www.raamattupiiri.fi    

21. JOTAM JA AHAS, JUUDAN 10. JA 11. KUNINGAS (2. Aik. 27:1-28:15 ja Jes. 1)

Aluksi: Jotam oli hallinnut muutaman vuoden jo isänsä Ussian sairastaessa spitaalia. Hänen äidinisänsä nimi Sadok viittaa siihen, että äiti saattoi olla papintytär. Jotamista Raamattu ei sano mitään muuta negatiivista kuin ettei hän saanut kansaa lopettamaan ”kauhistavia menojaan”. Jesaja oli kutsuttu profeetaksi sinä vuonna, kun Jotam nousi valtaistuimelle.

2. Aik. 26:21 ja 27:1-4

2. Aik. 27:5-9. Ammon sijaitsi Jordanin takana ja oli Juudan sukulaiskansa. Talentti = 35-40 kg. Kor-mitta eli aasinkuorma = 220 litraa.

2. Aik. 28:1-4 Jotam ei ollut saanut epäjumalanpalvelusta loppumaan. Ahasin aikaan aloitettiin jopa lapsiuhrien uhraaminen. Yleensä se tapahtui jonkin kansallisen kriisin yhteydessä.

2. Aik. 28:5-8. Syyria (Aram) ja Israel hyökkäsivät yhdessä Juudan kimppuun koettaen pakottaa sen mukaan Assyrian vastaiseen liittoumaan. Palaamme tähän aiheeseen ensi kerralla.

2. Aik. 28:9-11. Elisan kuolemasta oli kulunut yli puoli vuosisataa, mutta profeettakoulut olivat mahdollisesti yhä toiminnassa. Samaria tarkoittaa Pohjoisvaltion pääkaupunkia. Huomatkaa että Mooseksen laki kielsi ottamasta Herran kansan jäseniä orjiksi.

2. Aik. 28:12-13. Tähän mennessä Pohjoisvaltio Israel oli palvonut sonnipatsaitaan jo 200 vuotta. Elialle Herra oli kuitenkin luvannut, että Israelissa säilyisi 7000 uskovan jäännös loppuun asti.

2. Aik. 28:14-15

Jesaja 1:1-4. Jesaja kirjoitti nämä sanat luultavasti juuri Ahasin aikaan.

Jesaja 1:5-7

Jesaja 1:15-17

Jesaja 1:18-20

Lopuksi: Jeesuksen vertauksessa laupias samarialainen toimi kuten tekstimme samarialaiset: sääli rosvojen pieksämää miestä, pesi hänen haavansa, nosti hänet aasin selkään ja vei hänet Jerikon lähelle majataloon. (Lk. 10.) Itse asiassa Jeesus kertoi tuossa vertauksessa itsestään: mitä hänelle tehtäisiin. Mutta hän kertoi myös siitä, mitä hän itse tekee: miten kohtelee haavoille lyötyä kansaansa ja meitä jokaista.

© www.raamattupiiri.fi