään. Minkä vaikutuksen se ehkä teki pakkosiirtolaisiin, että Nebukadnessar todella heitti heidät tuliseen pätsiin?
- Mitä ajattelette: pitäisikö meidän pitäisi kieltäytyä kuuntelemasta niiden saarnamiesten julistusta, jotka elävät moraalittomasti? Perustelkaa vastauksenne.
Jakeet 24-29. Jeremia sai vastauksen kirjeeseensä. Kirjoittajan nimi oli Semaja, ja kirje oli osoitettu Jerusalemin temppelin ylivalvojalle, joka luki sen kaikelle kansalle. Myös Jeremia oli kuulemassa tuon haukkumakirjeen lukemista.
- Katsokaa jakeita 26-28. Mikä oli pähkinänkuoressa Semajan kirjeen sanoma?
- Millä eri tavoilla Semaja loukkasi kirjeessään Jeremiaa?
Jakeet 30-32
- Missä mielessä Semajan saama rangaistus oli kovempi kuin Sidkian ja Ahabin saama rangaistus?
Kokoavat kysymykset
- Millaista tulevaisuutta ja toivoa Jeesus lupaa meille silloinkin, kun olemme menettäneet kaiken inhimillisen toivon?
- Missä tässä luvussa on Jeesus?
Lopuksi: Tulevaisuuden toivo merkitsee sitä, että meitä odottaa kuoleman jälkeen uusi taivas ja uusi maa. "Sinä et hylkää sieluani tuonelaan etkä salli pyhän palvelijasi ruumiin maatua. Sinä osoitat minulle elämän tien. Minä saan nähdä sinun kasvosi, sinä täytät minut ilolla." (Apt. 2:27-28). Jeesus hankki meille tuon luvatun maan kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan. Ilman häntä ei yhdelläkään ihmisellä ole mitään kestävää tulevaisuuden toivoa.