32. JEREMIAN ARVIO JOSIAN POJISTA (Jer. 22 ja 23)
Taustaa: Kirjakäärön polttamisen jälkeen Babylonian sotajoukko piiritti Jerusalemia ensimmäisen kerran, ryösti sen kalleudet ja vei Danielin ynnä muut panttivangit Babyloniaan (Dan. 1). Juudasta tuli Nebukadnessarin vasallivaltio, jolle se joutui maksamaan veroja. Näissä luvuissa kerrotaan Jeremian saarnoista Juudan kuninkaille noina vuosina.
Jakeet 22:1-5. Mahdollisesti Jeremia piti tämän puheen jokaiselle Josian pojalle.
- Jae 3. Mitä Herra pitää hallitsijoiden tärkeimpinä velvollisuuksina?
- Minkä verran maamme hallitus ja eduskunta toteuttavat mielestänne jakeen 3 vaatimuksia?
- Miksi kaikki Josian pojat antoivat lapsiuhrien jatkua ja viattoman veren vuotaa Ben Hinnomin laaksossa?
Jakeet 22:13-17. Jojakim oli se kuningas, joka poltti kirjakäärön. Jeremia julisti nämä sanat hänelle, ennen kuin joutui piiloutumaan maan alle.
- Mikä oli Jojakimin tärkein tavoite hänen ollessaan kuninkaana? Vrt. jae 3.
- Mistä johtui suuri ero Jojakimin ja hänen isävainaansa Josian välillä?
- Miksi jotkut hallitsijat ja poliitikot etsivät kansan etua ja toiset taas omaa etuaan?
Jae 22:18-19. Juuda oli joutunut Babylonian vasalliksi, mutta muutaman vuoden kuluttua Jojakim lopetti veronmaksun. Silloin Babylonian armeija tuli piirittämään Jerusalemia toista kertaa (597 eKr.). Mitä kuninkaalle sitten tapahtui, on epäselvää, mutta piirityksen aikana hän kuoli vain 36-vuotiaana.
- Mitä luulette Jojakimin reagoineen tähän Jeremian suusta tulleeseen ennustukseen?
- Miettikää eri syitä, miksi Jojakimille ei järjestetty kuninkaallisia hautajaisia?
- Jojakim pääsi kuitenkin Jeesuksen sukupuuhun. Mitä tuo sukupuu meille julistaa?
Jakeet 22:24-27. Jeremia pääsi pois maan alta Jojakimin kuoltua. Hän marssi heti kuninkaan linnaan ja julisti Herran sanan uudelle kuninkaalle, jota kutsutaan Jojakiniksi, Jekonjaksi tai Konjaksi. Kolmen kuukauden piirityksen jälkeen 18-vuotias kuningas antautui viholliselle, joka vei hänet Babyloniaan ja sulki siellä tyrmään. Tästä Josian pojanpojasta tuli Jeesuksen esi-isä.
- Miksi Herra tahtoi Jeremian vievän nuorelle kuninkaalle tämän viestin piirityksen kestäessä?
- Miettikää, mikä sai Jojakinin antautumaan babylonialaisille?
- Millainen Herran johdatus sisältyi siihen, että Jojakin vietti babylonialaisessa vankilassa – eikä kaoottisessa Juudassa – seuraavat 36 vuotta?
- Mistä se todistaa, että Jojakinilla oli kuollessaan 7 poikaa, joista jotkut uskovaisia?
23:1-2. Paimenet tarkoittavat näissä jakeissa kuninkaita.
- Millä tavalla Juudan kuninkaat olivat hajottaneet Herran lammaslauman?
- Missä mielessä Juudan kansa oli Herran, missä mielessä kuninkaiden, lammaslauma?
- Minkä verran kunkin kansan moraalinen tila on hallitsijoiden ja lainsäätäjien vastuulla?
- Mitkä eduskunnan säätämät lait ovat vaikuttaneet mielestänne erityisen haitallisesti kansamme moraaliin?
23:3-6. Sanonta ”tulee aika” / ”päivät tulevat” viittaa VT:ssa aina messiaaniseen aikakauteen. Näissä jakeissa ei siis puhuta pelkästään Juudasta ja Israelista, vaan myös kristillisestä kirkosta.
- Miten Herra aikoi ratkaista sen kauhean tilanteen, johon Juuda oli nyt joutunut?
- Mitä eri asioita Herra paljastaa näissä jakeissa tulevan Messias-kuninkaan tehtävistä?
- Missä suhteessa Messias olisi erilainen kuin Josian poika Jojakim ja pojanpoika Jojakin?
- Daavidin kuningaskunta päättyi vuonna 587. Sitä verrataan kaadettuun puuhun, josta nousee uusi verso eli Jeesus. Missä Daavidin ikuinen valtaistuin on tällä hetkellä?
- Millä tavalla Jeesus saattoi maassa voimaan oikeuden ja vanhurskauden?
- Mitä tarkoittaa Herran lupaus, että Juuda saa avun ja Israel elää turvassa Messiaan valtakunnassa? Soveltakaa nämä jakeet myös kristilliseen kirkkoon, uuteen Israeliin.
- Sana ”vanhurskas” tarkoittaa Jumalalle kelpaavaa. Jeesus oli sellainen, mutta miten hän on myös meidän vanhurskautemme?
Jakeet 14-18. Myös profeetat ja papit olivat vastuussa kansan rappiotilasta. (Papit mainitaan jakeessa 11.) Sodoman mainitseminen viittaa Raamatussa homosuhteiden harjoittamiseen.
- Miten profeetat ja papit saattoivat elää, kuten jae 14 heitä kuvaa, ja pitää silti itseään Jumalan lapsina?
- Mitä Jerusalemin profeetat julistivat kansalle (14,16,17)?
- Ketkä julistavat meidän aikanamme samalla tavalla kuin Jerusalemin profeetat tuolloin?
- Mitä seurauksia Herran laumalle koitui näiden profeettojen toiminnasta ja julistuksesta?
- Jae 18. Mikä oli syynä siihen, että väärät profeetat eivät osanneet julistaa Jumalan sanaa?
- Missä näissä kahdessa luvussa on Jeesus? (Mitä teille tulee mieleen jakeesta 15?)
Lopuksi: Kukaan ihminen ei ole vanhurskas Jumalan edessä – paitsi hän, joka on tehnyt vaihtokaupan Jeesuksen kanssa: antanut hänelle syntinsä ja saanut häneltä lahjaksi hänen vanhurskautensa. Sitä tarkoittaa Jeesuksen nimi ”Herra on meidän vanhurskautemme.”