26. JEREMIAN PERINTÖ (Jeremia 52:31-34; 1:11-19; Dan. 9:1-6)
Taustaa: Miten Jeremian elämä päättyi, sitä ei kukaan tiedä varmaksi. Erään perimätiedon mukaan omat maanmiehet kivittivät hänet Egyptissä viidentenä vuonna Jerusalemin valloituksen jälkeen (582 eKr.). Josefuksen mukaan Nebukadnessar siirsi joitakin Egyptin juutalaisia Babyloniaan juuri vuonna 582. On siis mahdollista, että Baruk vietiin pois Egyptistä vähän ennen Jeremian kuolemaa ‐ mutta varmasti tämän kirjakääröt kainalossaan.
Alustavat kysymykset
- Mitä luulette, elättelikö Jeremia Egyptissä kotiin pääsytoiveita? Perustelkaa vastauksenne.
- Miettikää, miksi Jeremian kirjassa ei kerrota mitään hänen kuolemastaan?
- Millaisia olivat ehkä Jeremian viimeiset ajat, etenkin, jos Baruk oli ehditty viedä Babyloniaan?
- Mitä ennustukset uudesta liitosta, uudesta Jerusalemista ja tulevasta Daavidin pojasta merkitsivät vanhalle profeetalle hänen viimeisinä aikoinaan?
- Mitä siitä ajattelette, jos Jeremian oli tosiaan kestettävä kivityskuoleman tuska?
- Mitkä olivat olleet Jeremian elämän suuria iloja? Entä hänen suuria surujaan?
- Kummat painoivat mielestänne vaa’assa enemmän: Jeremian elämän surut vai ilot? Miksi?
Jakeet Jer. 1:17-19. RK 1938: "Minä pelastan sinut." RK 1992: "Minä suojelen sinua."
- Miten jae 18 oli toteutunut Jeremian elämässä?
- Missä mielessä pitää paikkansa, etteivät Jeremian vihamiehet olleet häntä voittaneet?
- Mistä kaikesta Herra oli pelastanut/varjellut Jeremian jo hänen toimintansa aikana?
- Mistä Herra pelasti Jeremian hänen (kivitys)kuolemansa kautta?
- Mitä lohtua tällainen käsitys Herran pelastuksesta ja varjeluksesta voi tuoda meidän elämäämme?
Elefantinen saarelta Assuanin edustalta on löytynyt papyruskirjeitä, joista voimme lukea jälkikirjoituksen Juudan pakolaisten historiaan Egyptissä. Vanhin niistä on vuodelta 525 eKr. Kirjeistä käy ilmi, että siirtokunta oli jatkanut epäjumalanpalvelustaan, mutta sitä oli myös vainottu ankarasti. Kun tullaan 400-luvulle, kirjoittaja uskoo yhteisönsä joutuvan tuhon omaksi. Niin nähtävästi sitten tapahtuikin.
- Mikä on mielestänne traagisinta Juudan jäännöksen kohtalossa?
Jakeet 52:31-34. Tämä luku on kirjoitettu kauan Jeremian kuoleman jälkeen. Babylonin kaupungin raunioista on löytynyt vuonna 592 kirjoitettu savitaulu, jossa mainitaan "Jaukinin" ja hänen viiden poikansa ruoka-annokset. Myöhemmin Jojakin sai vielä kaksi poikaa lisää (1. Aik. 3:17-18.)
- Nebukadnessarin poika Abel-Marduk (Evil Merodak) tuli Babylonian kuninkaaksi vuonna 562 eKr. Miettikää, mikä sai hänet kohtelemaan entistä Juudan kuningasta noin ystävällisesti?
- Mikä toivon aspekti sisältyy Jeremian kirjan viimeisiin sanoihin?
- Miettikää, miksi Jumala oli lähettänyt Jojakinin Babyloniaan 19-vuotiaana nuorukaisena?
- Mitä voimme päätellä Jojakinin vankeuden laadusta äskeisten tietojen perusteella?
- Mistä se kertoo, että Sealtiel, jonka johdolla ensimmäiset pakkosiirtolaiset palasivat Juudaan, oli Jojakinin poika, ja Serubbaabel, joka rakensi uuden temppelin, oli hänen pojanpoikansa?
Daniel 9:1-6. Daniel luki Jeremian kirjaa vuonna 539, noin 40 vuotta profeetan kuoleman jälkeen. Baruk oli tuonut kirjakääröt tullessaan Babyloniaan ehkä jo Jeremian kuolinvuonna.
- Mitä Jeremian kirjan ennustukset merkitsivät Danielille ja muillekin pakkosiirtolaisille?
- Miten juutalaisten suhtautuminen Jeremiaan oli muuttunut näiden 40 vuoden aikana?
- Miten pakkosiirtolaiset ehkä kokivat sen, ettei heillä ollut temppeliä, vanhan liiton armonvälinettä?
- Babylonian pakkosiirtolaiset, toisin kuin Egyptiin viety jäännös, lopettivat epäjumalanpalvontansa. Miettikää, mikä sen sai aikaan? (Oliko Jeremian toiminnalla ehkä vaikutusta tähän asiaan?)
- Miettikää, miksi synagogalaitos ja Vanhan testamentin tekstien kokoaminen saivat alkunsa juuri pakkosiirtolaisuudessa?
Arvio Jeremian elämästä
- Mikä oli mielestänne Jeremian tärkein sanoma omille aikalaisilleen?
- Mikä on mielestänne Jeremian tärkein sanoma meidän ajallemme?
- Mikä Jeremian antamassa esimerkissä on mielestänne kaikkein ihailtavinta?
- Ajanlaskumme alussa jotkut juutalaiset pitivät Jeesusta takaisin palanneena Jeremiaana (Matt. 16:14). Kerratkaa vielä lopuksi, millä eri tavoilla Jeremia oli Jeesuksen ennakkokuva?
- Mitä sinä henkilökohtaisesti olet Jeremian kirjasta oppinut?
Lopuksi: Jälkeenpäin juutalaiset ovat pitäneet Jeremian sanoja Herran sanoina ja kunnioittaneet suuresti tämän profeetan muistoa. Juuri mitään muuta ei tuolta ajalta ole säilynytkään jälkipolville kuin Jeremian sanat. Ne eivät palaneet Jerusalemin palaessa eivätkä ne kadonneet pakkosiirtolaisuuden sulatusuuniin. Ennustukset uudesta liitosta ja uudesta Daavidin Pojasta säilyivät. Taivas ja maa katoavat, mutta Jumalan Sana ja hänen armoliittonsa säilyvät iankaikkisesti.