www.raamattupiiri.fi    

34. JEESUS, JUUDAN 20. KUNINGAS JA DAAVIDIN JUURIVERSO (2. Kun. 25:27-30, Matt. 1, 2 ja 21, Luuk. 1 ja 23, Ilm. 22:15)

Aluksi: Jerusalem valloitettiin, temppeli poltettiin ja kansa vietiin pakkosiirtoon 586 eKr. Edellisen pakkosiirron yhteydessä 11 vuotta aikaisemmin sinne oli viety 19-vuotias kuningas Jojakin (Konja, Jekonja). 1. Aik. 3:17:n mukaan hän sai lopulta seitsemän poikaa. Babylonin raunioista on löytynyt vuonna 592 kirjoitettu savitaulu, jossa mainitaan ”Jaukinin” ja hänen viiden poikansa ruoka-annokset. Jojakin oli silloin 26-vuotias ja hänellä siis oli jo 5 poikaa. Huom! Daniel oli tuolloin yhä virassaan.

2. Kun. 25:27-30. Nebukadnessarin poika Abel-Marduk (Raamatun Evil Merodak) tuli Babylonian kuninkaaksi vuonna 562 eKr., jolloin vangittu Jojakin oli 56-vuotias.

Matt. 1:7-16. Daavidin kuninkuus -teema jatkuu Uudessa testamentissa. Jekonja = Jojakin

Luuk. 1:26-33. Jumala oli luvannut Daavidille ikuisen perillisen ja valtaistuimen.

Matt. 2:1-6 ja 11. Kukaan muu ei tajunnut vielä tuohon aikaan Jeesuksen olevan juutalaisten kuningas kuin nämä pakanat. He tulivat mahdollisesti juuri entisestä Babyloniasta.

Matt. 21:1-9. Tämä on ainoa kerta, kun Juudan kansa kunnioitti Jeesusta Daavidin Poikana ja Messiaana eli siis omana kuninkaanaan.

Matt. 27:27-31

Luuk. 23:36-43. Messias = Kuningas.

Ilm. 22:16. Daavidin sukupuu oli kaadettu v. 586. Sen jälkeen hänen valtaistuimellaan ei kukaan ollut istunut. Huomatkaa, että nämä ovat Jeesuksen viimeiset sanat Raamatussa.

Kokoavat kysymykset

Lopuksi: Daavidin kuninkuus -teema alkoi Raamatussa, kun nuori lammaspaimen voideltiin kuninkaaksi. Teema jatkui Raamatun viimeiseen lukuun asti. Kun Jeesus palaa valkoisen hevosen selässä, kultainen kruunu päässään tämän maan päälle, meidän uskomme muuttuu näkemiseksi. Silloin saamme katsella Kuningastamme kasvoista kasvoihin ja kiittää häntä hänen uhristaan iankaikkisesta iankaikkiseen.

© www.raamattupiiri.fi