www.raamattupiiri.fi    

 Pelkkä teksti

19. KRISTITYN TOIVO 2. Piet. 3

Aluksi: Viimeisillä riveillään Pietari varoittaa kristillisen kirkon sisällä esiintyvistä pilkkaajista, jotka kieltävät Jeesuksen ruumiillisen paluun. Heitä oli siis olemassa jo Pietarin eläessä, mutta heitä tulee olemaan eniten lopun aikana, vaikka Jeesuksen paluu on silloin jo ovella.

1-4. Muistakaa, että luotettavan perimätiedon mukaan Pietari oli kirjoittanut Markuksen kanssa yhden evankeliumeista.

  • Miten hyvin kristillinen kirkko on mielestänne onnistunut muistamaan Vanhan testamentin profeettojen ja Uuden testamentin apostolien sanoja viimeisen 2000 vuoden aikana (1-2)?
  • Mikä on tunnusomaista lopunajan harhaopettajille (3-4)?
  • Ensimmäinen Raamatun totuus, jonka liberaaliteologit kumosivat, oli Jeesuksen paluu. Miksi juuri sitä on niin vaikea uskoa todeksi?
  • Jakeessa 4 mainitut ”isät” ovat joko VT:n patriarkkoja tai kirkon ensimmäisiä marttyyreita Stefanoksesta alkaen. Kumpi selitys on teidän mielestänne todennäköisempi?
  • Mistä pilkkaajat luulevat tietävänsä, ettei Jeesus tule takaisin (4)?
  • Kuinka usein sinä olet viime aikoina kuullut julistusta Jeesuksen paluusta?
  • Mikä on sinun suhteesi Jeesuksen paluuseen, odotatko sitä vai pelkäätkö sitä? Miksi?

5-7

  • Mistä me huomaamme, ettei kaikki ole ollut entisellään ja muuttumattomana luomisesta asti (5-6)?
  • Mitä ajattelette siitä Pietarin väitteestä, että se pohjimmainen ja lopullinen periaate, mikä pitää maailmaa koossa, on Jumalan sana (7)?

8-10. Sanonta ”Herran päivä” esiintyy usein Vanhan testamentin profeetoilla. Se tarkoittaa päivää, jolloin Herra tulee pelastamaan omansa ja tuomitsemaan jumalattomat. Lukekaa jae 10 molemmista käännöksistä, se voidaan nimittäin suomentaa näillä kahdella tavalla.

  • Mikä on Jumalan ja ajan suhde (8)?
  • Mieti omaa perhettäsi ja ystäväpiiriäsi ja sovella jae 9 heihin. Miltä tämä jae tuntuu näin luettuna?
  • Vanhassa käännöksessä mainitut ”alkuaineet” tarkoittivat joko taivaankappaleita tai tulta, vettä, ilmaa ja maata. Miten tieteen kuvaama maailman loppu ja jae 10 sopivat yhteen? Katsokaa myös jakeen 12 loppuosaa.
  • Uuden käännöksen mukaan tuli ei polta koko maata poroksi, vaan paljastaa sen, mitä ihminen on saanut aikaan maan päällä. Mitä tämä voisi tarkoittaa? (Jos on aikaa, lukekaa 1. Kor. 3:12-15 ja verratkaa tuota tekstiä näihin Pietarin sanoihin.)

11-13

  • Miettikää ajan- ja rahankäyttöänne maailmanlopun valossa (11-12).
  • Miten Herran päivän tulemista voidaan jouduttaa (9,12)?
  • Keskustelkaa seuraavasta: Kannattaako tehdä enää tiedettä ja taidetta, kannattaako istuttaa omenapuita, jos kaikki kohta palaa poroksi?
  • Millä tavalla uusi taivas ja uusi maa ovat samanlaisia ja millä tavalla erilaisia kuin nykyinen taivas ja maa (13)?
  • Mikä osoittaa, ettei Pietari näissä jakeissa puhu tuhatvuotisesta valtakunnasta?
  • Kumman paikan valitsisit ikuisuutesi viettopaikaksi, jos voisit valita: taivaanko vai tämän vanhan maan uudelleen luotuna? Miksi?
  • Minkä vastauksen uusi luomakunta antaa ilmastonmuutosta pelkääville nuorillemme?

14-16. Jotkut kommentaarit ovat sitä mieltä, että Pietarin kirjeen mukana lähti matkaan myös jonkin Paavalin kirjeen kopio.

  • Miten me voisimme odottaa maailmanloppua ja uutta maata moitteettomina ja sydän rauhallisena (14)?
  • Mikä kiinnittää huomiotasi, kun luet Pietarin arvion Paavalin kirjeistä (15-16)?
  • ”Muut kirjoitukset” jakeessa 16 viittaavat Vanhaan testamenttiin. Mitä osoittaa se, että Pietari rinnastaa Paavalin kirjeet ja Vanhan testamentin kirjoittaessaan viimeistä kirjettään 60-luvun puolessa välissä?

17-18. Nämä ovat viimeiset Pietarin sanat, jotka ovat säilyneet jälkipolville asti.

  • Mitä nämä sanat Pietarin uskosta osoittavat?
  • Pian tämän jälkeen Pietari kuoli marttyyrikuoleman. Arvioikaa tämän sangviinisen opetuslapsen ja kirkonjohtajan elämää kokonaisuudessaan.

Lopuksi: Uudet taivaat ja uusi maa on luvattu Jesajan kirjassa, ja niistä puhuu myös Raamatun toisiksi viimeinen luku. Kreikkalainen filosofia (dualismi) hämärsi tämän kristillisen opin vuosisadoiksi. Dualismi piti nimittäin henkeä tärkeämpänä kuin ainetta, ja teki iankaikkisesta elämästä pilvenreunalla istumista ja harpun soittoa. Mutta me emme odota pilvenreunaa, vaan uudeksi luotua maata, jota synti ja saaste eivät enää turmele. Miten vapauttava sanoma tämä onkaan ilmastonmuutosta pelkääville nuorillemme ja lapsillemme! ..

© www.raamattupiiri.fi