21. JOTAM JA AHAS, JUUDAN 10. JA 11. KUNINGAS (2. Aik. 27:1-28:15 ja Jes. 1)
Aluksi: Jotam oli hallinnut muutaman vuoden jo isänsä Ussian sairastaessa spitaalia. Hänen äidinisänsä nimi Sadok viittaa siihen, että äiti saattoi olla papintytär. Jotamista Raamattu ei sano mitään muuta negatiivista kuin ettei hän saanut kansaa lopettamaan ”kauhistavia menojaan”. Jesaja oli kutsuttu profeetaksi sinä vuonna, kun Jotam nousi valtaistuimelle.
2. Aik. 26:21 ja 27:1-4
- Miettikää, mitkä seikat vaikuttivat ehkä siihen, että Jotamista tuli hyvä kuningas?
- Miettikää, miten se vaikutti teini-ikäiseen Jotamiin, että hänen isänsä sairasti spitaalia?
- Miksi Jotam – tai nuori Jesaja – eivät saaneet kansaa lopettamaan epäjumalanpalvelustaan?
- Minkä kuvan jakeet 3-4 antavat meille Jotamin luonteesta ja toiminnasta?
2. Aik. 27:5-9. Ammon sijaitsi Jordanin takana ja oli Juudan sukulaiskansa. Talentti = 35-40 kg. Kor-mitta eli aasinkuorma = 220 litraa.
- Paljonko ammonilaiset maksoivat Jotamille yhteensä a) hopeaa ja b) viljaa?
- Kruununprinssin kasvatus epäonnistui Jotamilta surkeasti, ja hänen pojastaan tuli yksi Juudan huonoimpia kuninkaita. Mitkä asiat isä ehkä laiminlöi poikaansa kasvattaessaan?
2. Aik. 28:1-4 Jotam ei ollut saanut epäjumalanpalvelusta loppumaan. Ahasin aikaan aloitettiin jopa lapsiuhrien uhraaminen. Yleensä se tapahtui jonkin kansallisen kriisin yhteydessä.
- Miettikää, mikä sai Ahasin, uskovien vanhempien pojan, aloittamaan heti kuninkaaksi tultuaan tällaisen hirveän menon? (Mistä hän otti mallia?)
2. Aik. 28:5-8. Syyria (Aram) ja Israel hyökkäsivät yhdessä Juudan kimppuun koettaen pakottaa sen mukaan Assyrian vastaiseen liittoumaan. Palaamme tähän aiheeseen ensi kerralla.
- Mikä oli Herran tarkoitus, kun hän antoi Juudan Syyrian ja Israelin käsiin?
- Mistä se oli osoitusta, että Israelin kuningas Pekah saattoi tappaa satatuhatta Juudan miestä ja vangita 200000 naista ja lasta?
- Emme tiedä jakeen 7 Sikristä muuta kuin että hän oli kotoisin Pohjoisvaltiosta. Miettikää, miten hänen onnistui tappaa kolme kuninkaan läheisintä miestä?
2. Aik. 28:9-11. Elisan kuolemasta oli kulunut yli puoli vuosisataa, mutta profeettakoulut olivat mahdollisesti yhä toiminnassa. Samaria tarkoittaa Pohjoisvaltion pääkaupunkia. Huomatkaa että Mooseksen laki kielsi ottamasta Herran kansan jäseniä orjiksi.
- Herra itse oli antanut Juudan Israelin käsiin. Miksi Israelin käytös Juudaa kohtaan oli profeetta Odedin mielestä kuitenkin suuri synti?
2. Aik. 28:12-13. Tähän mennessä Pohjoisvaltio Israel oli palvonut sonnipatsaitaan jo 200 vuotta. Elialle Herra oli kuitenkin luvannut, että Israelissa säilyisi 7000 uskovan jäännös loppuun asti.
- Miksi suun avaaminen tässä tilanteessa vaati kansalaisrohkeutta?
- Miten nämä miehet olivat voineet säilyä oikeassa uskossa epäjumalanpalveluksen keskellä?
2. Aik. 28:14-15
- Mikä aiheutti israelilaisissa suuren asennemuutoksen Juudan sotavankeja kohtaan?
- Mikä oli näistä jakeista päätellen sotavankien tila, ja miten he selvisivät kotiinsa?
Jesaja 1:1-4. Jesaja kirjoitti nämä sanat luultavasti juuri Ahasin aikaan.
- Miksi Herra kutsui taivaan ja maan puheensa todistajiksi?
- Mikä Herraa loukkasi kaikkein eniten hänen oman kansansa käytöksessä?
Jesaja 1:5-7
- Miettikää, missä kunnossa Juudan kansa oli Herran lyöntien jälkeen.
- Miten nämä jakeet kuvaavat pahoinpideltyä Jumalan Poikaa?
Jesaja 1:15-17
- Miksi Herra ei kuullut enää Juudan asukkaiden rukouksia?
- Miksi Jeesus joutui huutamaan ristiltä: ”Jumalani, Jumalani, miksi minut hylkäsit?”
Jesaja 1:18-20
- Millä perusteella Juudan kansan verenpunaiset synnit voivat tulla valkoisiksi kuin lumi?
- Missä näissä teksteissä on Jeesus?
Lopuksi: Jeesuksen vertauksessa laupias samarialainen toimi kuten tekstimme samarialaiset: sääli rosvojen pieksämää miestä, pesi hänen haavansa, nosti hänet aasin selkään ja vei hänet Jerikon lähelle majataloon. (Lk. 10.) Itse asiassa Jeesus kertoi tuossa vertauksessa itsestään: mitä hänelle tehtäisiin. Mutta hän kertoi myös siitä, mitä hän itse tekee: miten kohtelee haavoille lyötyä kansaansa ja meitä jokaista.