6. ENEMMÄN KUIN JOONA
(Matt. 16:1-4 ja 12:38-41)
Taustaa: Jeesus puhuu kahteen kertaan Joonan merkistä. Raamatun kielenkäytössä merkki tarkoittaa ensinnäkin liiton merkkiä, joka osoittaa jonkun tietyn ihmisen tai ihmisryhmän kuuluvan Jumalan kansaan (esim. ympärileikkaus, kaste ja sapatti). Toiseksi merkki voi tarkoittaa tunnusmerkkiä tai ihmettä, jonka avulla Jumala paljastaa voimansa ihmisen nähtäväksi.
Alustavat kysymykset
- Joona palasi kotimaahansa, muuten tämä kertomus ei olisi päätynyt Kirjoituksiin. Kuvitelkaa tilannetta, kun Joona kertoi israelilaisille, mitä Välimerellä ja Ninivessä oli tapahtunut. Millaisen vastaanoton hänen kertomuksensa ehkä sai?
- Assyria alkoi ryöstää Israelin alueita itselleen 730-luvulla. V. 722 se valloitti Samarian ja vei 10 heimoa pakkosiirtoon, josta ne eivät koskaan palanneet. Jos Joona oli silloin elossa, mitä hän ehkä näistä tapahtumista ajatteli?
- Mikä oli Joonan elämän tarkoitus ja tiesikö Joona itse, mikä se oli?
Jae Matt. 16:1. Fariseukset ja saddukeukset olivat Jeesuksen teologisia vihollisia, edelliset konservatiiveja, jälkimmäiset liberaaleja.
- Edellinen luku päättyy Jeesuksen ruokkimisihmeeseen. Miksi se ei riittänyt merkiksi hänen vihollisilleen, vaan he halusivat nähdä vielä "taivaan merkin"?
- Millainen sen "taivaan merkin" olisi pitänyt olla, joka olisi saanut Jeesuksen vastustajat täysin vakuuttuneiksi hänen jumaluudestaan?
- Missä tilanteessa aikamme ihminen etsii merkkiä? Millaiset asiat kelpaavat hänelle merkiksi?
- Missä tilanteessa sinä halusit saada Jumalalta jonkin erityisen merkin? Saitko sen?
- Miksi merkkien varaan on vaarallista rakentaa elämänsä suuria ratkaisuja?
Jakeet Matt. 16:2-3. "Aikojen merkki" osoittaa, mikä vaihe Jumalan pelastussuunnitelmassa on menossa.
- Miksi ihmisten on helpompi tulkita säätä kuin aikojen merkkejä?
- Mitä "aikojen merkkejä" fariseusten ja saddukeusten olisi pitänyt nähdä?
- Mikä tekee aikojen merkkien lukemisen vaikeaksi myös meidän aikamme kristityille? (Mitä tapahtuu, jolleivät viimeisen sukupolven kristityt niitä näe?)
- Mitä "aikojen merkkejä" niniveläiset olivat nähneet, niin että he olivat tehneet parannuksen?
Jae 4. Vanhan käännöksen "avionrikkoja" on tarkempi kuin uuden käännös "uskoton". Jeesuksen aikana yhden miehen ja yhden naisen välistä avioliittoa pidettiin kunniassa muuten paitsi että avioero oli helppo saada.
- Missä mielessä Jeesuksen kuulijat olivat paha ja avionrikkojasukupolvi? (Vastaus muistin varassa.)
- Mitkä kaikki asiat tekevät meidän sukupolvestamme pahan ja avionrikkojasukupolven?
- Miksi merkin vaatiminen on aina epäuskon ilmausta?
- Vanha testamentti ei tunne ilmausta "Joonan merkki". Mitä kuulijoiden mieleen ehkä tuli heidän kuullessaan Jeesuksen siitä puhuvan?
- Mitä se osoittaa, että Jeesus lopetti keskustelun lyhyeen ja lähti pois?
Jakeet Matt. 12:38-40. Tässä edellinen keskustelu kerrotaan vähän tarkemmin. Huomatkaa, että Jeesus puhuu Joonan merkistä futuuriaikamuodossa.
- Missä mielessä Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus ovat lopullinen merkki, jonka jälkeen muita merkkejä ei tarvita?
Jae 12:41. Joona oli julistanut Ninivessä: "Enää 40 päivää, niin tämä kaupunki hävitetään."
- Mikä oli saanut jumalattomat niniveläiset tekemään parannuksen, vaikka he eivät olleet nähneet mitään "merkkiä"?
- Missä mielessä myös Joonan parannussaarna Ninivessä oli "merkki"?
- Verratkaa toisiinsa Joonan ajan niniveläisten ja Jeesuksen ajan juutalaisten asenteita. Miksi niniveläiset pakanat tekivät parannuksen, mutta hurskaat juutalaiset eivät tehneet?
- Mitä niniveläiset voivat sanoa suomalaisille viimeisellä tuomiolla? (Miksi länsimaiden tuomio on kerran oleva kovempi kuin pakanamaiden tuomio?)
- Missä kaikissa suhteissa Jeesus oli enemmän kuin Joona?
Kokoavat kysymykset:
- Millä tavalla Jumalan armo sisältyy Joonan merkkiin?
- Missä mielessä Joonan matka meren pohjaan on kristillisen kasteen ennakkokuva (Room. 6:3-5)?
- Missä mielessä myös ehtoollinen on Joonan merkki?
- Missä mielessä koko Raamattu on Joonan merkki?
- Millä tavalla me voisimme olla viemässä Joonan merkkiä mahdollisimman monen ihmisen ulottuville?
Lopuksi: Jumalan sana, kaste ja ehtoollinen ovat armonvälineitä ja ne ovat myös Joonan merkki. Ne kaikki sisältävät Jeesuksen kuoleman ja ylösnousemuksen. Jeesuksen kuolema ja ylösnousemus ovat myös Raamatun punainen lanka. Jos kysyt, mistä voit tietää Jeesuksen olevan Jumala, vastaus kuuluu: Joonan merkistä eli armonvälineistä. Jos kysyt, mistä voit tietää Jeesuksen rakastavan juuri sinua, vastaus on: Joonan merkistä. Siksi muiden merkkien vaatiminen Jumalalta on epäuskon osoitusta.