24. KÄSKYNHALTIJAN MURHA (Jeremia 40-41)
Taustaa: Jerusalem oli valloitettu heinäkuussa 586, ja temppeli oli poltettu elokuussa. Nyt oli menossa lokakuu. Uudeksi pääkaupungiksi oli päätetty ottaa Mispa, pieni kaupunki noin 15 km Jerusalemista luoteeseen. Uusi käskynhaltija Gedalja asui siellä maahan jätettyjen rutiköyhien juutalaisten, kuninkaan tyttärien, muutaman ex-hovimiehen ja pienehkön babylonialaisen sotilasjoukon kanssa. Parhaillaan koottiin kiireellä hedelmä- ja oliivisatoa, että talvella olisi jotain syötävää. Myös Jeremia ja Baruk olivat siinä mukana.
Jakeet 40:1-3. Aikaisemmin kerrottiin, että Jeremia oli saanut palata "kotiinsa" (39:14). Jostakin syystä hänet oli kuitenkin vangittu uudelleen ja viety Raman kokoamisleirille odottamaan pakkosiirtoa.
- Miksei Jeremia ollut protestoinut suureen ääneen, kun häntä oli tultu vangitsemaan Nebukadnessarin lupaamasta vapautuksesta huolimatta ‐ vai oliko hän ehkä protestoinut?
- Ks. jakeet 2-3. Miten Nebusaradan, pakana, osasi esittää tuollaisen analyysin Juudan tuhon syistä?
Jakeet 40:4-6. Juudan käskynhaltijaksi oli nimitetty juutalainen Gedalja, hurskaan Safanin perheen vesa. Hän oli varmaan asunut Babylonissa ensimmäisestä tai toisesta pakkosiirrosta lähtien, 10 tai 18 vuotta.
- Millaista Jeremian elämä olisi ollut Babylonissa, Nebukadnessarin suojeluksessa ja Juudan pakkosiirtolaisten keskellä?
- Millainen tulevaisuus Jeremiaa odottaisi Juudassa?
- Miksi valinta oli Jeremialle vaikea? Kuka sen loppujen lopuksi teki?
- Mitä se osoittaa Nebukadnessarista, että hän oli valinnut miehitetyn Juudan käskynhaltijaksi juutalaisen miehen ja jopa uskovaisen perheen vesan, Gedaljan?
- Miettikää Gedaljan motiiveja: miksi hän oli suostunut Nebukadnessarin palvelukseen ja Juudan käskynhaltijaksi? (Mikä oli ehkä perhetaustan vaikutus Gedaljan valintoihin?)
Jakeet 40:7-12. Nämä olivat niitä upseereita, jotka olivat paenneet kuninkaan puutarhan muurinaukosta kaupungin valtauksen jälkeen. Toisin kuin kuningas, he eivät olleet jääneet kiinni.
- Miten nämä maaseudulla piileksivät upseerit rohkenivat tulla Mispaan, vaikka siellä oli myös babylonialaisia sotilaita? Mikä heitä sinne veti?
- Katsokaa jakeita 9-10. Millainen suunnitelma Gedaljalla oli valloitettua kotimaataan varten?
- Millainen porukka siis teki sadonkorjuutöitä Mispan ympäristössä tuona syksynä (7,8, 11-12)?
Jakeet 40:13-16. Ammonin pääkaupungista Rabbasta Mispaan on satakunta kilometriä. Katsokaa karttaa.
- Miettikää, miksi Ammonin kuningas tahtoi tapattaa Juudan juutalaisen käskynhaltijan?
- Ismael oli yksi niistä juutalaisista upseereista, jotka olivat päässeet pakoon Jerusalemin muurinaukosta. Mihin hän pyrki suostuessaan Ammonin kuninkaan pyyntöön?
- Mitä se Gedaljasta osoittaa, ettei hän uskonut salamurhajuoneen eikä antanut Johananin tappaa mahdollista murhaajaansa?
Jakeet 41:1-3. Ismael oli siis kuninkaallista sukua.
- Gedalja oli kuullut huhuja salamurha-aikeista. Miksei hän tutkinut, oliko Ismaelin miehillä aseita piilossa viitan alla heidän tullessaan ruokapöytään?
- Miten on mahdollista, että muutama sissi sai surmatuksi myös kaldealaiset sotilaat?
- Millä mielellä luulette Jeremian ja Barukin seuranneen vierestä tätä murhenäytelmää?
- Miettikää, miksi Jumala antoi tällaisenkin onnettomuuden tapahtua kansansa rippeille?
Jakeet 41:4-9. Temppeli oli poltettu, mutta pyhiinvaeltajien seurue oli menossa uhraamaan sen raunioille. Tie kulki Mispan kautta. Kuvaus on niin elävä, että Barukin on täytynyt kirjoittaa se muistiin tuoreeltaan.
- Miksi Ismael päätti tappaa tämän pyhiinvaeltajajoukon, joka ei ollut tehnyt hänelle mitään pahaa?
- Mikä Ismaelin toiminnassa oli erityisen kylmäveristä ja tuomittavaa?
Jakeet 41:10-15. Mispasta Gibeaan on parikymmenen kilometrin matka.
- Miksi Ismael päätti raahata kaikki jäljellä olevat juutalaiset mukanaan Ammoniin? Mitä hän aikoi heille siellä tehdä?
- Johanan ja muut upseerit tulivat nyt vapauttamaan vangitun kansan Ismaelin käsistä. Mitä ajattelette siitä, että terroristi Ismael pääsi rangaistuksesta kuin koira veräjästä?
Jakeet 41:16-18. Gibeasta Betlehemiin on parikymmenen kilometrin matka.
- Mikä oli Juudan jäännöksen tilanne luvun 41 loppuessa?
- Mitä Jeremia ehkä ajatteli Gedaljan murhasta ja koko tilanteesta? Katuiko hän nyt sitä, ettei ollut lähtenyt Babyloniaan Nebukadnessarin elätettäväksi?
Kokoavat kysymykset
- 40:1 sanoo RK 1992:n mukaan: "Tämä on kertomus siitä, mitä Herra antoi tapahtua Jeremialle..." Mikä lohdutus tähän lauseeseen sisältyy sekä Jeremian että meidän itse kunkin kannalta?
- Missä näissä luvuissa on Jeesus?
Lopuksi: Jeesus syntyi samaisessa Betlehemissä, jonne tämänkertainen kertomuksemme päättyy. Hänen oli paettava joukkomurhaa jo ennen kaksivuotispäiväänsä. Myös Jeesuksen ympärillä punottiin poliittisia juonia. Silti hänen elämässään ‐ kuten myös Jeremian elämässä ‐ tapahtui lopulta vain Jumalan tahto. Aina häpeälliseen ristinkuolemaan saakka.