3. HERRA LÄHETTÄÄ MERIPEDON
(Joona 2:1-10)
Taustaa: Herra oli tahtonut lähettää Joonan Niniveen lähetyssaarnaajaksi, mutta tämäpä lähtikin laivalla pakoon Välimeren toiselle puolelle. Myrsky yllätti laivan, ja Joona heitettiin mereen. Siitä alkaa tämä luku, jota kutsutaan Joonan psalmiksi. "Kolme päivää ja kolme yötä" lasketaan heprealaisen laskutavan mukaan: uusi vuorokausi alkaa auringon laskiessa ja yksi tuntikin sitä ennen lasketaan kokonaiseksi päiväksi. (Olisi hyvä, jos jokainen jae luettaisiin tällä kertaa sekä vanhasta että uudesta käännöksestä.)
Jae 1.
Välimeressä on valaita vielä tänäkin päivänä, mutta oliko Joonan kohdalla kysymyksessä valas vai jokin sukupuuttoon kuollut meripeto, sitä me emme tiedä. (Jeesus käytti sanaa "meripeto".)
- Tietenkin Joona luuli hukkuvansa, kun hänet heitettiin mereen. Kuvitelkaa miehen tunnelmia, kun hän huomasikin olevansa hengissä meripedon vatsassa.
- Jeesus piti vakavissaan Joonaa historiallisena henkilönä ja rinnasti oman ylösnousemuksensa Joonan pelastumiseen meripedon vatsasta. Kumpi on mielestänne suurempi ihme: sekö että joku selviää hengissä meripedon vatsasta vai että kuollut herää henkiin ja nousee haudasta?
- Mitä ajattelette teologeista, jotka pitävät Joonan kirjaa satuna?
Jakeet 2 ja 6
- Kuvitelkaa Joonaa kalan vatsassa. Millaista siellä oli?
- Miksi Joona rukoili Jumalaa vasta meripedon vatsassa, miksei sitä ennen?
- Mitä puusta katsoen luulisi Joonan pyytävän Herralta meripedon vatsassa?
- Salomo oli pyytänyt temppelin vihkimisjuhlassa Herraa kuulemaan vankia, joka rukoilisi kasvot käännettyinä temppeliä kohti, antamaan hänelle hänen syntinsä anteeksi ja vapauttamaan hänet vankeudesta (1. Kun. 8:48-50). Joona muisti tämän rukouksen – mitä se häneen vaikutti?
Jae 3. Tämä jae muistuttaa psalmin 130 alkua: "Syvyydestä minä huudan sinua Herra, Herra kuule minun ääneni..." Psalmien kirja olikin ollut Joonan virsikirja.
- Miksi on tärkeää, millaista virsi- tai laulukirjaa me kirkoissamme käytämme?
- Mitä hämmästyttävää sisältyy Joonan sanoihin tässä jakeessa?
- Miksi Joona kutsuu olinpaikkaansa "tuonelan kohduksi"?
- Mistä me voisimme saada sen varmuuden, että Herra kuulee ja auttaa meitä, olimmepa sotkeneet elämämme miten pahasti tahansa?
Jae 4
- Millaiseen Jumalaan Joona uskoi tämän jakeen mukaan?
- Mitä se vaikuttaa uskovan elämään, kenen toimesta hän uskoo joutuneensa myrskyn silmään?
- Miksi monet kristityt kieltäytyvät uskomasta, että Herra itse voisi antaa omilleen onnettomuuksia?
- Mistä voimme tietää, että Herra toimii rakkaudessa myös heittäessään lapsensa myrskyn keskelle?
Jae 5. Temppeli-sanalla viitataan taas Salomon rukoukseen.
- Mitä Joona tarkoittaa sanoessaan, että hänet on karkotettu pois Herran kasvojen edestä – itsehän hän lähti niitä kasvoja pakoon?
- Miksi juuri temppeliin päin kääntyminen oli ehto sille, että Jumala kuulisi pakolaisen rukouksen? (Mitä temppelin uhreilla oli tekemistä tämän asian kanssa?)
- Mitä yhteistä on sillä, että vanhan liiton uskovat rukoilivat temppeliin päin kääntyneinä ja että uuden liiton uskovat rukoilevat Jeesuksen nimessä?
Jakeet 7-8. Huomatkaa, että Joona runoili psalminsa nimenomaan meripedon vatsassa.
- Miksi Joona puhui pelastuksestaan menneessä aikamuodossa ollessaan vielä meripedon vatsassa? (Miten Joona voi tietää, että Herra tulisi nostamaan hänet ylös merenpohjan "haudasta"?)
- Miten nämä jakeet voitaisiin soveltaa Jeesukseen?
- Miten Joonan tilanne meripedon vatsassa erosi Jeesuksen tilanteesta ristillä?
- Mitä jae 8 opettaa meille rukouksesta?
Jae 9. Alkuteksti sanoo (kuten vanha käännös) "hylkäävät armonantajansa".
- Kenestä Joona puhuu jakeessa 9, ja miten hänen sanansa kuuluvat asiayhteyteen?
- Millä tavalla monet meidän aikamme ihmiset ja jopa kirkkokunnat ovat hylänneet armonantajansa?
- Mitä tapahtuu ihmiselle, kirkolle tai kansakunnalle, jolla ei enää ole käyttöä armonantajalle?
Jae 10. Huomatkaa, että uhraaminen piti suorittaa Jerusalemin temppelissä.
- Millaisen prosessin Joonan usko oli käynyt läpi, ennen kuin hän voi lausua nämä sanat?
- Miettikää, mitä Joona lupasi Herralle meripedon vatsassa?
- Lause "Herrassa on pelastus" on hepreaksi samaa juurta kuin Jeesuksen nimi, "Pelastaja". Miksi Joona päätti rukouksensa juuri näihin sanoihin?
- Miten jae 10 liittyy Jeesukseen?
Kokoava kysymys (jos on aikaa)
- Kootkaa Joonan psalmista ne kohdat, jotka sopivat tuonelaan astuneen Jeesuksen suuhun.
Lopuksi: Oikeastaan koko Joonan psalmin voisi laittaa ristillä riippuvan Jeesuksen suuhun. Kolme vuorokautta (heprealaisen laskutavan mukaan) Vapahtaja vietti tuonelassa, kuten Joona oli viettänyt meren pohjassa. Joona myös uskoi ylösnousemukseensa, ja samoin uskoi Jeesus omaansa.